1515
Annons

Richard Bråse: Acceptera budet från Altor

Storägare med 29 procent av aktierna har redan tackat ja till Altors bud på Transcom.
Det bör du också göra.

Det är alltid betryggande att köpa aktier i bolag där det finns faktorer som begränsar nedsidan, samtidigt som potentialen är tilltalande. Det gjorde det när Di för tre månader sedan gav rådet att lita på huvudägaren Altor och köpa ett pressat Transcom.

Då konstaterade vi att Altors intåg var positivt eftersom det rankas som ett av världens främsta riskkapitalbolag, vilket garanterar en professionell hantering. Dessutom var det positivt eftersom det fanns en utköpsoption, som inte återspeglades i prislappen på kundtjänstföretaget.

Hårddraget skulle Altor antingen få Transcom att skaka av sig de tunga försäljningsmotgångarna och lönsamhetskollapsen, som drabbat bolaget under första halvåret. Eller så skulle riskkapitalbolaget köpa ut bolaget - vilket får ses som ett riskkapitalbolags modus operandi i börssammanhang.

Efter två usla kvartal i början av året blev rapporten för det tredje kvartalet en tydlig signal om att bolaget åter var på rätt väg, med en mycket kraftig lönsamhetsförbättring. Men Transcoms förmåga att bjuda på plötsliga kallduschar bevisade sig återigen när det i slutet av november framkom att en hög chef var brottsmisstänkt och placerats i italiensk husarrest.

Altor köpte in sig i Transcom på 66 kronor per aktie våren 2015 och aktien handlades inför budet på onsdagen under den nivån. Det kan tjäna som exempel för nytillkomna börsintressenter, att vägen till avkastning inte är en rak autostrada ens för de skickligaste i finansbranschen. Nu har Altor tröttnat på kräftgången och tar saken i helt egna händer för öka tempot, med tilläggsförvärv och investeringar i digitalisering.

Efter förhandlingar med övriga storägare har Sven Hagströmers Creades, SEB Fonder och Fjärde AP-fonden accepterat budet på 87,50 kronor per aktie. Altor har därmed redan säkrat 29 procent av aktierna utöver sina befintliga 24 procent.

Budet motsvarar en premie på 36 procent över vad marknaden ansåg att bolaget var värt vid stängning på tisdagen. Det är aptitlig premie och omständigheterna kring budet talar för att det blir en i sammanhanget relativt okomplicerad transaktion.

Det kloka för övriga aktieägare är följa Creades och acceptera budet från Altor, även om det kan komma att grymtas om att riskkapitalbolaget inte har behövt tömma fickorna. Transcoms värdering är nämligen vare sig utmanande i förhållande till börsen i stort eller till internationella konkurrenter.

Det finns å andra sidan förklaringar till det. Dels innehåller affärsmodellen en inneboende volatilitet och bolaget har många gånger visat att de egna kostnaderna är betydligt mer trögrörliga än vad kundernas volymer är. Dessutom är Transcom fortfarande ett renoveringsobjekt där mycket hårt arbete återstår innan man kan mäta sig med internationella konkurrenter, vars lönsamhet spelar i en helt annan liga.

Altor vill nu kavla upp ärmarna ytterligare och dra på handskar av grövre galon för att en gång för alla få fason på en av börsens mest notoriska turnaround-kandidater.
De som hakade på Di:s råd och köpte Transcom, plockar nu vinsten, tackar för den här tiden och önskar Altor lycka till.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?