1515
Annons

Rekordtryck i e-handeln inför julen: ”Blir lite längre leveranstider”

Postnord säger sig vara förberedd på att arbeta för högtryck i e-handeln inför jul.

Men med exceptionellt högt tryck får konsumenter räkna med något längre leveranstider.

Paketberg på Apoteas e-handelslager i Morgongåva.
Paketberg på Apoteas e-handelslager i Morgongåva.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Coronapandemin har lyft e-handeln till rekordhöjder och årets julhandelsprognoser pekar på nya toppnoteringar.

”Nu är vi mitt i ruschen. Julhandeln har kickat i gång, i år flera veckor tidigare än normalt. Senaste månaden har försäljningen till konsument ökat med mer än 50 procent och vi tror inte att den ökningen kommer att avta”, säger Jonas Karlén, vd för e-bokhandeln Adlibris. 

Fredagen, som kallas Black Friday och i år inföll den 27 november, är den enskilda dag då trycket på beställningar är som hårdast eftersom många handlare har reaerbjudanden som gäller just den dagen.

Under ett enskilt dygn, tisdagen efter Black Friday i fjol, passerade över en miljon paket och varubrev Postnords terminaler.

”Det finns inga vanliga dagar längre, men de senaste veckorna har dygnssnittet legat på 600.000–800.000 paket. Vi har haft en jätteökning i och med corona”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.

Hur många paket och varubrev (som mindre försändelser kallas) som kommer att behöva hanteras de kommande dygnen är omöjligt att säga på förhand, påpekar han. En hel rad med leveransfirmor, som Budbee och Airmee med flera, har också dykt upp som tar en del av kakan. Men det finns en beredskap för ett kraftigt ökat tryck.

Extrapersonal har anställts, leveranserna har utökats både till ombuden och direkt till hemmen och tillfälliga ombud har inrättats. Bland annat öppnar Postnord ett tillfälligt rekordstort paketombud i Älvsjömässan i Stockholm. Delvis som en smittskyddsåtgärd då det är tänkt att paketutlämningen ska ske utan att kunderna behöver lämna sin bil.

Men trots att alla prognoser pekar på ovanligt stora mängder paket tror Postnord inte på något paketkaos.

”Jag tycker att vi har tagit höjd för det som kan tänkas komma”, säger Peter Hesslin.

Även paketleverantören DHL räknar med att kunna hantera anstormningen utan störningar. Förberedelserna har pågått i månader.

”Vi kommer kunna hantera det här. I år har vi förberett oss mer än vanligt eftersom vi har fått indikationer att covid-situationen gör att det kan öka ännu mer”, säger Johan Widman, 

Samtidigt konstaterar Peter Hesslin på Postnord att det finns ett slags produktionstak, eftersom det är maskiner som sköter en stor del av sorteringen.

”Jag räknar inte med några större förseningar men man får nog räkna med att det kan ta en dag extra”, säger Peter Hesslin, och påpekar att Postnord inte styr över hela leveranskedjan.

Leveranstiden beror också på hur många ordrar e-handelsföretaget har att hantera och hur lång tid det tar för dem.

Även Adlibris tar höjd för ett ökat tryck, bland annat med 400 extra säsongsanställda, vilket kan jämföras med att företaget normalt har 300–350 personer som arbetar hos sig.

”Vi ökar alltid under den här delen av säsongen men det här året är det exceptionellt”, säger Jonas Karlén.

Leveranstiderna beror av flera faktorer, bland annat om varan finns i lagret eller behöver beställas från leverantören. Sedan påverkar självklart ordertrycket.

”Nu, under Black Friday, är det sådan anstormning så då blir det lite längre leveranstider. Beställningar under fredagen räknar vi med att kunna skicka i mitten av nästa vecka”, säger Jonas Karlén.

Också hemelektronikkedjan Mediamarkt ser risker för längre leveranstider på grund av stora volymer.

