Annons

Rekordstarkt år – teknikbolaget kniper stororder per automatik

HÄSSLEHOLM. Från ”mellanmjölk” till tunga inter­nationella prestigeuppdrag.

Med en lyckad tillväxtplan i ryggen – och en färsk stororder på 50 Mkr – växer ­Automationsteknik rekordstarkt corona-året 2020. 

Storordern till Spaljisten, värd 50 Mkr, är en packmaskin som kommer att kunna mata ut 15 leveransfärdiga paket i minuten. Spaljisten är en av världens ledande tillverkare av fronter till köks- och möbelindustrin. ”Det är inte många maskiner i världen som klarar det”, säger Jonas Fischer, som grundade Automationsteknik 1994.
Storordern till Spaljisten, värd 50 Mkr, är en packmaskin som kommer att kunna mata ut 15 leveransfärdiga paket i minuten. Spaljisten är en av världens ledande tillverkare av fronter till köks- och möbelindustrin. ”Det är inte många maskiner i världen som klarar det”, säger Jonas Fischer, som grundade Automationsteknik 1994.Foto:Björn Solfors

Jonas Fischer, som grundade Automationsteknik 1994, ­kliver in i en myllrande produktionsanläggning. Han stannar vid en vit låda, med ett virrvarr av kablar och elteknik på insidan. Den ska snart ta plats vid rymdorganisationen ESA:s uppskjutningsramp på Franska ­Guyana, visar det sig. 

”Vi levererar ett styrsystem som ska övervaka driften 

i anläggningen. Vi har aldrig levererat till rymdsektorn förut, det är väldigt hög tekniknivå och ger oss ett namn internationellt”, säger han. 

En bit bort trängs stora elskåp och mindre elkomponenter tillsammans med robotarmar i olika storlekar. De är alla en del av företagets färska rekordorder. En packmaskin, 55 meter lång, 18 meter bred och bestående av 19 robotar, ska levereras till möbelfrontstillverkaren ­Spaljisten i Småland – en order värd totalt 50 Mkr. 

”Vi har haft ett nära samarbete med Spaljisten i många år. De vill ha en stark partner för automation, och vi arbetar tillsammans för att hela tiden förbättra deras processer i produktionen. Ska du producera kostnadseffektivt i Sverige måste det vara ­högautomatiserat”, säger Jonas Fischer.

Till rekordordernkommer stora leveranser till ett internationellt bolag som stor­satsar på automation, en pall­optimering till grannföretaget Ballingslöv – samt en teknisk lösning till världens största natteleskop i Chile. 

Det är lätt att glömma att det pågår en djup coronakris där utanför.

”Sedan årsskiftet har vi anställt tolv nya medarbetare, och fått in ytterligare 5–6 nya projekt. De stora bolagen vi jobbar mot arbetar lång­siktigt, och vi ligger helt rätt i tiden med digitaliseringen inom industrin och den snabba utvecklingen av ­robotar.” 

Men framgångarna är också resultatet av en högst medveten strategi. 2016 konstaterade Jonas Fischer att företaget ”körde mellanmjölk”.

”Det gick bra för oss och vi var solida, men vi hade ingen utvecklingskurva. Vi satte upp tydliga mål. 2020 skulle vi vara ett av södra Sveriges ledande teknikföretag, vi skulle hitta fler marknader, ha fler anställda, och nå en omsättningsökning från cirka 30 Mkr till 80 Mkr.”

Precis så blev det. Det största hindret på vägen har varit att hitta nya medarbetare med rätt kompetens. För att bli ännu mer attraktiva som arbetsgivare – och samtidigt komma närmare ­viktiga kunder – öppnar därför bolaget fler kontor: Först i Lund, och därefter i Helsingborg. 

”Tack vare det har vi lyckats skriva ett par nya avtal med kunder, samtidigt som medarbetare som pendlat till Hässleholm får ett kontor på plats.”

Ytterligare en framgångsfaktor ligger i strukturen bakom Automationsteknik. Redan tidigt började Jonas Fischer att samarbeta med ett annat lokalt företag, och 2008 bildades det nya moderbolaget Levinsgruppen. I dag består koncernen, med Jonas Fischer som en av tre delägare, av tre skilda teknikföretag: Automationsteknik, Levins Elektriska samt El & Styrteknik.   

”Det gör att vi kan arbeta precis som ett betydligt större bolag, och kan ta oss an hela entreprenader och leverera helheten. Ett strålande exempel på det är Helsingborgs nya vattentorn”, säger han. 

”Där har vi levererat allt ifrån projektering och ritning, till larm och säkerhet och hela automationen. Vi har driftsatt hela anläggningen genom att kunna bolla resurser och kompetenser mellan våra tre olika bolag.”

Men det finns också en ­baksida med upplägget, erkänner han. 

”Tidigare kände vi att ­medarbetarna brann lite extra för just sitt bolag, och i början kunde man till och med ta hjälp av en konkurrent i stället för att vända sig internt. Vi har jobbat stenhårt med att få personalen att brinna för samma sak, och i dag arbetar vi alla mot samma mål ­oavsett vad det står på tröjan”, säger han.

