Rekordhög företagsamhet bland kvinnor

Andelen företagsamma kvinnor har aldrig varit så hög som nu, enligt en studie av Svenskt Näringsliv och UC. De utgör nu 7,7 procent vilket är en rekordnivå.

"Det är glädjande att kvinnor i allt högre grad engagerar sig i företagande", säger Svenskt Näringsliv vd Carola Lemne i ett pressmeddelande.

I undersökningen definieras företagsamhet som en person som antingen är egen företagare, styrelsemedlem, eller vd för ett aktivt aktiebolag.

Samtidigt har andelen kvinnliga vd:ar överlag blivit fler, visar en annan undersökning från konsultföretaget Grant Thornton, gjord bland 500 svenska företag med 50-500 anställda. De utgör nu 16 procent, den högsta andelen som uppmätts hittills i undersökningen.

Även i företagsledningarna har andelen kvinnor ökat, till 28 procent från 26 procent föregående år. Vanligaste topposten för en kvinna är finanschef, 40 procent av företagen har en kvinnlig ekonomichef. Näst vanligast är HR-chef.

Men det finns ändå en fortsatt stor obalans i företagsamhet mellan kvinnor och män, visar Grant Thornton.

Jämfört med 2015 är läget oförändrat. Och även på lite längre sikt går utvecklingen relativt sakta, enligt Anna Johnson, vd på Grant Thornton.

"När vi startade undersökningen 2004 var andelen kvinnor i ledningen 18 procent. Vi har på 13 år bara ökat tio procentenheter och på sex år har vi gått fram en ynka procentenhet. Här finns det mer att önska", skriver hon i ett pressmeddelande.

Även Svenskt Näringsliv ser en trög utveckling i antalet företagsamma kvinnor.

Av Sveriges samtliga företagsamma är tre av tio kvinnor. Det är lägre än i välfärdssektorn där sex av tio är kvinnor.

"Det finns en stor potential runt om i Sverige att ytterligare öka kvinnors företagsamhet", säger Carola Lemne på Svenskt Näringsliv.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ObsteCareAnnons

Goda framtidsutsikter för innovativa ObsteCare

Carina Lindqvist, VD ObsteCare.
Carina Lindqvist, VD ObsteCare.Foto: Adrian Beck

Varje år förlöses ett stort antal barn med hjälp av akuta kejsarsnitt, och ännu fler kvinnor drabbas av plågsamma förlossningsskador. Många gånger helt i onödan. Det svenska life science-bolaget ObsteCare har utvecklat en innovativ och effektiv produkt som gör värksvaga förlossningar mindre riskfyllda. Det leder till högre patientsäkerhet och besparingar för vården. Vinsten för kvinnor och barn går inte att mäta i pengar.

ObsteCares ambition är att ta fram marknadsledande lösningar för förlossningsvården till gagn för både patienten och vårdgivaren. Bolagets produktkoncept bygger på banbrytande forskningsresultat vid Karolinska Institutet om hur laktat (mjölksyra) i fostervatten påverkar värkarbetet under en förlossning. 

Patenterad lösning

ObsteCares patenterade AFL®-metod är vetenskapligt dokumenterad och resultatet av mer än 20 års klinisk erfarenhet från praktiskt arbete inom förlossningsvården. Genom att mäta mjölksyra i fostervatten kan livmoderns status kontrolleras. Det ger förlossningspersonalen viktig information, vilket man inte tidigare haft, om vilken behandlingsväg som bör väljas för en så trygg förlossning som möjligt. Genom att t ex individanpassa användningen av värkstimulerande dropp kan man både minimera antalen onödiga kejsarsnitt och minska risken för postpartum-blödningar - och samtidigt bidra till en naturlig förlossning och bättre upplevelse för kvinnan. 

Läs mer om AFL-metoden här.

- Det föds 130 miljoner barn i världen varje år. En femtedel av dessa föds av en mamma som drabbas av värksvaghet. WHO har lyft problematiken kring överanvändning av värkstimulerande dropp och riskerna med kejsarsnitt, så vi ser många tecken på ett ökat behov av våra lösningar, säger ObsteCares VD Carina Lindqvist.

Stark expansionsfas

ObsteCare ligger i startgroparna för en internationell expansion och VD Carina Lindqvist ser ljust på framtiden. 

Ett nytt modernt instrument CE-märktes i december och har börjat levereras. Användarna ger instrumentet högsta betyg: enkelt att använda och ett värdefullt beslutsunderlag i realtid är några av omdömena. Distributionsnätverket har också utökats och förbättrats. I Norden är det marknadsledande Vingmed som ansvarar för försäljningen. Avtal har även tecknats med en marknadsledande aktör på Irland och förhandlingar pågår med aktörer i ytterligare ett antal länder. 

- Dessutom förbereder vi arbetet för en FDA-registrering av det nya instrumentet, fortsätter Carina Lindqvist. Det innebär att processen bör vara en bra bit på väg när den amerikanska marknad öppnar upp och det åter blir möjligt med kundbesök. 

Med stöd av innovativ forskning planerar ObsteCare fortsätta utveckla medicinska lösningar. Målsättningen är att förbättra förlossningsvården till förmån för mamman, barnet och förlossningsklinikerna och vårt fokus är fortsatt på en global marknadsexpansion. 

- Varje akut kejsarsnitt som kan undvikas skapar inte bara en säkrare förlossning för både mor och barn, något som inte kan mätas i pengar, utan även samhälls- och vårdekonomiska vinster, avslutar Carina Lindqvist.

Om ObsteCare

ObsteCare är ett life science-bolag som utvecklar innovativa lösningar för förlossningsvården. Lösningarna innefattar övervakning av förlossningar, mät- och analysutrustning, samt diverse tillhörande utbildningspaket. Produkterna säljs via ett distributörsnätverk. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market. Läs mer om Obstecare här.

Mer från ObsteCare

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ObsteCare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?