1515
Annons

Risken att dö tio gånger högre – här är säkraste och farligaste bilarna

Risken att dö vid en trafikolycka är tio gånger högre i de minst säkra bilarna än i de säkraste. Det visar en ny studie från försäkringsbolaget Folksam.

Foto:Mostphotos/TT

Folksam har gått igenom 184 000 svenska trafikolyckor från 1994 till 2020.

”Krocktester i testanläggningar ger också bra vägledning, men vill man se vad som händer vid en krock i verkligheten ger statistiken över riktiga olyckor en sannare bild av säkerheten”, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

De vanligaste allvarliga skadorna som drabbar förare och passagerare är skador på huvud, nacke och inre organ.

När Folksam gick igenom den dystra statistiken över alla olyckor på svenska vägar där någon dödats eller skadats allvarligt fick 55 bilmodeller av 383 högsta resultat. De var minst 40 procent säkrare än medelbilen.

Volvo dominerar listan över de sju säkraste bilarna. Fem är Volvo-bilar, och två är från Toyota och Mercedes. De här sju bilarna har förutom högsta resultat också antisladd och autobroms som standard, vilket minskar risken att en olycka alls ska uppstå. Dessutom har de effektivt whiplashskydd.

”Autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent”, säger Anders Kullgren.

Säkraste bilen i studien var Volvo S80 och V70, årsmodell 2010 till 2016. Risken att dö eller skadas allvarligt är 48 procent lägre.

Folksams rapport visar också att det är drygt tio gånger högre risk att omkomma i de minst säkra bilarna jämfört med i de säkraste. Lyckligtvis finns få av dem kvar på svenska vägar.

I nyare bilar skadas och dödas betydligt färre. En ny, liten bil kan därför vara lika säker, eller rent av säkrare än en gammal, stor bil. 

Bilar från åttiotalet är klart farligare än bilar som kom 2010 och senare.

”När vi jämför bilar lanserade under tiden 1981 till 1990 med bilar lanserade mellan 2011 och 2020 så är risken för en invalidiserande personskada halverad, och risken att dö har minskat med 60–70 procent”, säger Anders Kullgren.

Han tror att den utvecklingen fortsätter och att det blir mindre farligt att krocka och att bilarna själva avvärjer fler olyckor.

”Mycket av den forskning som görs nu för självkörande bilar – som teknik som hindrar att du kör över mittlinjen mot mötande trafik – leder till nya säkerhetssystem”.

Dyra, nya bilar är oftast säkrare än billiga, gamla bilar. Är krocksäkerhet bara för den som har råd?
”Nej, det finns bilar som kostar ner mot 50.000 kronor som också är bra. Att välja rätt bil är mycket viktigare än många kanske tror, det är huvudbudskapet här”.

 

 


Vart femte byggbolag inte kreditvärdigt: ”Risken stiger”

Byggbolag toppar återigen listan över månadens största konkurser. En femtedel av företagen i branschen är inte kreditvärdiga, vilket eldar på konkursrisken. 

”Byggbranschens utveckling är oroande eftersom den påverkar så många andra branscher i kedjan”, säger Henrik Jacobsson, vd Creditsafe. 

Henrik Jacobsson är vd för kreditupplysningsbolaget Creditsafe.
Henrik Jacobsson är vd för kreditupplysningsbolaget Creditsafe.Foto:Creditsafe
Foto:ANDERS WIKLUND / TT

Hittills i år har ett bygg- eller entreprenadbolag toppat listan över de största konkurserna varje månad, utom i april då shoppingklubben Campadre dundrade in på första plats. 

Även i juni ser den största konkursen ut att bli ett byggbolag: Luleåbaserade Nek som vid konkursdagen i mitten av juni hade ett 50-tal medarbetare och skulder på omkring 60 miljoner kronor, enligt konkursförvaltarens initiala uppskattning. Bakom haveriet fanns förlustprojekt under 2021 och ett kostsamt försökt att etablera sig i Mälardalen.   

Nyligen larmade organisationen Byggföretagen om att bygg och anläggning är den bransch som inflationen är mest kännbar för. Man hänvisade till en enkät från Svenskt Näringsliv, där nästan samtliga företag inom sektorn (98 procent) uppger att de påverkas av prisökningar.

Nu visar data som kreditupplysningsbolaget Creditsafe tagit fram åt Di att andelen icke kreditvärdiga byggbolag stiger. Från tidigare 16 procent av landets cirka 18.000 byggentreprenörer har numera en femtedel (19 procent) problem med att betala sina skulder. 

”Ökningen hänger antagligen ihop med att bolagen haft det tuffare senaste tiden, med ökade materialkostnader och problem med leveranser. Risken stiger i branschen”, kommenterar Henrik Jacobsson, vd Creditsafe. 

Kreditvärderingsmodellerna utgår visserligen från en mängd data, men framför allt är det sena betalningar som ställer till det för majoriteten av bolagen som inte är kreditvärdiga, fortsätter han och hänvisar till Kronofogdens register. 

”Byggbranschens utveckling är oroande eftersom den påverkar så många andra branscher i kedjan – som transporter, målare och elektriker”, säger Henrik Jacobsson vidare.

På Byggföretagen är man dock mer orolig över tillgången på cement än över prisökningar. Domstolsbeslut väntas mot slutet av året, konstaterar Johan Deremar, prognosansvarig på branschförbundet. 

”Alla hoppas att cementfrågan blir löst en gång för alla, så att materialförsörjningen tryggas. För branschen är det helt avgörande att svensk cement finns även i framtiden”, säger han till Di. 

Vad gäller konkursutvecklingen framåt, spår Johan Deremar en oundviklig uppgång.

”Den borde vända uppåt. Troligen får vi se stigande konkurstal efter sommaren, nu när kreditvärdigheten minskar. Men bilden spretar. Generellt är företag mer optimistiska än konsumenter.”

Än så länge fortsätter konkursstatistiken som helhet på sin positiva kurva. Preliminära siffror över juni månad visar på ännu en resolut minskning. Minus 12 procent jämfört med juni förra året, uppskattar Creditsafe.

Utvecklingen i Norge och Danmark kan dock ge en fingervisning om vad vi har att vänta oss under årets andra halvår. I Danmark har konkurserna ökat med 26 procent andra kvartalet. För Norges del handlar det om mer blygsamma plus 5 procent jämfört med kvartal två 2021. 

”Det är inte säkert att vi får se en liknande konkursvåg som när pandemin startade, men man kan nog utgå från att både Norge och Danmark ligger något steg före oss”, säger Henrik Jacobsson. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?