Annons

Registreringar av Volvos lastbilar ökar stort i Brasilien

Volvos registreringar av tunga lastbilar, på över 15 ton, i Brasilien steg med 158 procent till 1.069 stycken i augusti, jämfört med motsvarande månad i fjol. Jämfört med i juli 2018, alltså föregående månad, steg registreringarna med 30 procent från 825 enheter.

Det visar månadsstatistik från den brasilianska branschorganisationen Anfavea, som publicerades på onsdagen.

Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Totala antal registrerade tunga lastbilar i Brasilien uppgick till 3.649 i augusti, en uppgång med 116 procent jämfört med motsvarande månad föregående år. Jämfört med föregående månad var det en uppgång med cirka 26 procent.

Scanias registreringar av tunga lastbilar i Brasilien uppgick till 813 fordon i augusti, en ökning med 119 procent jämfört med motsvarande månad föregående år samt en uppgång med 51 procent från månaden innan.

Statistiken visar också att Volvo registrerade 163 halvtunga (semi-heavy) lastbilar i Brasilien i augusti, jämfört med den totala marknaden för halvtunga lastbilar om 1.794 fordon. Det var för Volvo 155 procent fler än under motsvarande månad året innan, medan marknadstillväxten var 29 procent.

Tidigare under dagen kom den nordamerikanska marknadens orderingång på tunga lastbilar. Det blev i augusti, för andra månaden i rad. Siffran överraskade analytikerna, som nu stärks i sin uppfattning att 2019 blir ett ännu starkare år än 2018.

Det framgår av en rad analyser efter att ACT Research under natten till torsdagen släppt den preliminära siffran över orderingången för Class-8-lastbilar i Nordamerika.

"Vi tror att rapporten kom in högre än nivån som är inbyggd i ACT:s prognos", skriver RBC Capital Markets i en analyskommentar och fortsätter:

"Det indikerar också att det finns en god potential till att vår prognos överträffas om att det 2019 produceras 320k Class-8 (jämfört med vår produktionsprognos för 2018 om 316k)."

Orderingången på 53.100 fordon i augusti slog den tidigare rekordnivån från föregående månad, juli 2018, då orderingången var 52.400 fordon. Detta trots att augusti säsongsmässigt är en svag ordermånad på året, påpekar ACT.

De preliminära siffrorna indikerar att augusti månads orderingång steg 0,9 procent, jämfört med i juli, och med 150 procent jämfört med i augusti 2017.

"Superstarka order i juni och juli har antagligen fått lastbilsflottor att tidigarelägga större beställningar i schemat, eftersom åkerierna kämpar om att reservera byggslottar i en marknad där efterfrågan ligger klart högre än kapaciteten", skriver ACT:s analytiker Kenny Vieth i pressmeddelandet.

Augustisiffran överraskade även Wells Fargos analytiker, som konstaterar att investmentbankens förväntningar om en klart lägre orderingång för augusti kom på skam.

"Vi tror att tillväxten i orderstocken stödjer högre produktion under 2019 än under 2018 och den överraskande starka orderingången är troligen kortsiktigt positivt för lastbilsrelaterade aktier, men oro över marknadscykeln kan begränsa optimismen på längre sikt", skriver Wells Fargo.

Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera