Riskviljan på topp – då rusar bitcoin: ”Stora investerare har vaknat till”

Världens mest kända kryptovaluta har haft ett mycket starkt år och rusat närmare 140 procent. En förklaring finns hos riksbankschef Stefan Ingves och hans kollegor — en annan hos en marknad som är mer och mer sugen på risk.

Riksbankschefen Stefan Ingves.
Riksbankschefen Stefan Ingves.Foto:TT/Valery Bandarchyk

2017 var året då bitcoin blev allmänt känt. 2020 är året då kryptovalutan blivit legitim. Det menar James Butterfill, investeringsstrateg på Coinshares, en brittisk fond som förvaltar över 15 miljarder kronor i olika kryptovalutor.

”Stora investerare har vaknat till och förstått bitcoin, och det får dem att flytta sina pengar dit”, säger Butterfill, intervjuad av TT i sitt hem i Storbritannien.

För att backa upp sitt påstående refererar han till aktörer som Deutsche Bank, JP Morgan, Citibank och Blackrock, som alla uttalat sig positivt om den digitala valutan under året.

Johan Javeus, chefstrateg på SEB, delar bilden av att bitcoin under åren omvänt fler och fler kritiker.

”När det var nytt var det mest privatpersoner och dataentusiaster som höll på med bitcoin. Men för varje år som valutan går bra är det fler och fler som börjar se det som en tillgång som man bör överväga att ha en liten del av sitt kapital i”, säger han.

Den 30 november kostade en bitcoin nästan 169.000 kronor, det högsta priset hittills. Sedan dess har priset minskat något, till runt 160.000 kronor på lördagen, men det motsvarar ändå en ökning med 139 procent sedan årsskiftet.

Den viktigaste förklaringen finns, enligt både James Butterfill och Johan Javeus, hos världens centralbanker. Under pandemin har stimulanspaketen avlöst varandra och sedelpressarna har jobbat hårt.

”Det är mycket pengar i omlopp och räntorna pressas till noll eller till och med minus. Alla tillgångar går egentligen väldigt bra, vilket gör att investerare som letar efter bra avkastning är beredda att ta mer och mer risk”, säger Johan Javeus och utvecklar:

”Nu är riskviljan på topp. Det gör att tillgångar som är mer riskfyllda, som bitcoin, går väldigt bra.”

En del förespråkare hävdar att bitcoin i en portfölj fyller en liknande roll som guld — en trygg hamn när det blåser storm på världsekonomins hav. Exempelvis sade Blackrocks investeringschef Rick Rieder i en intervju med amerikanska CNBC att bitcoin till stor del kan ersätta guld.

Men det är en fråga där åsikterna går isär. Så fungerar det inte i praktiken, enligt Johan Javeus.

”Bitcoin beter sig ungefär som andra tillgångar. I våras föll börsen kraftigt — och då föll även bitcoin.”

På frågan om vad som kommer att hända med kryptovalutan under nästa år svarar James Butterfield att ännu större spelare kan vara på väg in på marknaden.

”Under 2021 tror jag att vi kommer att få se större institutionella investerare gå in i bitcoin, vilket vi har sett mindre exempel på redan nu. Det kommer att komma bakslag under 2021, men legitimeringen kommer att fortsätta”, säger han.

Johan Javeus tror å sin sida på fortsatt volatilitet.

”Bitcoin har historiskt haft både boomar och rejäla krascher, efter senaste hajpen 2017 kraschade det rejält i början av 2018. Det mönstret lär fortsätta. Men på sikt tror jag att det kan bli mer stabilt, när vi får en mogen marknad med balans mellan flöden av säljare och köpare. Fast det är nog några år kvar dit”, säger han


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?