1515
Annons

Resebolagens svar på virusskräcken: Gratis ombokning

Både Ving och Apollo har lanserat nya kampanjer för att få virusoroliga kunder att ändå våga boka resor – och det har även flygbolagen Norwegian och SAS gjort.

”Det blir ytterligare en flexibilitet för kunden”, säger Freja Annamatz, presschef på SAS

Hotellmagnaten och nya Ving-ägaren Petter Stordalen.
Hotellmagnaten och nya Ving-ägaren Petter Stordalen.Bild:Di/Colourbox
Foto:Fredrik Sandberg/TT

Stora flygbolag ställer in avgångar och branschorganisationer varnar för att de flyg som ändå går är tomma. Coronavirusutbrottet drabbar resebranschen hårt, vilket svenska charterjättar nu försöker mildra med kampanjer.

Den som bokar en charterresa via Ving med avresa före den 1 november får gratis av- och ombokning fram till 30 dagar före avresa.

”Vi har just nu ett exceptionellt läge med stor oro i hela samhället. Det här är ett sätt att ge trygghet för alla dem som går i tankarna att boka en resa just nu men som känner sig oroliga”, skriver bolaget på sin hemsida.

”Reslusten finns men efterfrågan på extra skydd är stor. Det här är ett erbjudande som visar att man kan känna sig trygg om man bokar med oss”, säger Anna Hagberg, pressinformatör på Ving.

Konkurrenten Apollo har gjort ett liknande drag. Alla som bokar en charterresa med bolaget under mars får göra en gratis ombokning fram till 14 dagar före resan. Det gäller dock bara resor inom Europa.

”Vi har fått många frågor om av- och ombokningsskydd, och många lägger gärna till det. Därför har vi gjort det här som en kampanj under mars, där man kan flytta sin resa till en annan tid på året”, säger Clara Larsson, pressansvarig på Apollo.

Under fredagen gick utrikesdepartementet ut och avrådde från icke-nödvändiga resor till norra Italien och ett par platser i Sydkorea. Men det beskedet är inte något som slår speciellt hårt mot de stora svenska resebolagen.

”Vi flyger reguljärt till Milano och Venedig men det är inte riktigt säsong där nu så vi har inte haft några inbokade kunder. Därmed har vi inte behövt vidta några åtgärder. Är det några kunder som drabbas av UD:s avrådan kontaktar vi dem”, säger Anna Hagberg på Ving.

Norwegian erbjuder gratis ombokning av biljetter köpta mellan den 6 och den 19 mars för flygningar mellan den 7 mars och den 31 augusti. Samma sak gäller för redan befintliga bokningar till och från Italien. Men kunden får bara boka om en gång, får inte ändra destination och får själv stå för eventuell prisskillnad.

Undantag görs också för inrikes flygningar i Sverige, Norge, Danmark och Finland samt för flygningar inom Norden.

”Det här är det vi erbjuder nu. Men sedan får vi se vad som händer i den här utvecklingen, då kan man få ändra det här till att omfatta något annat”, säger kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

SAS SAS -3,24% Dagens utveckling har gratis ombokning för resor köpta den 5-19 mars för flygningar till och med den sista augusti.

”Det gäller resor till och från destinationer i Europa och USA”, säger Freja Annamatz.

Även SAS-biljetter bokade mellan samma datum och som gäller flygningar i Asien av samarbetspartnern Singapore Airlines omfattas av reglerna.

Inrikesresor i Danmark, Norge och Sverige omfattas inte och heller inte resor inom Skandinavien. Även SAS håller sig till endast en ombokning, samma destination och att kunden själv får stå för prisskillnad.

Rättat: I en tidigare version var informationen om Apollos gratis ombokning felaktig.


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?