ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Restprodukt från ost blir rengöringsmedel för industri: ”Börjat vända skutan”

  • Anders Åkerström blev vd för Bio Gen Active 2004 och köpte företaget elva år senare. Bio Gen Active tillverkar medel för rengöring och kroppsvård av vassle. Foto: Malin Palmqvist

Oljeraffinaderier, vattenkraftverk, maskinrum. I jämtländska Gällö blir vassle – en biprodukt vid osttillverkning – till miljövänliga rengöringsmedel för industrin. 

Nu satsar Bio Gen Active också på hemmastäd, duschtvål och hudkräm.

Stora behållare i rostfritt stål för tankarna till ett mejeri. Något som inte är så fel, för Bio Gen Actives stora råvara är vassle. Av tio liter mjölk kan man göra ett kilo ost. Kvar blir ungefär nio kilo vassle, en tunn vit vätska som luktar lite syrligt.

Vasslen kan bli till sött brunt messmör, krämig vit ricotta, proteinpulver, grisfoder och biogas. I jämtländska Gällö blir den till något helt annat: miljövänliga produkter för rengöring och kroppsvård.

”Våra produkter används för att göra rent industrisystem som värmeväxlare, kylsystem och värmesystem, både oljebaserade och vattenbaserade. De tar bort rost, kalk, fetter och olika slags beläggningar”, säger vd:n och ägaren Anders Åkerström.

Han bor i Stockholm, men är uppvuxen på Frösön, fem mil från fabriken. Efter utbildningen till civilingenjör i kemiteknik jobbade han bland annat som global marknadschef i ett medicinteknikföretag.

”Men rötterna till Jämtland har funnits kvar och när jag ändå är ute och springer i världen vill jag gärna göra det för ett bolag i Jämtland.”

Han tog kontakt med Z-invest där Invekta Green då ingick som ett portföljbolag. 2004 gick han in som vd för Gällöföretaget, då med Östersundsbaserade riskkapitalbolaget Fairford Holdings som trygg ägare genom finanskrisen. När Fairford ville sälja köpte Anders Åkerström 2015 inkråmet av Invekta Green som blev Bio Gen Active.

”Jag tror mycket på bolaget och vår affärsidé och kände att det fanns möjligheter för bolaget vi inte hade gått till botten med.” 

I dagsläget kommer vasslen från mejeriet i Östersund. Bakterier tillsätts och vasslen fermenteras till den biomassa som heter Bio Gen Active. Massan pastöriseras och formler tillsätts för att ta fram olika produkter. Vasslens egenskaper gör dels att en mindre andel tensider måste tillsättas, dels att rengöringsmedlet bryts ned snabbare efter användning. En absolut majoritet av produkterna är märkta med Bra miljöval eller Svanen, något som också ger bra respons utomlands.

”Enligt OECD:s standard ska 80 procent vara nedbrutet efter 28 dagar. Vi uppfyller det kravet efter nio dagar och efter 28 dagar är över 99 procent nedbrutet”, säger Anders Åkerström.

Han lägger ned en rostig metallbit och en förkalkad sten i ett glas. Varmt vatten blandas med allrengöringsmedlet Bio Gen Active Scale 130, en av bolagets storsäljare. Metallbiten får illustrera en rostig värmeväxlare på ett vattenkraftverk någonstans i Norrland.

”Det har bildats kalk, humusämnen och allsköns saker. Det här medlet har ett ph på 1,3, ett ph som är starkt frätande när det gäller saltsyra. Här kan man stoppa ned fingret utan att det blir några frätskador”, säger han och doppar ned sitt finger i lösningen där rost och kalk löses upp. 

För ett antal år sedan förde Bio Gen Active diskussioner med det saudiska oljebolaget Saudi Aramco. Vid ett besök där pratade han med en gästarbetare från Bangladesh: 

”De sprang på träspångar över öppna tankar med saltsyra och svavelsyra utan skyddsräcken. Hans kompis hade halkat och kom aldrig upp ur svavelsyrabadet. Med våra produkter hade han luktat yoghurt och survassle, men han hade kommit hem.”

Planerna för Saudiarabien tog ett abrupt slut när Sveriges regering tog ställning i Pale­stinafrågan. I USA säljer företaget sina produkter till raffinaderier i Oklahoma och Texas.

”Olja och gas är en intressant bransch, där finns ett väldigt stort och hårt tryck på att reducera miljöbelastningen och kraven på säkerhet för medarbetarna är högt ställda i den industrin.”

Förutom industrin är den professionella städbranschen en annan kundgrupp. För sex år sedan började Bio Gen Active också arbeta direkt mot konsumenter.

”Om man har en produkt som industrin gillar och använder, då kan man ju skala ner produkterna till hushållsbruk, för där är det sällan snäckskal som växer på golvet eller så grava rostbeläggningar att man måste ta i med hårdhandskar.” 

För konsumentmarknaden tillverkas städprodukter men också tvål och hudkräm. 

”Att vassle är en produkt som ger lena händer är en gammal kunskap från bondesamhället.” 

Schampo och balsam har tagits fram för ett jämtländskt hotell och är på gång i det egna sortimentet. 

Rengöring står för 85 procent av omsättningen och kroppsvård för 15 procent. Industrikunderna har en inköpstopp vår och höst och tanken är att konsumentmarknaden ska jämna ut produktionen över året. 

Merparten av Bio Gen Actives nuvarande marknad finns i Sverige, 60 procent, ytterligare 20 procent i övriga Norden medan övriga världen står för 20 procent. En förhoppning är att marknaden ska växa ytterligare i USA.

”Vi har gått från att ha varit ett förlustbolag i alla år till att vi nu börjat vända skutan och har positiva tal efter finansiella poster”, säger Anders Åkerström. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer