Rekordtryck i e-handeln inför julen: ”Blir lite längre leveranstider”

Postnord säger sig vara förberedd på att arbeta för högtryck i e-handeln inför jul.

Men med exceptionellt högt tryck får konsumenter räkna med något längre leveranstider.

Paketberg på Apoteas e-handelslager i Morgongåva.
Paketberg på Apoteas e-handelslager i Morgongåva.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Coronapandemin har lyft e-handeln till rekordhöjder och årets julhandelsprognoser pekar på nya toppnoteringar.

”Nu är vi mitt i ruschen. Julhandeln har kickat i gång, i år flera veckor tidigare än normalt. Senaste månaden har försäljningen till konsument ökat med mer än 50 procent och vi tror inte att den ökningen kommer att avta”, säger Jonas Karlén, vd för e-bokhandeln Adlibris. 

Fredagen, som kallas Black Friday och i år inföll den 27 november, är den enskilda dag då trycket på beställningar är som hårdast eftersom många handlare har reaerbjudanden som gäller just den dagen.

Under ett enskilt dygn, tisdagen efter Black Friday i fjol, passerade över en miljon paket och varubrev Postnords terminaler.

”Det finns inga vanliga dagar längre, men de senaste veckorna har dygnssnittet legat på 600.000–800.000 paket. Vi har haft en jätteökning i och med corona”, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.

Hur många paket och varubrev (som mindre försändelser kallas) som kommer att behöva hanteras de kommande dygnen är omöjligt att säga på förhand, påpekar han. En hel rad med leveransfirmor, som Budbee och Airmee med flera, har också dykt upp som tar en del av kakan. Men det finns en beredskap för ett kraftigt ökat tryck.

Extrapersonal har anställts, leveranserna har utökats både till ombuden och direkt till hemmen och tillfälliga ombud har inrättats. Bland annat öppnar Postnord ett tillfälligt rekordstort paketombud i Älvsjömässan i Stockholm. Delvis som en smittskyddsåtgärd då det är tänkt att paketutlämningen ska ske utan att kunderna behöver lämna sin bil.

Men trots att alla prognoser pekar på ovanligt stora mängder paket tror Postnord inte på något paketkaos.

”Jag tycker att vi har tagit höjd för det som kan tänkas komma”, säger Peter Hesslin.

Även paketleverantören DHL räknar med att kunna hantera anstormningen utan störningar. Förberedelserna har pågått i månader.

”Vi kommer kunna hantera det här. I år har vi förberett oss mer än vanligt eftersom vi har fått indikationer att covid-situationen gör att det kan öka ännu mer”, säger Johan Widman, 

Samtidigt konstaterar Peter Hesslin på Postnord att det finns ett slags produktionstak, eftersom det är maskiner som sköter en stor del av sorteringen.

”Jag räknar inte med några större förseningar men man får nog räkna med att det kan ta en dag extra”, säger Peter Hesslin, och påpekar att Postnord inte styr över hela leveranskedjan.

Leveranstiden beror också på hur många ordrar e-handelsföretaget har att hantera och hur lång tid det tar för dem.

Även Adlibris tar höjd för ett ökat tryck, bland annat med 400 extra säsongsanställda, vilket kan jämföras med att företaget normalt har 300–350 personer som arbetar hos sig.

”Vi ökar alltid under den här delen av säsongen men det här året är det exceptionellt”, säger Jonas Karlén.

Leveranstiderna beror av flera faktorer, bland annat om varan finns i lagret eller behöver beställas från leverantören. Sedan påverkar självklart ordertrycket.

”Nu, under Black Friday, är det sådan anstormning så då blir det lite längre leveranstider. Beställningar under fredagen räknar vi med att kunna skicka i mitten av nästa vecka”, säger Jonas Karlén.

Också hemelektronikkedjan Mediamarkt ser risker för längre leveranstider på grund av stora volymer.

”När det gäller vår egen hantering av produkter har vi en viss fördröjning i hanteringen av större vitvaror och tv och vi försöker vara så transparenta som möjligt med att längre leveranstider kan förekomma”, skriver Jenny Pedersén, pressansvarig på Mediamarkt, i ett mejl till TT.

