Annons

Reklammannen som fann konsten: ”Ger mig energi och skaparglädje”

Philip Ahlqwist är reklammannen som har funnit konsten. Nu öppnar han sin första soloutställning i Stockholm. 

”Konsten ger mig så mycket energi och skaparglädje”, säger han.  

Philip Ahlqwist och Ebba de Faire.
Philip Ahlqwist och Ebba de Faire.Foto:Joey Abrait
Konstnären Philip Ahlqwist öppnar utställningen ”Wild life” i Stockholm. ”Eftersom jag bara lägger ut min konst digitalt möter jag inte betraktaren så ofta. Därför ser jag fram emot vernissagen oerhört mycket”, säger han.
Konstnären Philip Ahlqwist öppnar utställningen ”Wild life” i Stockholm. ”Eftersom jag bara lägger ut min konst digitalt möter jag inte betraktaren så ofta. Därför ser jag fram emot vernissagen oerhört mycket”, säger han.Foto:Joey Abrait

I dag öppnar Philip Ahlqwist utställningen ”Wild life” i den gamla Rolls Royce-lokalen på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Den rådande coronasituationen gör att curatorn och Ebba de Faire inte kan ha ett traditionellt vernissage.

”För att hålla ned antalet människor får jag ha tio mindre vernissager där jag har bjudit in gästerna till olika halvtimmesslottar”, säger hon. 

Tidigare i år har Philip Ahlqwist haft en egen utställning i Göteborg och han har deltagit i en grupputställning i Falsterbo. Ebba de Faire hoppas att Stockholmsutställningen som pågår till den 30 augusti bli hans verkliga genombrott. Prisspannet för verken ligger mellan 12.000 och 35.000 kronor.

”Det känns lovande att förhandsintresset har varit stort och flera verk är redan sålda”, säger Philip Ahlqwist själv. 

Han har målat ”semiprofessionellt” i fyra år och försäljningen började då någon föreslog att han skulle skapa ett eget instagramkonto för sina verk. 

”Jag skilde verken från mitt vanliga flöde av och barn och hundar, och redan första dagen var det någon som hörde av sig och ville köpa. Det roliga med Instagram är ju att det inte finns några internationella gränser. Jag har fått kunder i Frankrike, Luxemburg, England, Finland och USA, ja från hela världen. Det är oerhört spännande att få direkt feedback från mina kunder den vägen.”

I den nya utställningen omtolkar han klassiska stilleben från barocken.

”Jag har alltid varit fascinerad av de holländska renässansmålarnas teknik och hur de målar av döda ting. Jag ville se om jag kunde ge dem en ny betydelse i vår tid, och för att göra det behövde jag dekonstruera dem, ja spränga dem helt enkelt.”

Han är också influerad av 1960-talets popkonst. 

”Mina tre husgudar är David Hockney, Gerard Richter och Edward Ruscha. 1960-talets konstnärer var oerhört kreativa och bröt mot många rådande konventioner, precis som jag vill göra.”

Philip Ahlqwist jobbar inte alls med pensel och duk, utan enbart digitalt. 

”Musen är min pensel. Att jobba med en duk känns hämmande, för då har du ju ett givet mått att förhålla dig till. I datorn kan jag göra en tavla som blir 50 x 50 meter om jag vill, där finns inga begränsningar. Och eftersom jag jobbar i vektorgrafik kan motiven aldrig spricka upp i pixlar, utan mina motiv går att skala upp all oändlighet.”

Verken trycks på aluminiumplåt, eftersom Philip Ahlqwist vill slippa reflektioner i glaset.

”Jag blir själv överraskad varje gång min produktion går från en 13 tumsskärm på min gamla MacBook från 2013 till ett format på 2 x 2 meter.” 

Målade och tecknade du mycket redan som barn?

”Ja, definitivt. Jag bläddrade i tidningar innan jag kunde läsa och blev tidigt inspirerad av visuell kommunikation. När jag var sju år ritade jag egna annonser. Mina föräldrar tog mig också till konstmuseer runtom i världen, och då drogs jag ofta till verk som såg ut som reklam, som popkonsten.”

Philip Ahlqwist har varit i reklambranschen i tjugo år. I ungdomen jobbade han sig upp från assistent till grafisk formgivare och art director på TBWA i Shanghai. Efter det har han bland annat jobbat för namnkunniga creative directors i Paris och varit projektledare på Forsman & Bodenfors i Stockholm. Han är även medgrundare till reklambyrån Volontaire, där han stannade i åtta år. 

För närvarande arbetar han som varumärkeschef på food tech-bolaget Maurten≤, som marknadsför kolhydratstillskott i gel- och dryckesform. 

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?