Annons

Riksdagens ilska mot Vattenfall: ”Baylan måste ta ansvar”

Flera riksdagspartier kräver att näringsminister Ibrahim Baylan (S) hanterar Vattenfalls kritiserade agerande under coronakrisen.

”Tar bolaget inte ansvar så måste Ibrahim Baylan och regeringen ta ansvaret för att hantera den här krisen”, säger Moderaternas näringspolitiske talesperson Lars Hjälmered.

Lars Hjälmered (M), Arman Teimouri (L) och Mattias Bäckström Johansson (SD).
Lars Hjälmered (M), Arman Teimouri (L) och Mattias Bäckström Johansson (SD).Foto:Di/TT

Under fredagen gick statliga Vattenfall ut med en ursäkt efter att flera underleverantörer uppfattat eljättens brev om krav på omedelbara prissänkningar som hotfullt.

Bolagets agerande väcker nu ilska i riksdagen.

”Att Vattenfall skickat ut brev som upplevs som hotfullt är anmärkningsvärt. Tar bolaget inte ansvar så måste Ibrahim Baylan och regeringen ta ansvaret för att hantera den här krisen”, säger Moderaternas Lars Hjälmered.

Tycker du att näringsministern borde ta Vattenfall i örat?
”Ja, absolut.”

Lars Hjälmered anser också att den planerade utdelningen från Vattenfall på 7,2 miljarder kronor till staten borde stoppas. Inte minst i och med att bolaget larmar om en svår situation i och med fallande elpriser i skuggan av coronakrisen.

”Vi förstår att om elpriserna faller så måste man se över vilka investeringar som man kanske måste stoppa eller ändra, det är fullt rimligt. Men det är inte rimligt att staten, i det här fallet Vattenfall, och går ut i hotfull ton och säger att man förväntar sig prissänkningar för att bolag ska kunna ha en relation till dem i framtiden.”

Men moderate riksdagsledamoten nämner också fler bolag som han har synpunkter på. 

Bland andra nämner han Jernhusen och Swedavia som exempel på statliga bolag som han anser borde ha gett sina hyresgäster bättre förutsättningar under krisen.

”Regeringen har varit uppfordrande mot privata fastighetsägare, att det är dags att de tar sitt ansvar och sänker hyrorna. Då blir det inget annat än dubbelmoral om statens egna företag inte föregår med gott exempel”, säger Lars Hjälmered.

Även Sverigedemokraternas Mattias Bäckström Johansson, ledamot i näringsutskottet, är kritisk till hur statliga bolag agerat, däribland Vattenfall.

”Det är fullständigt orimligt att helägda statliga bolag är med och bidrar till att det blir än fler konkurser. Det är ironiskt att man i ena änden sjösätter krispaket för att rädda företag och i den andra bidrar till att göra en svår situation ännu svårare”, säger han och tillägger:

”Regeringen har det yttersta ansvaret i bolagen. Då måste man markera tydligt vad ägarens vilja är och skicka en signal om att det absolut minsta man kan göra är att inte försvåra krisen för underleverantörer och privata företagare.”

Liberalernas dito Arman Teimouri kräver att den planerade miljardutdelningen från Vattenfall till staten ska slopas. Han anser också att Vattenfalls agerande gentemot underleverantörerna är under all kritik.

”Att ett statligt bolag sätter underleverantörer i en gisslansituation är högst oansvarigt. Statliga bolag ska föregå med ett gott exempel”, säger han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?