1515

Rekryterarna laddar om – ”någon form av chocktillstånd”

Coronakrisen innebar till en början ett hårt slag mot rekryteringsbranschen. Men med pandemin har många bolag hittat nya arbetssätt för att hjälpa sina kunder. Di har talat med tre bolag om vilka bestående avtryck de tror att corona kommer att lämna i branschen. 

 

Job solution är ett rekryteringsbolag verksamt inom samhällsbyggnad, infrastruktur, energi, industri samt ekonomi och management. Ägarna Carl Renman och Viktor Rönn har sedan 2015 stadigt ökat sin omsättning och inte ens en pandemi kunde bryta den trenden.
Job solution är ett rekryteringsbolag verksamt inom samhällsbyggnad, infrastruktur, energi, industri samt ekonomi och management. Ägarna Carl Renman och Viktor Rönn har sedan 2015 stadigt ökat sin omsättning och inte ens en pandemi kunde bryta den trenden.

Hur har pandemin påverkat ert bolag?
”Under april och maj 2020 hade vi intäktsbortfall men efter det vände det och vi har haft en otrolig acceleration och efterfrågan på våra tjänster har ökat”, säger Carl Renman och fortsätter:

”Vi slog vår initiala budget för året och lyckades växa med 23 procent mot 2019. I slutet av förra året etablerade vi oss i Norge med ett kontor i Oslo där vi har anställt norska kolleger, som vi hittills bara har träffat digitalt. Digitaliseringen är den största förändringen under 2020. I princip är alla våra intervjuprocesser i dag digitala.”

Hur ser ni på framtiden för er och rekryteringsbranschen ?
”Med tanke på att vi jobbar inom sektorer som har en otroligt stor tillväxt och efterfrågan ser den ljus ut. Med vår norska etablering räknar vi med att växa ytterligare 30 procent under 2021”, berättar Carl Renman och fortsätter:

 ”Vi tror att nyckeln för rekryteringsbranschen är digitalisering i kombination med de personliga relationerna, och att hjälpa ens kunder i den omställningen. Vi kommer nog att fortsätta föra möten och intervjuer digitalt och geografisk anknytning kommer bli mindre viktigt.”

Rekryteringsbolaget Trib har kunder inom tech, growth, digital kommunikation och design. 
Bolaget startades av Camilla Wänström och maken Mathias Wellström 2010 efter år av samlade erfarenheter från kommunikations- och rekryteringsbranschen.
Rekryteringsbolaget Trib har kunder inom tech, growth, digital kommunikation och design. Bolaget startades av Camilla Wänström och maken Mathias Wellström 2010 efter år av samlade erfarenheter från kommunikations- och rekryteringsbranschen.

Hur har pandemin påverkat ert bolag?
”I mars befann sig många företag i någon form av chocktillstånd. Vilket även visade sig hos våra uppdragsgivare och kunder. Många företag pausade sina planerade rekryteringar och konsultuppdrag samtidigt som man permitterade personalen. Det här påverkade oss på kort sikt. Men vi förser samtidigt organisationer med kompetens inom digital transformation. Inom dessa områden finns det i dag ett ständigt behov för företag att utvecklas, kanske framför allt i den situation som vi är i nu”, säger Camilla Wänström.

Hur ser ni på rekryteringsbranschens framtid?
”Det är intressant att se hur anställningsformer och traditionella roller utvecklas och förändras. Företag kommer i lägre utsträckning anställa permanent personal anpassade för vissa satta roller och ramar, vi kommer se mer av att organisationer bygger mobila team bestående av specialister som kompletterar varandra och som kan jobba mer rörligt. Denna utveckling har påskyndats nu, när vi i dag ser att det fungerar att jobba mer digitalt och mobilt”, säger Camilla Wänström och fortsätter:

”Det utvecklas också ständigt nya produkter och tjänster inom rekryteringsbranschen. Exempelvis olika plattformar där företag och kandidater kan matchas utifrån olika parametrar och diverse algoritmer.”

Grooo är ett renodlat techrekryteringsbolag. Anders Achilles är vd på bolaget och berättar att pandemin bokstavligen tryckte på pausknappen för rekryteringar under våren 2020, men att skutan nu har vänt med viktiga lärdomar i bagaget.
Grooo är ett renodlat techrekryteringsbolag. Anders Achilles är vd på bolaget och berättar att pandemin bokstavligen tryckte på pausknappen för rekryteringar under våren 2020, men att skutan nu har vänt med viktiga lärdomar i bagaget.

Hur påverkades ni av pandemin?
”Vi märkte en enorm skillnad för ett år sedan, det var precis som att någon tryckte på en pausknapp. Det blev väldigt påtagligt för oss, när bolag under en period slutade att rekrytera”, säger Anders Achilles och fortsätter:

”Det ledde till att vi var tvungna att ta en del obekväma beslut och agera mycket mer rationellt. Vi hade anställt ett flertal juniora personer som en del av vår modell där vi lär upp nya inom branschen. Men på grund av läget vi hamnade i kunde vissa inte börja, andra korttidspermitterades och några fick även avsluta sina anställningar. Det var hårt.”

Hur ser ni på framtiden?
”För oss har pandemin inneburit att vi har blivit mycket mer rationella i våra beslut. Vi har tidigare tagit vissa beslut på känsla, och med mycket omtanke och kärlek i det vi gör. När allt pausades behövde vi lita mer på data för att förstå vår verklighet. I dag tar vi oss an de uppdrag som går i linje med det vi ska göra”, säger Anders Achilles och fortsätter:

”Jag tror att det är ett ganska stort skifte som kommer ske inom branschen. Behovet av att rekrytera inom tech är enormt och tros öka. Fokuset för företagen kommer vara att ta fram värdet i bolagen, att det inte bara handlar om pengar. Allt fler söker efter flexibilitet och utbildning på sin arbetsplats och att få arbeta med något du brinner för. Att inte bara se det som en annons, det är så mycket mer mänskliga värden och saker som ligger bakom och det är nyckeln till framgång för ett rekryteringsbolag.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?