Riksbanken håller fast vid inflationsmålet

Det finns inte skäl att överge inflationsmålet, utan det behövs som nominellt ankare. Penningpolitiken kan göras mer expansiv vid behov, men utrymmet för detta minskar och det kan komma att ta längre tid att nå inflationsmålet.

Per Jansson, Riksbanken.
Per Jansson, Riksbanken.Bild:Joey Abrait

Det sade vice riksbankschef Per Jansson på onsdagen, enligt ett förskrivet anförande.

När ekonomins aktörer har en gemensam bild av hur priserna kommer att utvecklas i framtiden blir det lättare att planera långsiktigt. Inflationsmålet bidrar till att koordinera förväntningarna i ekonomin och lägger då grunden för en välfungerande pris- och lönebildning.

Han sade att penningpolitiken kritiseras av olika skäl: därför att negativ ränta inte är sunt, därför att bostadspriserna ökar, därför att kronan blir för svag eller därför att ekonomin redan utvecklas väl.

"Men oavsett skälet innebär kritiken i förlängningen ofta att Riksbanken inte ska göra vad den kan för att upprätthålla inflationsmålet. Och detta trots att förtroendet för inflationsmålet under senare tid sviktat ganska tydligt", sade han.

Han är övertygad om att ett övergivande av inflationsmålet vore fel, utan det behövs som ankare. Den negativa räntan har på det hela taget gett de effekter Riksbanken förväntat sig. Inflationen är högre än vad den annars skulle ha varit och de farhågor som funnits om vad som skulle kunna hända när reporäntan passerade nollstrecket har åtminstone hittills inte besannats.

Han sade att tanken med den senaste tidens politik har varit att inte låta växelkursen stärkas alltför snabbt och på så sätt hålla uppe inflationen till dess att konjunkturen tar över som drivkraft.

Planen har alltså inte varit att permanent försöka kämpa emot fundamenta.

"Detta har så här långt fungerat relativt väl, men vi börjar nu närma oss det kritiska läge där konjunkturen ska ta över stafettpinnen", sade han.

Det går inte att komma ifrån att utvecklingen för inflationen har varit en aning oroande den allra senaste tiden. Det är nu mest i KPI som det syns en tydlig uppgång.

Den mer underliggande inflationen mätt med KPIF exklusive energipriser har under året utvecklats mer eller mindre sidledes eller till och med uppvisat en tendens att minska något. Kommande månaders inflationssiffror blir mycket viktiga.

Förutsättningarna för att konjunkturen ganska snart ska kunna ta över som den huvudsakliga drivkraften för inflationen är ändå goda, med tanke på den positiva realekonomiska utveckling vi ser. Men det finns också skäl att ta med i beräkningen att överlämnandet av stafettpinnen kanske inte går så smidigt som vi hoppas och tror. En anledning skulle kunna vara att den svenska konjunkturen som sådan inte fortsätter att utvecklas lika gynnsamt som vi räknar med. En annan skulle kunna vara att de krafter som idag dämpar inflationen i Sverige och andra länder är starkare och mer uthålliga än förväntat - att inflationsbenägenheten sjunkit, åtminstone tillfälligt.

Första steget blir då sannolikt att göra penningpolitiken mer expansiv. Men det penningpolitiska utrymmet börjar bli allt mer begränsat. Det går inte att kvantitativt precisera när det utrymmet är uttömt, men någonstans finns en sådan gräns.

"Det kan inte uteslutas att vi förr eller senare når ett läge där vi bedömer att det inte längre är möjligt eller önskvärt att göra politiken ännu mer expansiv. Om vi skulle hamna i ett sådant läge - och jag säger om - kan följden bli att vi måste acceptera att det tar längre tid än vi önskar att nå inflationsmålet", sade han.

Han vill understryka att det i ett sådant hypotetiskt fall inte skulle handla om att Riksbanken på något sätt "ger upp inflationsmålet". Fördelarna med ett inflationsmål på 2 procent skulle givetvis fortfarande gälla och vi skulle fortsätta att göra vårt bästa för att nå målet.

"Skillnaden skulle i stället vara att vi öppnar för möjligheten att det skulle kunna ta längre tid än vi tidigare har räknat med, utan att vi för den skull gör penningpolitiken mer expansiv", sade han.

 



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?