Rekordstor dalahäst tar plats i New York

NEW YORK.

Från och med nu pryder världens största dalahäst en husfasad i New York.

Den svensk-amerikanska gatukonstnären Shai Dahan ser väggmålningen som en hyllning till Sverige.

Foto:Agaton Strom
Foto:Agaton Strom
Foto:Agaton Strom
Foto:Agaton Strom

Fotgängare kommer framöver se en ovanlig syn i Lower East Side-området på Manhattan. På en av husfasaderna på Broome Street kommer nämligen världens största dalahäst att titta fram.

Det är den svensk-amerikanska gatukonstnären Shai Dahan som ligger bakom det enorma konstverket. Den väggmålade hästen får med sina 18 meter den tidigare världsrekordhållaren i betong i Avesta att framstå som ett litet föl.

”Det är lite som en hyllning till Sverige”, säger konstnären stolt, när Dagens industri träffar honom på ett kafé i närheten.

”Jag skapar ett monument för dalahästen i New York.”

Shai Dahan är född i Israel, växte upp i Los Angeles, och har bott några år här i New York. Sedan 2010 bor han dock i Borås tillsammans med sin svenska fru och två barn och har gjort sig ett namn på muralmålningar, särskilt de föreställande dalahästar.

”När jag flyttade till Sverige visste jag ingenting om dalahästar”, säger Shai och erkänner att han först trodde att de små hästarna i folks hem var kopior på något känt konstverk.

”Men sedan jag fick bakgrunden klart för mig har jag verkligen förälskat mig i dem. Hästar har ju historiskt framställts som ett väldigt maskulint djur. De deltar i krig, kungar sitter på dem, och så vidare. Men dalahästen med sina färger och alla kurbits-mönstren gör dem mjukare och mer feminina.”

Trots ett envist och för väggmålare mycket olägligt duggregn är Shai Dahan upprymd över att vara tillbaka i New York, staden som är hans stora inspirationskälla. Han pratar drömskt om byggnaderna, graffitin och folket.

”Jag har alltid sett New York som det största konstgalleriet i världen”, säger han.

Men att få till sitt konstprojekt här har inte varit det lättaste. Shai Dahan berättar att det gått 13 månader sedan han först fick kontakt med fastighetsägaren.

”Halvvägs insåg jag varför det inte är så många stora väggmålningar i den här staden. Konstnärer ger sannolikt upp på grund av all byråkrati”, säger han och suckar över försäkringar, kontrakt och alla olika tillstånd som krävs.

Han bekostar projektet ur egen ficka, men ser det lite som en annonspelare för sig själv. Verket har heller ingen tidsbegränsning. Men framför allt har New York-projektet varit en chans för Shai Dahan att förverkliga två av sina ”bucket list”-mål i ett slag: att måla världens största dalahäst och göra en stor väggmålning i New York.

Han säger att han redan längtar efter att få ta med sig sina barn hit.

”Det bästa med gatukonst är känslan av att du lämnar något efter dig till samhället, till nästa generation. Något som kan inspirera.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?