1515

Riskkapitalet missar sextech-revolutionen

Förr var sexleksaker något tabubelagt. Nu är de en mångmiljardmarknad. Utvecklingen drivs av kvinnliga entreprenörer som skapar hightech-produkter för kvinnor.

Men trots att sextechindustrin årligen växer med i snitt nära 7 procent är inflödet av riskkapital begränsat.

”De manliga riskkapitalisterna är impotenta i de här frågorna”, säger Gerda Larsson, vd för finansieringsportföljen The Case for Her.

Entreprenören Lora Haddock DiCarlo (till höger) har på kort tid blivit en nyckelfigur i den nya sextechindustrin. Sophia Bendz (till vänster) är partner på Atomico, ett av Europas största riskkapital­bolag, och tidigare toppchef på Spotify. I fjol utsågs hon till svenskt ­näringslivs mäktigaste techperson.
Entreprenören Lora Haddock DiCarlo (till höger) har på kort tid blivit en nyckelfigur i den nya sextechindustrin. Sophia Bendz (till vänster) är partner på Atomico, ett av Europas största riskkapital­bolag, och tidigare toppchef på Spotify. I fjol utsågs hon till svenskt ­näringslivs mäktigaste techperson.Foto:Joey Abrait
”När jag växte upp var sexualundervisningen i skolan fnissig och skämmig. Senare blev man introducerad till porr av äldre pojkvänner, men det saknades alternativ där det gavs möjlighet att förstå sin kropp och sin sexualitet på ett relevant sätt utifrån ett feminint perspektiv. Jag har investerat i de här sextechbolagen för att jag såg ett tydligt behov och att det finns en brist i utbudet”, säger Sophia Bendz.
”När jag växte upp var sexualundervisningen i skolan fnissig och skämmig. Senare blev man introducerad till porr av äldre pojkvänner, men det saknades alternativ där det gavs möjlighet att förstå sin kropp och sin sexualitet på ett relevant sätt utifrån ett feminint perspektiv. Jag har investerat i de här sextechbolagen för att jag såg ett tydligt behov och att det finns en brist i utbudet”, säger Sophia Bendz.Foto:Josefine Stenersen
Lora Haddock DiCarlos bolag har tagit in drygt 53 miljoner kronor i riskkapital, vunnit en rad teknikutmärkelser och räknar med att nå nollresultat i år – tre år efter att bolaget startade.Foto:Joey Abrait
Gerda Larsson, vd för finansieringsportföljen The Case for Her.
Gwyneth Paltrows livsstilföretag Goop, som numera är värderat till 2,5 miljarder kronor, säljer ”vaginaägg” i kristall och saluföra dildos för närmare 190.000 kronor. Styck.
Gwyneth Paltrows livsstilföretag Goop, som numera är värderat till 2,5 miljarder kronor, säljer ”vaginaägg” i kristall och saluföra dildos för närmare 190.000 kronor. Styck.Foto:TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?