1515
Annons

Revisorn lägger ut texten

I år har det blivit ännu roligare att läsa revisionsberättelser.

Tidigare standardformuleringar, som ser likadana ut i alla bolags årsredovisningar, förpassas till nätet. I stället lyfter revisorn själv fram ett par favoriter som kan ge värdefull information till aktieägarna.

Dan Brännström, generalsekreterare i branschorganet FAR.
Dan Brännström, generalsekreterare i branschorganet FAR.Bild:Oskar Omne

”Det är ett sätt att flagga upp intressanta och viktiga områden. Aktieägare får nu se vad revisorn har fokuserat på”, berättar Dan Brännström, generalsekreterare i branschorganet  FAR, apropå nya riktlinjer för branschen som redan gjort avtryck i de årsredovisningar som börsens storbolag har presenterat under våren.

Tidigare bestod dessa av en generisk sida text, som huvudsakligen handlade om revisorns arbetsuppgifter, och som var likalydande år efter år, från bolag till bolag.

Slutligen följde en slutkläm där revisorn tillstyrkte eller avstyrkte resultat och balansräkningar, tillika ansvarsfrihet åt styrelsen.

”Numera kommer revisorns slutsatser först”, berättar Lars Egenäs, revisor och rådgivare på FAR.

Men förändringarna stannar alltså inte där. Numera väljer revisorn att öppet peka ut ett antal fokusområden som granskas noggrant. Avsättningar, intäkter och skatter är vanligt återkommande områden.

I många fall är dessa fokusområden värdefull information för aktieägarna. I fallet Investor pekas värderingen av onoterade innehav ut som ett sådant exempel, medan revisorn i Lundin Petroleum inleder med en punkt vid namn: ”Återvinning av det bokförda värdet av olje- och gastillgångar.”

Läsaren får därmed en snabb drillning i några aktuella frågor.

”Tidigare var man tvungen att gå på bolagsstämman för att få höra den här typen av information muntligt”, berättar Lars Egenäs.

Enligt statistik från FAR lyfter revisorerna i svenska storbolag i genomsnitt fram tre frågor, eller SBO:er som de kallas i branschen.

Värderingar av goodwill och immaterialrättigheter tillhör den kategori som är flitigast återkommande.

Den som saknar tidigare års revisionsberättelser kan trösta sig med att även denna information existerar även fortsatt, via länk i årsredovisningen:

”Den gamla standardtexten om revisors ansvar finns på nätet”, säger Dan Brännström.


Polestar tvingas bromsa leveranser på grund av kinesiska nedstängningar

Nedstängningen i Kina slår hårt mot elbilsbolaget Polestar.

Bolaget meddelar nu att man tvingas skriva ned sin prognos för förväntade leveranser i år med nästan 25 procent – från 65.000 till 50.000.

Samtidigt är efterfrågan rekordstor.

Polestar har all tilverkning i Kina och nedstängningarna gör att produktionen inte rullar som planerat.
Polestar har all tilverkning i Kina och nedstängningarna gör att produktionen inte rullar som planerat.

Polestar som till största delen ägs av Volvo Cars nådde sitt globala försäljningsmål i fjol på 29.000 bilar. Leveranserna ökade med 185 procent från föregående år när försäljningen av volymbilen Polestar 2 startade. Året inleddes också starkt med en orderingång på 23.000 bilar under under de första fyra månaderna vilket är tre gånger så mycket som samma tid förra året. Försäljningen uppgick till 13.600 bilar.

Men de rigorösa nedstängningarna i Kina som pågått sedan mars sätter käppar i hjulet. Polestar har all tillverkning i kinesiska Luqiao och är beroende av fungerande leverantörskedjor. Många underleverantörer finns i Shanghaiområdet som varit stängt längst. 

”Som ett resultat av långvariga nedstängningar på grund av covid-19 i Kina under det första halvåret 2022, meddelar nu Polestar en minskning i antalet bilar som företaget kommer att kunna leverera under 2022, från 65.000 till omkring 50.000”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Polestar understryker att den ändrade prognosen helt och hållet beror på nedstängningarna.

En åtgärdsplan har satts in där ett andra produktionsskift i fabriken ska tidigareläggas. Därmed ska man kunna ta igen en del av den förlorade volymen.

Till nästa år räknar man med att kunna leverera enligt plan och det långsiktiga målet att nå hela 290.000 bilar 2025 ska inte vara hotat.

”De grundläggande förutsättningar som driver försäljningstillväxt av elektriska bilar finns fortsatt kvar och denna drivkraft är starkare än de osäkerheter vi ser för tillfället. Eventuella ekonomiska effekter på kort eller medellång sikt har inte påverkat vårt mål att sälja 290.000 bilar år 2025 – tio gånger fler än vi sålde 2021”, kommenterar Polestars vd Thomas Ingenlath.

I oktober blir det premiär för Polestars tredje bil, den eldrivna suven Polestar 3. Den ska inte bara byggas i Kina utan även i Volvos fabrik i USA.

Planen att börsnotera Polestar på Nasdaq i New York genom en sammanslagning med spac-bolaget Gores Guggenheim ligger kvar. Bolaget upprepar tidsplanen att det förväntas ske under första halvåret 2022. 

Vid fusionen ska bolaget ta in drygt 1 miljard dollar, cirka 10 miljarder kronor, i nytt kapital.

Endast 6 procent blir så kallad free float. Nuvarande ägare behåller den absoluta majoriteten. Volvo Cars med 49,5 procent och Geelys grundare Eric Lis investeringsbolag PSD Investment som har 39 procent. 

Bland befintliga ägare finns också tre kinesiska fonder som ägs av storstäderna Chongqing och Zibo, ett bolag inom sydkoreanska SK och Hollywoodstjärnan Leonardo DiCaprio.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?