1515

Rekordår för husvagnsförsäljaren: ”Otroligt många nya kunder i vår bransch”

Trots dystra utsikter i fjol har husvagnsförsäljaren Kurts Husvagnar i Ludvika gjort ett rekordår – och nu går bolaget mot en fördubblad försäljning. 

Per Lodén, delägare och säljare på Kurts Husvagnar i Ludvika.
Per Lodén, delägare och säljare på Kurts Husvagnar i Ludvika.Foto:Jesper Frisk

I maj förra året stod Kurts Husvagnar inför en osäker framtid. Med pandemin medföljde stor ovisshet och Per Lodén, säljare och delägare i firman, var något pessimistisk.

”Då visste man inte vilka effekter corona skulle få, exempelvis med uppsägningar. Det var ju eventuellt våra kunder som riskerade att förlora sina jobb.”

Men konsekvensera blev inte så illa som befarat och försäljningen nådde höga nivåer under sommaren, en utveckling som sedan fortsatte in på hösten. 

”Det verkade som att de som inte hade kommit på att de ville köpa husbil eller husvagn under första vågen gjorde det under den andra vågen istället.”

Och sedan dess har försäljningen rullat på. Just nu säljer företaget dubbelt så många fordon jämfört med samma period i fjol. Enligt Per Lodén landade omsättningen under fjolåret på 175 miljoner kronor, en ökning med drygt 25 procent jämfört med 2019. I år tror han att omsättningen kan nå 200 miljoner. 

”Orsaken till försäljningsökningen måste vara kopplad till pandemin, jag kan inte se att det skulle kunna vara något annat. Det handlar nog om att många har bestämt sig för att semestra hemma och att man avvaktar med utlandsresor. Man ser samma utveckling med fritidshus och alla typer av fritidsfordon säljer egentligen väldigt bra.” 

Att så många plötsligt velat köpa husvagnar och husbilar har dock medfört utmaningar för verksamheten. Ett normalt år säljer Kurts Husvagnar 57 fordon under januari, februari och mars. I år blev det 180. 

”Redan i januari, när vi såg de här försäljningssiffrorna, förstod jag att personalen inte skulle räcka till om vi inte tar in mer folk. Vi hade en stående orderstock på långt över 200 fordon i april som inte minskade och vi klarar endast att sälja 25 i veckan. Men det är ett lyxproblem och nu är verkstaden bemannad med 4-5 personer till.”

Per Lodén uppger att branschen har fått en bred tillströmning av nya kunder. Allt ifrån 30- till 70-åringar har synts i företagets lokaler under det gångna året. 

”Jag tror att vi kommer att få ett eller kanske två år till som är riktigt bra. Det har tillkommit otroligt många nya kunder i vår bransch. Ofta är det så att man fastnar i hjulet, så att säga, när man får känna på friheten av att äga ett sådant här fordon och förhoppningsvis består intresset”, säger han. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Innehåll från Tele2Annons

Intresset ökar för cirkulära affärsmodeller

Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.
Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Cirkulär ekonomi framhålls ofta som lösningen på klimatkrisen. Det är inte konstigt. Affärsmodeller som bygger på kretslopp istället för slit-och-släng-tänk är i dag en förutsättning för att vi ska kunna lämna över en bättre värld till våra barn.

Här har it- och telekombranschen en viktig roll – och ett stort ansvar.

Läs hela artikeln här.

Vi har i dag en kraftig överförbrukning av jordens resurser och skulle behöva 1,75 jordklot för att upprätthålla vår nuvarande globala konsumtion. Det är en ekvation som inte håller, utan det kräver att vi förändrar vårt sätt att tänka, leva och producera varor.

Inte minst gäller det it och telekom, som varje år genererar 40 miljoner ton elektroniskt avfall globalt sett. Här vill Tele2 vara ett föredöme. Företagets ambition är inte bara att bli ledande i branschen inom hållbarhet, utan även att inspirera kunderna att bli mer cirkulära – och klimatsmarta.

– Inom Tele2 ser vi cirkulär ekonomi som det bästa sättet att bekämpa klimatförändringarna. Klimat och cirkulärt hänger ihop – därför är det en av huvudpunkterna i vår nya hållbarhetsstrategi, säger Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2. 

Kräver nya sätt att tänka  

Men vad innebär egentligen begreppet cirkulär ekonomi? 

Man kan säga att det är motsatsen till den nuvarande linjära ekonomin där vi producerar en produkt, använder den och sedan slänger den. Cirkulär ekonomi innebär att vi lämnar det traditionella slit-och-släng-tänket och i stället går över till modeller som bygger på ett kretslopp. Produkter utformas för att kunna plockas isär så att de kan lagas, uppgraderas, renoveras, omtillverkas och återvinnas. 

Det kräver att vi tänker om helt – att förändra vårt tankesätt från det linjära till det cirkulära tänket. I Tele2s fall handlar det om flera parallella satsningar. Bland annat vill företaget minska mängden avfall från de produkter och tjänster som man säljer och köper in. Det betyder att produkter och material måste designas så att de kan återanvändas, repareras, återvinnas eller energiutvinnas – i den prioritetsordningen. 

Vill göra det enkelt

Det första steget, återanvändning, innebär att du lämnar din gamla mobil i en Tele2-butik, där den renoveras och sedan säljs på andrahandsmarknaden. Det andra steget är reparation – efter ett par års användning lämnas mobilen in för lagning. Steg tre, återvinning, innebär att mobilen lämnas in i butik för komponentåtervinning och källsortering. När det inte längre finns möjlighet att återvinna ett material kan det bli bränsle i en kraftvärmeanläggning – steg fyra. 

– Det ska vara enkelt att återvinna våra produkter. Vi har kommit ganska långt när det gäller återtag och återanvändning av mobiltelefoner. Nu satsar vi på att bli lika bra både när det gäller nätverksutrustning och routrar samt när vi moderniserar infrastruktur och basstationer i samband med att vi bygger ut 5G-nätet, säger Erik Wottrich.

Abonnera istället för att köpa 

Ett annat prioriterat område för Tele2 är att utveckla cirkulära produkter och tjänster, som ”Mobil som tjänst”. Det innebär att ett företag abonnerar på en tjänst i stället för att köpa in mobiltelefoner till personalen. Livscykelhantering och återvinning av telefonerna kommer på köpet. 

Enligt Erik Wottrich ökar intresset stadigt för cirkulära affärsmodeller. 

– Många av våra företagskunder har ambitiösa hållbarhetsstrategier där det allt oftare förekommer krav på att deras leverantörer ska vara cirkulära. Vi tycker att det är bra – vi vill att våra kunder ska ställa höga krav på oss. Det gör det lättare för oss att leda omställningen i branschen. 

Läs mer om Tele2:s arbete med hållbarhet här. 

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?