1515
Annons

Resebolagen om Spaniens besked: ”Signalerna är positiva”

Spanien hälsar utländska turister välkomna från och med juli.

Ett emotsett besked för de stora charterbolagen i Sverige. Så snart UD:s reseavrådan upphör den 15 juli är de beredda att återuppta resandet till Spanien.

Foto:Ted S. Warren

Den spanske premiärministern Pedro Sánchez kom på lördagen med ett efterlängtat budskap till landets viktigaste näring, turismen, som lidit svårt under viruskrisen.

”Det blir en turistsäsong den här sommaren med syfte att återuppta den nationella turismen, och därför uppmanar jag alla landets inrättningar, barer, restauranger och resmål att starta om sina aktiviteter.”

Pedro Sánchez gav inga detaljer – till exempel exakt datum – kring beslutet om att släppa in turister från utlandet, bara att det ska ske under ”säkra förhållanden”.

Det svenska utrikesdepartementet avråder från ”icke nödvändiga resor till alla länder” till och med den 15 juli. Avrådan kan komma att förlängas eller förkortas beroende på hur läget utvecklas, enligt utrikesminister Ann Linde (S).

Charterbolagen Apollo, Tui och VIng säger samstämt att i första hand inrättar de sig efter UD:s och andra myndigheters riktlinjer.

”Vi planerar nu för ett scenario där vi kan komma i gång i mitten av juli”, säger Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson till TT.

Utvecklingen på destinationerna avgör omfattningen av den försenade säsongsstarten, enligt honom:

”Det beror på vad det innebär när man åker dit. Om man måste sitta karantän är det ju inte så kul, men det tror jag inte att länderna kräver.”

Researrangören Tui avser också för att återuppta verksamheten från mitten av juli.

”Vi har vidtagit åtgärder för alla delar av resan. För hotellen finns ett tiopunktsprogram med nya rutiner för att säkerställa säkerhet och hygien, till exempel färre gäster på restaurangerna, reducerade bufféer och utbildning av personal”, säger Sandra Englund, presskontakt på Tui, till TT.

Fredrik Henriksson på Ving hoppas att EU-länderna snart når enighet om vilka rutiner som ska gäller för turisttransporter och arrangemang.

”Kanske vet vi mer i nästa vecka om hur det kommer att bli. Vi har vi sett Grekland, Italien och andra länder diskutera hur det ska öppna upp. Och nu också Spanien.”

”Signalerna är positiva, men mycket hänger på vilka restriktioner och säkerhetsrutiner som kommer att finnas”, säger han.

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera