Annons

Rekordnotan halveras – bara 43 av 95 miljarder behövs till permitteringar

Regeringens bedömning att korttidspermitteringarna kommer att kosta 95 miljarder under 2020 ser ut att slå ordentligt fel. Enligt Tillväxtverket ser notan ut att hamna på 43 miljarder kronor. 

Foto:Henrik Montgomery/TT

Så sent som i mitten av juni upprepade finansminister Magdalena Andersson bedömningen att stödet kommer att kosta 95 miljarder under 2020. 

Den senaste prognosen från Tillväxtverket, som myndigheten har skickat in till regeringen, och som Di har tagit del av, pekar på att det snarare handlar om drygt 43 miljarder kronor inklusive kostnader för de företag som ansöker om förlängt stöd i ytterligare tre månader. 

”Vi kan se att det är många företag som i samband med avstämningen indikerar att de har behövt ett mindre stöd än de ursprungligen har ansökt om”, säger Richard Källstrand, som är avdelningschef på Tillväxtverket. 

Enligt myndigheten, som arbetar med att fastställa beloppen vid avstämningar av ansökningarna, handlar det bland annat om hur näringsidkaren har bedömt att corona påverkar företaget.

”Det är möjligt att man från vissa företags sida överskattade hur stort tappet skulle bli”, säger Richard Källstrand.  

Enligt den officiella statistiken på Tillväxtverkets hemsida har 80.800 ansökningar lämnats in till myndigheten och det ansökta beloppet är drygt 29 miljarder, varav 27,4 beviljats. Antalet personer som omfattas av det senare beloppet är 572.000. 

Att döma av den senaste prognosen befinner sig myndigheten alltså på slutrakan. Men osäkerheten är stor, vilket även påpekas av myndigheten i rapporten till regeringen. 

”De antaganden vi beskriver ovan bygger på att vi inte får en ökad smittspridning i samhället och att verksamheter kan fortsätta vara öppet i den omfattning de kan just nu”, skriver myndigheten. 

 

 


Innehåll från Advokatfirman WåhlinAnnons

Advokatfirman Wåhlin erbjuder heltäckande och situationsanpassad affärsjuridisk rådgivning

Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.
Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.

Anrika Advokatfirman Wåhlin har fokuserat på affärsjuridik sedan 1964, vilket har resulterat i en byrå med en unik bredd i sin kompetens. I kombination med ett kreativt och dynamiskt arbetssätt, gör detta Wåhlin till en skicklig och heltäckande affärsjuridisk rådgivare.

Wåhlin skiljer sig från konkurrenterna på mer än ett sätt; förutom att byrån har en stark kultur med nära koppling till klienterna, präglas verksamheten också av stor tilltro till medarbetarna som utgörs av i princip lika många kvinnor som män. Kvinnorna återfinns även bland delägarna och i byråns styrelse. För partnern Fredrika Hörlin är detta en avgörande faktor i byråns framgång. 

– Eftersom vi har full tillit till hela vår personal, har var och en av oss – även vi delägare – insikt i uppdragen och direktkontakt med beslutsfattarna hos våra klienter. För att kunna leverera rätt råd i rätt tid är vi kreativa, professionella och situationsanpassade.

Flexibelt angreppssätt en tillgång

Byråns flexibla angreppssätt är en stor tillgång i den ofta föränderliga affärsjuridiken och utgör också en viktig resurs i vad gäller att stötta klienter under olika utvecklingsprocesser. Jonas Holmstedt, byråns Managing partner, ansvarar för Wåhlins engagemang i Interlaw, ett internationellt nätverk av oberoende advokatbyråer. Han betonar att metodiken också har varit mycket värdefull under den rådande pandemin.

– Andreas Magnusson som ansluter till byrån som delägare den 1 september, betonar vikten av omvärldsanalys. I framtiden kommer vi att se på historien i termer av före och efter Covid-19. Därför är det en utveckling vi följer noga för att snabbt kunna hantera nya omständigheter; situationen kan visa sig vara en utmaning för många ägarledda bolag.  Som affärsjurister utgör vi en omfattande del av ledningens och ägarnas omvärldsbevakning både vad gäller juridiska och branschspecifika frågor.

Ger stöd i komplexa frågor

Den rådande situationen har ställt höga krav på digitaliserade arbetssätt och rutiner, men Wåhlin har stått väl rustat för att både själv möta de förändrade förutsättningarna och för att vara en komplett rådgivare kring de nya villkor som pandemin har medfört. I kriser ökar tvisterna och byrån har ett stort team som arbetar med tvistefrågor, särskilt inom det entreprenadrättsliga området.

– Genom att Wåhlin lyckats skapa en arbetsmiljö med balans mellan trivsel och lönsamhet har vi kunnat handplocka medarbetare med unik kompetens. Detta är vår största styrka, avslutar Managing partner Jonas Holmstedt.

Läs mer om Advokatbyrån Wåhlin här www.wahlinlaw.se  

FAKTA OM ADVOKATBYRÅN WÅHLIN

Wåhlin är en affärsjuridisk advokatbyrå som etablerades i Göteborg 1964. För att kunna erbjuda rätt kunskap till våra klienter har vi medarbetare olika specialkompetenser och vårt team  varierar från case till case. Byrån har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Helsingborg, och utmärker sig bland annat genom sitt starka jämställdhetsarbete. 

 

Mer från Advokatfirman Wåhlin

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Advokatfirman Wåhlin och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?