1515

Robinhood drar tillbaka alla handelsrestriktioner

Den amerikanska appmäklaren Robinhood, som i förra veckan stängde handel med vissa aktier och instrument som rusat i kölvattnet av det omtalade nätforumsfenomenet Wall Street Bets, har nu beslutat att dra tillbaka samtliga begränsningar.

Foto:Gabby Jones

Aktier som Gamestop och AMC Entertainment, de två främsta exemplen på aktier som plötsligt kom att handlas upp med hundratals procent i enorma volymer, kommer kunna köpas och säljas precis som vanligt i småspararappen Robinhood från och med fredag.

Även de svenska nätmäklarna Avanza och Nordnet har vittnat om exceptionellt hög belastning under de mest intensiva handelsdagarna, där Gamestop – en butikskedja för dator- och tv-spel som kommit att bli kraftigt säljrekommenderad hos analytikerkollektivet - under vissa dagar varit världens mest handlade aktie.

Robinhood tillkännager beslutet på bolagets supportsajt, dagen efter att begränsningarna för att handla med vissa av de nätforumshaussade aktierna utökades.

Gamestop, som var upp med som mest 1.800 procent för året i förra veckan, har kollapsat med 84 procent under veckan medan AMC rasat med 47 procent. 

Fenomenet där nätforumsanvändare på Reddit organiserar handel har riktat in sig på högt blankade aktier och flera hedgefonder som blankat de aktier som fokuserats har tagit stora förluster. 

Robinhoods beslut att begränsa handelsmöjligheterna i appen har mött häftig kritik från användare, politiker och runt om i finansvärlden samt lett till konspirationsteorier om att hedgefonder pressat appmäklaren att stoppa köp i de plötsligt populära högblankade aktierna.

Appmäklaren har via vd:n Vlad Tenev hänvisat beslutet till att National Securities Clearinghouse Corporation, en myndighet där mäklare och banker deponerar säkerheter för att handel ska tillåtas, blev så stora att hålet inte kunde fyllas. Robinhood har de senaste veckorna tagit in 3,4 miljarder dollar - mer pengar än den totala kapitalanskaffningen sedan bolagets tillkomst – för att kunna öppna handeln igen.

Kärnan i infrastrukturen visade motståndskraft under den kraftiga turbulensen relaterad till bland annat handel i Gamestop-aktien enligt US:s finansdepartemenet. Uttalandet kom efter finansminister Janet Yellens möte med reglerande myndigheter på torsdagen, enligt Wall Street Journal.

Yellen träffade företrädare för Securities and Exchange Commission (SEC), Commodity Futures Trading Commission (CFTC) och Federal Reserve New York.

Myndigheterna ansåg att infrastrukturen stod upp under ”hög volatilitet och kraftiga handelsvolymer” och kom överens om att SEC snart ska publicera en studie om händelserna.

SEC och CFTC granskar just nu om handeln varit förenlig med investerarskydd och effektiva marknader.

Janet Yellen anser att det är mycket viktigt att ”upprätthålla integriteten i dessa marknader och säkra investerarskyddet”, står det i uttalandet.

SEC har tidigare angett att de ska granska agerandet hos vissa handelsplattformar som begränsade investerares möjlighet att handla i Gamestop och andra volatila aktier, ett tecken på att de misstänker möjliga regelbrott.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?