1515

Rekord för Sveriges äldsta bokhandel i pandemin: ”Omsättningsrekord så det dånade”

SÖDERKÖPING. Bokhandlarnas kris har förvärrats under coronapandemin. Samtidigt går Sveriges äldsta bokhandel, i Söderköping, mot rekordomsättning.

Bakom lyftet står Anders Karlin, före detta museiintendent, som av en slump fick span på en till salu-skylt 2013 och då gjorde en tvärvändning i karriären.

Foto:Henrik Lenngren
Foto:Henrik Lenngren
Foto:Henrik Lenngren

Anders Karlin får något hungrigt i blicken när han upptäcker en gammal grånad bok om medeltida biskopar. Lystet bläddrar han igenom den.

”Vår antikvariatsdel ger ett annat liv till bokhandeln. Här kan folk stanna till och verkligen botanisera på hyllorna”, säger han.

När Anders Karlin 2019 tilldelades Stora Anita Linde-priset konstaterade juryn att han är ”allt annat än en nufåne”. I stället för att bli ännu ett offer för nätbokhandelns framväxt har han med sin egenartade satsning på bokhandel och antikvariat lyckats bli en modern bokhandlare i Sveriges äldsta bokhandel.

”Att många väljer att ta omvägen till oss beror säkert på att vi uppfattas som ett trevligt alternativ till de stora kedjorna. Vårt sortiment ser kanske inte ut som man är ’van vid’. Det som vi kan konkurrera med är det personliga tilltalet, miljön och upplevelsen”, säger han.

På Söderköpings Bokhandel & Antikvariat går det inte att finna några spår av hyllrader med glest utplacerade böcker som samlar damm. Här samsas allt från Klas Östergrens nya tegelsten ”Renegater” och Nina Burtons Augustprisade ”Gutenberggalaxens nova” till Louise Glücks diktsamlingar och ett osprättat debutverk av Gunnar Ekelöf.

”I en så anrik bokhandel måste man våga sätta tilltro till just boken. Det var anledningen till att vi valde att riva ut delen med presentartiklar och kontorsvarudelen när vi tog över”, berättar Anders Karlin.

Sommaren 2013 flanerade han och sambon Louise Malmström omkring i Söderköping när de av en slump upptäckte till salu-skylten utanför den gamla bokhandeln. 

”Det var en stundens ingivelse som gjorde att vi klev in och började prata med den dåvarande ägaren. Jag kan fortfarande känna att hjärtat hoppar till när jag tänker på ögonblicket.”

Med drygt två decennier i museivärlden, först i Skara och sedan i Norrköping, kände Anders Karlin att han ville testa någonting helt nytt. Trots att bokhandeln målades upp som en bransch i kris, och att han själv saknade erfarenhet av företagande och detaljhandel, tog han tjänstledigt i ett år för att följa sin nyvunna dröm.

”Jag har alltid älskat böcker och att gå på antikvariat. Efter tre dagars ’prao’ kastades jag direkt in i julhandelns höga tempo. På kvällarna försökte jag identifiera vilka kundgrupper som vi hade och filade på affärsplaner och strategitänk. De första veckorna saknade vi kortläsare och hade knappt tid att påverka sortimentet. Men det var enormt kul och jag såg potentialen, inte minst i en så historiskt viktig byggnad.”

Redan 1815 kombinerade borgmästare Sven Matthias Theodor Cederborg postkontor och pappershandel med att sälja böcker på Storgatan.

”Vi har kvar några gamla sortimentskataloger från sent 1800-tal. Att det finns så starka anor gör att det blir en speciell stämning. Det sitter i väggarna. Läget och huset är unikt. Vi skulle förmodligen tappa vårt personliga tilltal om vi flyttade härifrån.”

De första åren riktade Anders Karlin stort fokus på stigande omsättningskurvor. Många faktorer ligger bakom det faktum att företaget i år, för första gången, passerar tremiljonersgränsen. Den kanske största – att man jobbar hårt med programverksamhet.

”Vi anordnar författarsamtal, poesiaftnar, musikkvällar och föredrag. Det är ett sätt för oss att sätta bokhandeln på kartan. Vi ville vara en del av Söderköping; inte bara en bokhandel i mängden utan en aktiv kulturaktör”, säger Anders Karlin.

Söderköpings Bokhandel & Antikvariat går mot strömmen. I juli rapporterade Dagens Nyheter att en fjärdedel av alla fysiska bokhandlar i Sverige har klappat igen under de senaste tio åren. Anders Karlins teori är att bokkonsumenter i allt högre utsträckning söker sig till oberoende bokhandlare.

”Vi som är kvar uppfattas i viss mån som en raritet, ett besöksmål. I mellanstora städer finns idag ofta bara en aktör som tillhör en större kedja. Det är en tråkig utveckling. En annan orsak till att det funkar för oss är att vi är så små. I en galleria skulle de dyra hyrorna kränka oss.”

Utöver en stark sommarsäsong med många turister i Söderköping bärs bokhandeln upp av en lojal lokal kundkrets i regionen. 

”Under coronapandemin har kundlojaliteten verkligen kickat in, men det har egentligen varit stor uppslutning kring vår bokhandel hela året. Under hemestersommaren hade vi otroligt mycket besökare. I juli slog vi omsättningsrekord så det dånade om det. Och nu under den andra våren”” stödköper många böcker genom att mejla in beställningar. Känslan är att man vill att den lilla bokhandeln ska kunna överleva.”


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?