1515
Annons

Rekordår för pressad bransch

Pandemin har inneburit en välkommen vitamininjektion för den kroniskt prispressade och konkurrensutsatta hemelektronikbranschen. Svenskarna har shoppat nya tv-apparater, datorer och spelkonsoler som aldrig förr.

Foto:Grøtt, Vegard

”2020 var ett historiskt bra år för försäljningen av hemelektronik, och 2021 var lika bra”, konstaterar Klas Elm, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen.

Den svenska elektronikhandeln uppskattas omsätta totalt omkring 60 miljarder kronor fördelat på 40 miljarder kronor för brunvaror, det vill säga ljud, tv, datorer och liknande, och 20 miljarder på vitvaror.

Det är dock en bransch som präglas av hård konkurrens med tuff prispress. 

”Så har det varit länge och det fortsätter. Det är en stentuff marknad”, beskriver Klas Elm.

”Marknaden visar dock tillväxt eftersom Sverige är en premiummarknad som fortsätter att utvecklas när folk köper allt dyrare produkter. Men även volymerna ökar”, säger han. 

Produktmässigt är det framför allt de största tv-skärmarna som säljer bäst just nu tillsammans med datorer, spelkonsoler och mobiltelefoner, enligt Elektronikbranschens statistik.

Precis som i många andra branscher är det e-handeln som agerar draglok.

”Det är inte butikshandeln som ökar. Tillväxten hittar vi i näthandeln, hos de inhemska spelarna men också från internationell konkurrens”, säger Klas Elm.

Klas Elm
Klas ElmFoto:Gordon Andersson

Här förväntades Amazons inträde på den svenska marknaden som till slut blev verklighet hösten 2020 skapa stor dramatik. Experterna på analysföretaget HUI målade upp elektronikhandeln som de största förlorarna på den amerikanska e-handelsjättens Sverigeetablering.

”Det var väldigt mycket snack innan Amazon kom hit. Sedan slog de upp portarna för sin svenska sajt och sedan har det inte hänt så mycket. Amazon kom hit till Sverige till en ganska mogen marknad när det gäller e-handel, långt ifrån jungfrulig mark”, säger Klas Elm.

”Vad jag hör av medlemmarna i Elektronikbranschen är att de inte märker så mycket av dem, mer än att när de tittar på Amazons priser så ifrågasätter de om de verkligen betalar alla avgifter som de svenska handlarna gör i form av kemikalieskatt, privatkopieringsavgifter och sådant.”

En annan tydlig trend förutom den fortsatta migreringen mot e-handel som kan gynna de fysiska kedjorna är tjänstefieringen.

”Det finns ett ökat behov av tjänster i branschen. Eftersom hela våra liv och hem blir uppkopplade finns det många som behöver hjälp med installationer, både fysiskt och digitalt, för att få det att fungera. Det är en marknad som jag tycker fortfarande är möjlig att utveckla”, säger Klas Elm.

Även komponentbrist i spåren på pandemin har branschen lyckats parera, enligt Klas Elm.

”Det var en viss brist i början av pandemin men generellt har hemelektronikbranschen klarat sig relativt bra genom halvledarkrisen. Det som däremot stökar till det är logistikproblemen och fraktpriserna och bristen på containerkapacitet. Det gör att det i dag är brist på en del populära produkter”, säger Klas Elm.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?