Julklappar som beställs redan nu bör det inte vara något problem att få fram i tid enligt dem som TT har talat med. Men medskicket är att inte vänta för länge med beställningarna.

”Vänta inte till den 21 december med att beställa julklappar. Det är mycket som kan hända med corona och vädret”, säger Peter Hesslin.

ANNONS: Hitta bästa rabattkoderna till dina julklappsköp (Extern länk)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ScriveAnnons

”Scrive är en viktig pusselbit i att skapa en trygg uthyrning för våra kunder”

Bedrägerier kopplat till bostadsuthyrning inleds ofta på Internet.

Scrives e-signeringstjänst kan minska risken för att man ska bli lurad.

– Vi jobbar löpande för att minimera oseriösa aktörer på våra marknadsplatser, säger Stephanie Olsen, Customer experience manager på Qasa.

Få alla viktiga avtal signerade snabbt och pålitligt 

Marknadsplatser som hanterar uthyrning av bostäder har en ökad risk för närvaro av bedragare – det var en av anledningarna till Qasa grundades 2014. Företaget ville skapa en trygg marknadsplats för båda parter, och samtidigt jämna ut maktbalansen mellan hyresvärd och hyresgäst.

Qasa har tagit fram en helhetslösning där företaget hanterar deposition och hyresbetalningar, och där det elektroniskt signerade hyresavtalet via Scrive ökar säkerheten.

– I vår tjänst Hyrespaketet (även känt som Trygg uthyrning) ingår bland annat digital signering av hyresavtalet, vilket gör att våra kunder slipper oroa sig för att bli lurade då alla transaktioner går via Qasa, säger Stephanie Olsen.

Qasa har sedan starten 2014 använt sig av Scrives tjänster.

– På den tiden var det inte lika vanligt med elektronisk signering som det är idag. Vi var ute efter att skapa en modern och effektiv process rakt igenom och valde därför att skapa ett digitalt avtal med enkel signering.

Med Scrive garanteras säkerheten

När Qasa vände sig till Scrive stod det snabbt klart att Scrives eID-hub (företagets produkt för att tillhandahålla id-verifiering och autentisering via exempelvis BankID i Sverige eller NemID i Danmark) var den rätta produkten. 

Genom eID-hubben har Qasa möjlighet att använda sig av flera olika eID:n för att öka tryggheten i varje transaktion. 

– Trygghet och säkerhet är vårt huvudfokus, och då blir verifieringen ett självklart led i det. Vi vill inte tumma på säkerheten bara för att vi är digitala, snarare tvärtom. Scrive har hjälpt oss med BankID-verifiering av annonsörer på Blocket bostad, och med elektronisk signering av hyresavtal sedan vår start. 

Enligt Stephanie är det digitala kontraktverktyget ”otroligt smidigt”.

– Avtalet är framtaget av jurister och säkerställer därför schysta villkor för båda parter, sen kan hyresvärden specificera vissa detaljer vid behov i verktyget på hemsidan. När hyresvärden känner sig redo skickar hen enkelt avtalet för signering med ett knapptryck. När båda parter har BankID-signerat hyresavtalet finns det alltid tillgängligt på vår plattform för båda att se.

Qasa måste följa penningtvättslagen, vilket innebär att de behöver säkerställa att hyresvärden som mottar hyresutbetalningen är den som den utger sig för att vara. 

– Elektronisk signering är ett sätt för oss att säkerställa det, avslutar Stephanie.

Med Scrive tar ditt företag klivet in i en digital framtid – läs mer här 

Fakta: Scrive

✓ Scrive grundades 2010 och blev snabbt marknadsledare i Norden inom elektroniska signeringslösningar. 

✓ Företaget är, med kunder i över 30 länder, känd som en innovatör inom arbetsflödesautomation som kräver elektronisk signering och digital identitetautentisering.

✓ Varje månad hanterar Scrive drygt två miljoner signerade dokument.

✓ Företaget växer snabbt med kunder i vitt skilda branscher. Exempelvis signeras de flesta telekomavtal och nästan alla bilfinansieringsaffärer i dag elektroniskt.

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?