1515

Riskkapitaljätten uppmanar till engagemang: "Företag kan alltid hjälpa till mer i samhället”

För första gången på 20 år ökar den globala fattigdomen.

Inför välgörenhetsorganisationen Hand in Hands julkampanj uppmanar därför Nordic Capitals vd Kristoffer Melinder fler företagare att engagera sig.

”Coronapandemin slår enormt hårt mot de fattigaste”, säger Kristoffer Melinder till Di.

Kristoffer Melinder och Nordic Capital har stöttat Hand in Hand sedan 2015.
Kristoffer Melinder och Nordic Capital har stöttat Hand in Hand sedan 2015.Foto:Jesper Frisk

”Självklart har hela världen drabbats hårt men vissa länder i tredje världen är väldigt utsatta. Då blir det ännu mer angeläget och viktigt att företag som oss är med och bidrar på det sätt vi kan”, fortsätter han.

Hand in Hand startades i början av 1990-talet och var i grunden en kvällsskola för barnarbetare i den indiska staden Kancheepuram. Undervisning som finansierades av svenska privatpersoner och företag.

Sedan dess har organisationen växt och arbetar i dag mot fattigdom i länder som Indien, Kenya, Zimbabwe och Afghanistan där grundidén är att stötta kvinnliga entreprenörer.

”Vi gillar tanken på att man hjälper dem att hjälpa sig själva. Vi ser mottagarna som personer med stor egen förmåga där stöttning och coachning kan ge stor utveckling och att långsiktigt hitta lösningar för att kunna stå på egna ben”, säger Kristoffer Melinder om varför Nordic Capital först engagerade sig i Hand in Hand.

Riskkapitalbolaget bidrar bland annat med finansiella resurser och har stöttat uppbyggnaden av Hand in Hands verksamhet i tre indiska byar. Flera medarbetare har även varit på plats för att besöka välgörenhetsprojekten.

Hand in Hand har enligt egen utsago bidragit till att skapa eller vidareutveckla över fyra miljoner jobb globalt. Årets julkampanj går under namnet ”Back to business” och innefattar bland annat att hjälpa 6.000 entreprenörer att komma tillbaka i arbete efter pandemins nedstängningar.

Totalt har över 1,4 miljoner människor dött av covid-19 under året. Den globala fattigdomen har dessutom ökat till följd av krisande ekonomier, enligt Hand in Hand. Något som också har inneburit tuffare förutsättningar för deras verksamheter i Indien, Zimbabwe och Kenya.

Att stötta hjälporganisationer ser Kristoffer Melinder som en självklar del av att driva ett företag – om de ekonomiska förutsättningarna finns. 

Han ser att det finns ett stort intresse bland svenska företagare för att hjälpa till där man kan. 

Trots det, menar Melinder, finns utrymme för förbättringar. 

”Företag kan alltid hjälpa till mer i samhället och det engagemanget tror jag finns i alla branscher. Man möter väldigt många som vill hjälpa till att förbättra, men som alltid finns det förbättringspotential”, säger han.

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?