Annons

Resebolagens svar på virusskräcken: Gratis ombokning

Både Ving och Apollo har lanserat nya kampanjer för att få virusoroliga kunder att ändå våga boka resor – och det har även flygbolagen Norwegian och SAS gjort.

”Det blir ytterligare en flexibilitet för kunden”, säger Freja Annamatz, presschef på SAS

Hotellmagnaten och nya Ving-ägaren Petter Stordalen.
Hotellmagnaten och nya Ving-ägaren Petter Stordalen.Bild:Di/Colourbox
Foto:Fredrik Sandberg/TT

Stora flygbolag ställer in avgångar och branschorganisationer varnar för att de flyg som ändå går är tomma. Coronavirusutbrottet drabbar resebranschen hårt, vilket svenska charterjättar nu försöker mildra med kampanjer.

Den som bokar en charterresa via Ving med avresa före den 1 november får gratis av- och ombokning fram till 30 dagar före avresa.

”Vi har just nu ett exceptionellt läge med stor oro i hela samhället. Det här är ett sätt att ge trygghet för alla dem som går i tankarna att boka en resa just nu men som känner sig oroliga”, skriver bolaget på sin hemsida.

”Reslusten finns men efterfrågan på extra skydd är stor. Det här är ett erbjudande som visar att man kan känna sig trygg om man bokar med oss”, säger Anna Hagberg, pressinformatör på Ving.

Konkurrenten Apollo har gjort ett liknande drag. Alla som bokar en charterresa med bolaget under mars får göra en gratis ombokning fram till 14 dagar före resan. Det gäller dock bara resor inom Europa.

”Vi har fått många frågor om av- och ombokningsskydd, och många lägger gärna till det. Därför har vi gjort det här som en kampanj under mars, där man kan flytta sin resa till en annan tid på året”, säger Clara Larsson, pressansvarig på Apollo.

Under fredagen gick utrikesdepartementet ut och avrådde från icke-nödvändiga resor till norra Italien och ett par platser i Sydkorea. Men det beskedet är inte något som slår speciellt hårt mot de stora svenska resebolagen.

”Vi flyger reguljärt till Milano och Venedig men det är inte riktigt säsong där nu så vi har inte haft några inbokade kunder. Därmed har vi inte behövt vidta några åtgärder. Är det några kunder som drabbas av UD:s avrådan kontaktar vi dem”, säger Anna Hagberg på Ving.

Norwegian NASo -10,04% Dagens utveckling erbjuder gratis ombokning av biljetter köpta mellan den 6 och den 19 mars för flygningar mellan den 7 mars och den 31 augusti. Samma sak gäller för redan befintliga bokningar till och från Italien. Men kunden får bara boka om en gång, får inte ändra destination och får själv stå för eventuell prisskillnad.

Undantag görs också för inrikes flygningar i Sverige, Norge, Danmark och Finland samt för flygningar inom Norden.

”Det här är det vi erbjuder nu. Men sedan får vi se vad som händer i den här utvecklingen, då kan man få ändra det här till att omfatta något annat”, säger kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

SAS SAS NOKo 0% Dagens utveckling har gratis ombokning för resor köpta den 5-19 mars för flygningar till och med den sista augusti.

”Det gäller resor till och från destinationer i Europa och USA”, säger Freja Annamatz.

Även SAS-biljetter bokade mellan samma datum och som gäller flygningar i Asien av samarbetspartnern Singapore Airlines omfattas av reglerna.

Inrikesresor i Danmark, Norge och Sverige omfattas inte och heller inte resor inom Skandinavien. Även SAS håller sig till endast en ombokning, samma destination och att kunden själv får stå för prisskillnad.

Rättat: I en tidigare version var informationen om Apollos gratis ombokning felaktig.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?