Annons
Ingen data tillgänglig just nu

Rekordfirandet fick ställas in: Bästa året övergick i akut krishantering

SÄVEDALEN. Familjeföretaget Cederleüfs & Svenheimers Bageri och Konditori skulle fira en lyckad butikssatsning, tävlingsframgångar och sitt bästa år någonsin.

I stället blev det bråda dagar att ställa om till hemleveranser, drive-in och picknickkorgar.

Delägaren Pontus Svenheimer, tredje generationen i företaget, och vd:n Anna Pennbrant redovisar bolagets bästa resultat hittills samtidigt som man fått hitta kreativa lösningar för att hantera coronakrisen.
Delägaren Pontus Svenheimer, tredje generationen i företaget, och vd:n Anna Pennbrant redovisar bolagets bästa resultat hittills samtidigt som man fått hitta kreativa lösningar för att hantera coronakrisen.Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget
Bageriet säljer bröd och bullar på avstånd.
Bageriet säljer bröd och bullar på avstånd.Foto:Magnus Gotander Bilduppdraget

Utanför hämtluckan vid Cederleüfs & Svenheimers storbageri i Sävenäs köar kunderna med behörigt avstånd för att köpa sitt fikabröd till eftermiddagskaffet. Företagets drive-in brukar vanligtvis användas av bilburna företagskunder. En service man har haft i tio år.

”Före coronapandemin hade vi som mest att göra på morgonen när kunderna på väg till arbetet stannade till här för att ta med sig frukostfrallor och fikabröd till dagens jobbmöten. Men nu arbetar många hemma. Så nu är det som mest att göra runt lunch när privatpersonerna kommer hit för att på ett säkert sätt köpa bröd, kakor och bullar”, säger Pontus Svenheimer, tredje generationen i företaget och ekonomichef.

Annars är Cederleüfs & Svenheimers nog mest känt i den här delen av landet för sina välsmakande semlor. Enbart på fettisdagen den 25 februari i år sålde man 26.000 semlor i sina sju butiker i Göteborg med omnejd.

”Semlan är ett av våra allra bäst säljande bakverk under ett år”, säger Anna Pennbrant som är vd.

Tre veckor senare slog coronapandemin till.

”Den 16 mars försvann 40–50 procent av försäljningen på några av våra butiker, andra tappade inte fullt så mycket men det stod klart för oss att något allvarligt hade hänt och vi måste agera”, säger Anna Pennbrant.

Samtidigt var bolaget, som har brutet räkenskapsår som slutar i april, på väg mot sitt bästa resultat hittills.

En stor del i framgången de senaste åren är uppdateringen av butikskonceptet och den nya butiken i köpcentrumet Kongahälla i Kungälv som öppnade i fjol. Samtidigt som man har tvingats stänga en butik på grund av dålig försäljning.

”Det är tungt att stänga en butik men det är också en styrka att våga ta det beslutet. I stället satsade vi nytt i Kongahälla. Med ett beprövat butikskoncept var det den enklaste etableringen vi gjort och strategiskt det viktigaste beslut vi tagit”, säger Pontus Svenheimer.

Planen var därför att fira med personalen att man lyckats med det slitsamma förändringsarbete verksamheten genomgått sedan de två familjeföretagen Cederleüfs och Svenheimers gick samman för tio år sedan.

Även tävlingsframgångar med konditor Claudia Chindea, finalist i Årets Konditor 2019, och konditor Magdalena Larsson, medlem i Svenska Konditorlandslaget, som vann silver i EM och tävlar i VM 2020, skulle firas.

”Vår årsomsättning blev 44 miljoner kronor, vi tappade ett par miljoner kronor de sista veckorna på grund av coronan men det är ändå vårt bästa resultat hittills”, säger Pontus Svenheimer.

”Detta behöver vi för att ha en chans att ta oss igenom den här krisen. Vår bransch är ju vanligtvis inte konjunkturkänslig men att kunderna inte får komma till oss har vi ju aldrig varit med om tidigare.”

Anna Pennbrant delar in de senaste månaderna i två faser.

”I första fasen var det krishantering som gällde och vi fick stöd från branschorganisation Din bagare att våga agera snabbt för att minska skadan. Vi tvingades avbryta kontrakt med alla behovsanställda men även korttidspermittera en del av personalen i bageriet och butikerna”, säger Anna Pennbrant.

Men efter påsken märktes en ökad köplust igen och nästa fas inträdde.

”Kunderna hade anpassat sig till den nya verkligheten, man fick lön och vågade då handla igen. Och vi hade anpassat oss med olika typer av hemleveranser, nya produkter som picknickkorgar och vår drive-in. Försäljningstappet har minskat och en del av korttidsarbetet kommer förhoppningsvis snart att hävas”, säger hon.

Och i sommar kör man för tredje året med sin egen foodtruck till Marstrand.

”Vi säljer bröd och frukostfrallor på morgonen till båtfolket och sedan lunch med sallader och mackor. Denna satsning gjorde vi för att öka försäljningen under sommaren som är vår lågsäsong, men i år kommer den väl till pass under en större del av säsongen.”

Både Cederleüfs och Svenheimers grundades 1962, i Sävedalen respektive Gamlestaden. Ägaren till Cederleüfs sålde sin ägarandel till en finansiell ägare för sju år sedan och lämnade då företaget.

För familjen Svenheimer startade allt med farfar Stig Svenheimer som var bagare och drev eget konditori. Sonen Lennart och även sonsonen Markus har följt i hans fotspår och är i dag ansvarig för produktionen i företaget. Pontus valde en annan väg.

”För mig var det inte självklart att arbeta i familjeföretaget. Jag är utbildad sjukgymnast och drev eget inom den branschen, men när jag hittade min roll i företaget som ekonomiansvarig så var det ett ganska enkelt beslut att börja arbeta med min bror och pappa”, säger Pontus Svenheimer.

Anna Pennbrant hade många års erfarenhet att själv driva företag i branschen såsom butik och kaféverksamhet när hon blev tillfrågad att hjälpa brödernas pappa Lennart Svenheimer, som då var vd, att driva förändringsarbetet i butikskedjan.

Hon tog över som vd 2018.

”Det var självklart att Anna skulle bli vd. Viktigast för företaget är att vi alla gör det vi är bäst på och så är det nu”, säger Pontus Svenheimer.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?