1515

Returnerade varor ger snabb tillväxt för börsdebutanten – ”vi har blivit e-handlarens digitala fyndhörna”

Återbruksföretaget Godsinlösen har blivit e-handelsbolagens digitala fyndhörna. Nyligen drog bolaget in mer kapital i samband med en börsnotering för att växa i fler länder. 

Foto:Emil Malmborg

När Dagens industri skrev om Godsinlösen ifjol hade covid 19 precis slagit till och börjat lamslå världen. Om det då fanns en oro kring hur pandemin skulle påverka det skånska bolaget så visade den sig vara obefogad. Godsinlösen, som hjälper försäkringsbolag och e-handlare att sälja varor som annars kanske hade slängts, hade ett starkt fjolår med en tillväxt på 14 procent. Det betyder att omsättningen dubblats de senaste tre åren. 

”Hållbarhetstrenden är stark och samma sak med e-handelstrenden förstås. Vi surfar med på båda trenderna”, säger Christian Jansson vd för Godsinlösen Nordic AB, GIAB. 

Bolaget, som finns i Staffanstorp, grundades 2012 med affärsidén att hjälpa försäkringsbolag ta hand om bland annat mobiltelefoner som deras kunder skadat och som annars skulle slängas. Man la sedan till e-handlare som har en utmaning att ta hand om alla varor som returneras av kunder. Godsinlösen har hand om varorna som sedan säljs via en egen sajt, Blocket, auktionssajter eller de egna butikerna i Skåne och i Stockholm som går under namnet Returhuset. 

”Man kan säga att vi har blivit e-handlares digitala fyndhörna. Att ta hand om alla returvaror är personalkrävande och något de inte vill hålla på med”, säger Christian Jansson och förklarar att utmaningen är att vara effektiv när bolaget ska administrera, sälja vidare och inte sällan laga tusentals olika produkter. 

”Vi har utvecklat en digital plattform som är viktig för oss. Samtidigt går det inte att komma ifrån att vi måste göra en hel del handpåläggning. Det finns många lycksökare i återbrukssegmentet som underskattar det jobb som krävs för att ge en produkt ett nytt liv.” 

Bolagets snabba tillväxt har dragit ned lönsamheten, i fjol redovisade Godsinlösen en förlust på två miljoner kronor. Men Christian Jansson vill fortsätta prioritera tillväxt och tog nyligen in 93 miljoner kronor i samband med en notering på First North den den 7 juli. Ett viktigt syfte med kapitaltillskottet är att expandera utanför Sverige. Bolaget finns redan i Norge och ska snart lansera i Danmark och Finland. På sikt ska bolaget även finnas i Tyskland, enligt Christian Jansson, som även ser andra syften med noteringen. 

”Börsen är en kvalitetsstämpel och kommer hjälpa till att exponera vår e-handelssajt.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?