”När det gäller vår egen hantering av produkter har vi en viss fördröjning i hanteringen av större vitvaror och tv och vi försöker vara så transparenta som möjligt med att längre leveranstider kan förekomma”, skriver Jenny Pedersén, pressansvarig på Mediamarkt, i ett mejl till TT.

Julklappar som beställs redan nu bör det inte vara något problem att få fram i tid enligt dem som TT har talat med. Men medskicket är att inte vänta för länge med beställningarna.

”Vänta inte till den 21 december med att beställa julklappar. Det är mycket som kan hända med corona och vädret”, säger Peter Hesslin.

ANNONS: Hitta bästa rabattkoderna till dina julklappsköp (Extern länk)


Polestar tvingas bromsa leveranser på grund av kinesiska nedstängningar

Nedstängningen i Kina slår hårt mot elbilsbolaget Polestar.

Bolaget meddelar nu att man tvingas skriva ned sin prognos för förväntade leveranser i år med nästan 25 procent – från 65.000 till 50.000.

Samtidigt är efterfrågan rekordstor.

Polestar har all tilverkning i Kina och nedstängningarna gör att produktionen inte rullar som planerat.
Polestar har all tilverkning i Kina och nedstängningarna gör att produktionen inte rullar som planerat.

Polestar som till största delen ägs av Volvo Cars nådde sitt globala försäljningsmål i fjol på 29.000 bilar. Leveranserna ökade med 185 procent från föregående år när försäljningen av volymbilen Polestar 2 startade. Året inleddes också starkt med en orderingång på 23.000 bilar under under de första fyra månaderna vilket är tre gånger så mycket som samma tid förra året. Försäljningen uppgick till 13.600 bilar.

Men de rigorösa nedstängningarna i Kina som pågått sedan mars sätter käppar i hjulet. Polestar har all tillverkning i kinesiska Luqiao och är beroende av fungerande leverantörskedjor. Många underleverantörer finns i Shanghaiområdet som varit stängt längst. 

”Som ett resultat av långvariga nedstängningar på grund av covid-19 i Kina under det första halvåret 2022, meddelar nu Polestar en minskning i antalet bilar som företaget kommer att kunna leverera under 2022, från 65.000 till omkring 50.000”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Polestar understryker att den ändrade prognosen helt och hållet beror på nedstängningarna.

En åtgärdsplan har satts in där ett andra produktionsskift i fabriken ska tidigareläggas. Därmed ska man kunna ta igen en del av den förlorade volymen.

Till nästa år räknar man med att kunna leverera enligt plan och det långsiktiga målet att nå hela 290.000 bilar 2025 ska inte vara hotat.

”De grundläggande förutsättningar som driver försäljningstillväxt av elektriska bilar finns fortsatt kvar och denna drivkraft är starkare än de osäkerheter vi ser för tillfället. Eventuella ekonomiska effekter på kort eller medellång sikt har inte påverkat vårt mål att sälja 290.000 bilar år 2025 – tio gånger fler än vi sålde 2021”, kommenterar Polestars vd Thomas Ingenlath.

I oktober blir det premiär för Polestars tredje bil, den eldrivna suven Polestar 3. Den ska inte bara byggas i Kina utan även i Volvos fabrik i USA.

Planen att börsnotera Polestar på Nasdaq i New York genom en sammanslagning med spac-bolaget Gores Guggenheim ligger kvar. Bolaget upprepar tidsplanen att det förväntas ske under första halvåret 2022. 

Vid fusionen ska bolaget ta in drygt 1 miljard dollar, cirka 10 miljarder kronor, i nytt kapital.

Endast 6 procent blir så kallad free float. Nuvarande ägare behåller den absoluta majoriteten. Volvo Cars med 49,5 procent och Geelys grundare Eric Lis investeringsbolag PSD Investment som har 39 procent. 

Bland befintliga ägare finns också tre kinesiska fonder som ägs av storstäderna Chongqing och Zibo, ett bolag inom sydkoreanska SK och Hollywoodstjärnan Leonardo DiCaprio.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?