”Sedan 2016 har våra marginaler blivit betydligt bättre. En av de största faktorerna är just att vi nu jobbar som ett gemensamt team.”

Med gemensam programmeringsstandard, och gemensamma system, kan ett ­projekt i dag enkelt skickas mellan de olika bolagen. 

”Den här branschen rör sig så otroligt fort, med tuffa krav på snabba leveranstider. Kan vi korta våra ledtider genom att vara snabba internt får vi en stor konkurrensfördel.”

Levinsgruppen i sin helhet passerar i år en omsättning på 200 Mkr, med Automationsteknik som det stora ­tillväxtloket just nu. Och resan har ändå bara börjat. Till hösten spikas nästa treårsplan, med fortsatt omsättningsökning. 

”Vi vill etablera oss längre upp i Sverige, och samtidigt stärka vårt varumärke internationellt ännu mer.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Pulsen IntegrationAnnons

Effektivt ekosystem accelererar tillväxt

Att ta kontroll över sina digitala processer blir allt viktigare för att företag och organisationer ska kunna utveckla sin verksamhet och kommunicera med omvärlden. En väl designad och lättrörlig digital plattform innebär kortare time to market för nya produkter och tjänster och gör verksamheten konkurrenskraftig.

Som Nordens ledande leverantör av säkra och integrerade digitala informationsflöden hjälper Pulsen Integration sina kunder att utveckla verksamheten.

– Vi hjälper våra kunder att bli effektiva i sina ekosystem, så att de snabbt, enkelt och säkert kan hålla igång eller komma igång med digital kommunikation. Ingen verksamhet eller IT landskap fungerar isolerat och det är viktigt att kunna byta kommunikationspunkter och bilda nya konstellationer utan risk för stopp eller kommunikationsfel i verksamheten. Med vår hjälp får våra kunder och leverantörer effektiva digitala informationsflöden mellan mobila enheter, molntjänster, organisationer, människor och system, säger John Torgersson, VD.

Hur utvecklar man ett effektivt digitalt ekosystem?

Anledningen till varför man behöver optimera den egna verksamheten med digitala verktyg är unik för respektive verksamhet. Det kan vara i syfte att bli mer kostnadseffektiv för att kunna utveckla verksamheten med nya produkter och tjänster eller för att kunna integrera förvärv i kärnverksamheten. Grunden till att lyckas med ett effektivt digitalt ekosystem är att ha en väl genomtänkt strategi för hur man integrerar verksamheter, människor, prylar och system. Samt hur man tillgängliggör den information som finns och som flödar inom en organisation på ett säkert sätt.

Just nu finns det på grund av pandemin något mindre kapital på marknaden vilket innebär att det är färre som satsar på att produkt- och tjänsteutveckla från grunden. Digitala ekosystem, eller det man kallar för business ecosystem, är något alla pratar om som det nya sättet att hitta tjänster och konstellationer som man var och en för sig aldrig hade kunnat skapa. Att ha förmågan att kunna gå ihop med olika aktörer för delad risk och avkastning innebär att verksamheter kan hitta innovation genom integration. 

– Hos de allra flesta företag finns idag en utmaning i att hantera att många jobbar på distans och mycket av verksamhetens information genomgår en flytt till molnet. Vi ser att många verksamheter öppnar upp sin information och skapar APIer för att underlätta integration. Vilket ställer stora krav på kontroll och säkerhet kring åtkomsten av verksamhetens information, säger John Torgersson.

Affärsrådgivning som underlättar digital transformation

Med experter inom bland annat strategisk rådgivning, affärsoptimering och datahantering har Pulsen Integration som mål att optimera verksamhetsprocesser, användarnytta och system.  

– Vi jobbar inom områdena identitet, åtkomst, säkerhet, integrationer och processer och kan ansvara för hela utvecklingsprojekt. Att använda digitala plattformar där vi sköter integration och säkerhet bidrar till ett att kunden blir snabbrörlig i sitt ekosystem snarare än att ekosystemet blir snabbrörligt även om det kan vara en effekt på längre sikt. På grund av att kundens verksamhet då är snabbrörlig, automatiserad och har säker och auktoriserad insyn i informationsflöden kan de lätt ställa om utefter marknadens svängningar, säger John Torgersson.

Om oss

Pulsen Integration är en del av Pulsenkoncernen och opererar inom privat och offentlig sektor på den nordiska marknaden. Vi hjälper våra kunder bli effektiva i sina ekosystem genom marknadsledande tjänster inom Digitala plattformar, Integration och IAM. Idag hjälper vi hundratals verksamheter att dra nytta av redan gjorda investeringar samtidigt som vi stöttar deras digitala transformation.

- Vi skapar en bättre omvärld med IT som möjliggörare.

Besök oss på:

pulsen.se 

pulsen.se/integration 

Mer från Pulsen Integration

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pulsen Integration och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?