”Det är kul att göra affärer och det blir bara roligare och roligare”, säger Simon Arvidsson, medgrundare och vd för app- och systemutvecklaren Devies Development.
Med bara fem år på nacken har bolaget redan vuxit ur två kontorslokaler och huserar nu på 476 kvadratmeter under takåsarna på Drottninggatan i centrala Göteborg. Här kan man bli dubbelt så stor.
”Vi vill inte bli fler än runt 40-50 anställda på det här kontoret för det är maxstorleken för att kunna behålla gemenskapen på arbetsplatsen så att alla känner alla. Om vi ska växa mer än så i Göteborg då kommer vi istället att öppna ett kontor till”, säger John Johansson, medgrundare och teknisk chef.
App- och systemutvecklaren Devies Development har vuxit i Gasellfart med kunder och projekt som Västtrafiks biljettapp To Go, Stena Lines reseapp Travelmate och sajten Matpriskollen.se.
Under Gasellundersökningens mätperiod 2015-2018 har bolagets omsättning ökat med över 1.900 procent till 21 miljoner kronor. Prognosen för 2019 ligger på cirka 30 Mkr.
Den geografiska expansionen påbörjades redan hösten 2017 Viktor Nyblom flyttade till Stockholm. Han är nu chef för bolagets kontor på Hornsgatan med fyra anställda.
”Närvaro i Stockholm känns viktigt eftersom de stora tech-bolagen finns där. Jag är apputvecklare och har i Stockholm arbetat för bolag som Bookbeat, Doktor.se och Spotify”, säger han.
För Viktor Nyblom, utbildad på Chalmers Tekniska högskola i mjukvaruutveckling, började den här entreprenörsresan efter ett och ett halvt år som apputvecklare på ett startup-bolag i Kina.
”När jag kom hem 2014 var min plan att ta upp mina masterstudier. Samtidigt startade jag eget som frilansande konsult för att arbeta vid sidan av, men fick så mycket att göra att det inte blev några studier”, säger han.
Samtidigt i en annan del av Göteborg arbetade Simon Arvidsson med affärsutveckling i startup-bolag hos bland annat organisationen Venture Cup.
”Jag är uppväxt i en entreprenörsfamilj så jag har alltid varit intresserad av att utveckla affärsidéer”, säger han.
Simon Arvidsson kom till Göteborg från småländska Nybro i tonåren då han rekryterats som ung fotbollstalang till IFK Göteborg. Fotbollsskorna hamnade dock på hyllan efter några år, istället blev det fokus på studierna på Handelshögskolan och att utveckla sin affärstalang.
Det blev John Johansson, då frilansande mjukvaruutvecklare, som förde trion samman på en fest. Han hade gått samma utbildning på Chalmers som Viktor Nyblom och kände Simon Arvidsson från sin hemstad Nybro.
Tycke uppstod men starten blev oväntat tung när en viktig kund gick i konkurs.
”Det fick oss att ändra vår affärsidé. Vi var för små för att knyta upp våra resurser i ett stort projekt istället fick vi ställa om till att hyra ut och leverera vår kompetens till flera olika kunders projekt. Men i takt med att vi växer så är ambitionen att kunder också ska kunna anlita oss för strategiska projekt”, säger John Johansson.
Simon Arvidsson tycker det var bra att bolaget hittills värsta motgången kom i starten.
”Då var det bara oss tre att ta hänsyn till och lärdomen är att alltid ha tre månaders likviditet i kassan om det skulle krisa”, säger han.
Från start har det också varit viktigt för grundartrion att skapa den arbetsplats de själva vill arbeta på och då är kompetensutveckling och arbetsgemenskap nyckelfaktorer.
”På fredagar arbetar konsulterna från vårt eget kontor och ägnar delar av arbetstiden åt kompetensutveckling som gagnar de projekt de arbetar med och de själva. Det upplägget vet vi lockar nya medarbetare att vilja arbeta hos oss”, säger Simon Arvidsson.
Bolaget har fortsatt växa under 2019 med bland annat Wirelesscar som ny kund, ett bolag som Volkswagengruppen är huvudägare i efter att i fjol ha köpt Volvokoncernens andelar. Bolaget säljer tjänster och lösningar för uppkopplade personbilar.
”Vi ska växa mer i Sverige och inom tre år omsätta 60 miljoner kronor. Och med Wirelesscar ser vi också en ganska snar möjlighet att expandera geografiskt utanför Sverige genom att öppna ett kontor i Berlin”, säger Simon Arvidsson.