Hård vind och grov sjö har lett till att hittills 94 av 225 startande båtar avbrutit ÅF Offshore Race, tidigare känt som Gotland Runt. Det är enligt KSSS klubbdirektör Stefan Rahm den högsta andelen hittills i tävlingens långa historia.
1993 bröt visserligen hela 121 båtar, men då var startfältet mycket större. Antalet som gav upp då motsvarar 31 procent.
Stefan Rahm, som befinner sig vid målgången i Sandhamn, berättar att många som kommit in i hamnen har brutit.
”Många bröt på grund av sjösjuka. I fjol hade många av de som bröt tekniska problem. Men i år har flera inte vågat segla på utsidan av Gotland. Jag tror många blev chockade av hur extrem sjön var där. Samtidigt överraskades man av vindstyrkor på 20-25 meter per sekund. Det hade inte många väntat sig. Det var visserligen frånlandsvind, men det är ett stort hav innan Fårö som bygger upp sjö.”
Stefan Rahm berömmer de skeppare som bedömt det som farligt att fullfölja. Han var själv på plats i samband med en av havskappseglingens mest katastrofala ögonblick, Sydney to Hobart 1998, då sex seglare miste livet.
”Efter det pratade man mycket om skepparens ansvar. Jag tycker att många har tagit rätt beslut här”, säger han.
Rutinerade Bouwe Bekking, skeppare på HiQ, som var först i mål, håller med.
”Det är bra att folk bryter när det är så pass tufft”, säger han.
En av de mest avancerade båtarna som bröt var Rán, med Skypegrundaren Niklas Zennström som skeppare.
”Inget har gått sönder, men vi fick lite väl mycket vatten under däck för elektronikens bästa. Det var synd, men vi är väldigt nöjda med hur vår 40-fotsbåt, byggd för inomskärssegling, uppträdde”, säger taktikern Adrian Stead i ett uttalande.