Annons

Restprodukt från ost blir rengöringsmedel för industri: ”Börjat vända skutan”

Oljeraffinaderier, vattenkraftverk, maskinrum. I jämtländska Gällö blir vassle – en biprodukt vid osttillverkning – till miljövänliga rengöringsmedel för industrin. 

Nu satsar Bio Gen Active också på hemmastäd, duschtvål och hudkräm.

Anders Åkerström blev vd för Bio Gen Active 2004 och köpte företaget elva år senare. Bio Gen Active tillverkar medel för rengöring och kroppsvård av vassle.
Anders Åkerström blev vd för Bio Gen Active 2004 och köpte företaget elva år senare. Bio Gen Active tillverkar medel för rengöring och kroppsvård av vassle.Foto:Malin Palmqvist

Stora behållare i rostfritt stål för tankarna till ett mejeri. Något som inte är så fel, för Bio Gen Actives stora råvara är vassle. Av tio liter mjölk kan man göra ett kilo ost. Kvar blir ungefär nio kilo vassle, en tunn vit vätska som luktar lite syrligt.

Vasslen kan bli till sött brunt messmör, krämig vit ricotta, proteinpulver, grisfoder och biogas. I jämtländska Gällö blir den till något helt annat: miljövänliga produkter för rengöring och kroppsvård.

”Våra produkter används för att göra rent industrisystem som värmeväxlare, kylsystem och värmesystem, både oljebaserade och vattenbaserade. De tar bort rost, kalk, fetter och olika slags beläggningar”, säger vd:n och ägaren Anders Åkerström.

Han bor i Stockholm, men är uppvuxen på Frösön, fem mil från fabriken. Efter utbildningen till civilingenjör i kemiteknik jobbade han bland annat som global marknadschef i ett medicinteknikföretag.

”Men rötterna till Jämtland har funnits kvar och när jag ändå är ute och springer i världen vill jag gärna göra det för ett bolag i Jämtland.”

Han tog kontakt med Z-invest där Invekta Green då ingick som ett portföljbolag. 2004 gick han in som vd för Gällöföretaget, då med Östersundsbaserade riskkapitalbolaget Fairford Holdings som trygg ägare genom finanskrisen. När Fairford ville sälja köpte Anders Åkerström 2015 inkråmet av Invekta Green som blev Bio Gen Active.

”Jag tror mycket på bolaget och vår affärsidé och kände att det fanns möjligheter för bolaget vi inte hade gått till botten med.” 

I dagsläget kommer vasslen från mejeriet i Östersund. Bakterier tillsätts och vasslen fermenteras till den biomassa som heter Bio Gen Active. Massan pastöriseras och formler tillsätts för att ta fram olika produkter. Vasslens egenskaper gör dels att en mindre andel tensider måste tillsättas, dels att rengöringsmedlet bryts ned snabbare efter användning. En absolut majoritet av produkterna är märkta med Bra miljöval eller Svanen, något som också ger bra respons utomlands.

”Enligt OECD:s standard ska 80 procent vara nedbrutet efter 28 dagar. Vi uppfyller det kravet efter nio dagar och efter 28 dagar är över 99 procent nedbrutet”, säger Anders Åkerström.

Han lägger ned en rostig metallbit och en förkalkad sten i ett glas. Varmt vatten blandas med allrengöringsmedlet Bio Gen Active Scale 130, en av bolagets storsäljare. Metallbiten får illustrera en rostig värmeväxlare på ett vattenkraftverk någonstans i Norrland.

”Det har bildats kalk, humusämnen och allsköns saker. Det här medlet har ett ph på 1,3, ett ph som är starkt frätande när det gäller saltsyra. Här kan man stoppa ned fingret utan att det blir några frätskador”, säger han och doppar ned sitt finger i lösningen där rost och kalk löses upp. 

För ett antal år sedan förde Bio Gen Active diskussioner med det saudiska oljebolaget Saudi Aramco. Vid ett besök där pratade han med en gästarbetare från Bangladesh: 

”De sprang på träspångar över öppna tankar med saltsyra och svavelsyra utan skyddsräcken. Hans kompis hade halkat och kom aldrig upp ur svavelsyrabadet. Med våra produkter hade han luktat yoghurt och survassle, men han hade kommit hem.”

Planerna för Saudiarabien tog ett abrupt slut när Sveriges regering tog ställning i Pale­stinafrågan. I USA säljer företaget sina produkter till raffinaderier i Oklahoma och Texas.

”Olja och gas är en intressant bransch, där finns ett väldigt stort och hårt tryck på att reducera miljöbelastningen och kraven på säkerhet för medarbetarna är högt ställda i den industrin.”

Förutom industrin är den professionella städbranschen en annan kundgrupp. För sex år sedan började Bio Gen Active också arbeta direkt mot konsumenter.

”Om man har en produkt som industrin gillar och använder, då kan man ju skala ner produkterna till hushållsbruk, för där är det sällan snäckskal som växer på golvet eller så grava rostbeläggningar att man måste ta i med hårdhandskar.” 

För konsumentmarknaden tillverkas städprodukter men också tvål och hudkräm. 

”Att vassle är en produkt som ger lena händer är en gammal kunskap från bondesamhället.” 

Schampo och balsam har tagits fram för ett jämtländskt hotell och är på gång i det egna sortimentet. 

Rengöring står för 85 procent av omsättningen och kroppsvård för 15 procent. Industrikunderna har en inköpstopp vår och höst och tanken är att konsumentmarknaden ska jämna ut produktionen över året. 

Merparten av Bio Gen Actives nuvarande marknad finns i Sverige, 60 procent, ytterligare 20 procent i övriga Norden medan övriga världen står för 20 procent. En förhoppning är att marknaden ska växa ytterligare i USA.

”Vi har gått från att ha varit ett förlustbolag i alla år till att vi nu börjat vända skutan och har positiva tal efter finansiella poster”, säger Anders Åkerström. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?