Annons

Regeringen vill öka kunskapen om pension

Kunskapen om vad antalet år i arbetslivet betyder för storleken på pensionen måste bli bättre, anser regeringen.
Pensionsmyndigheten får tio miljoner mer per år, totalt 30, för att höja insikten.

"Det absolut viktigaste är att människor förstår att tiden på arbetsmarknaden direkt påverkar pensionen de sedan får ut", säger socialminister Annika Strandhäll (S).

Hon pekar bland annat på Pensionsmyndighetens egna undersökningar där ett resultat var att bara en tredjedel, 35 procent, av de tillfrågade kände till att antalet år man arbetar påverkar pensionen. Ännu färre, 24 procent, angav att de vet att deltids- och heltidsjobb ger olika pension.

"Siffrorna måste upp. Det finns en del som ännu tror att det är de 15 bästa åren i arbetslivet som betyder något", säger Strandhäll och konstaterar att saker som gällde i det gamla pensionssystemet fortfarande uppfattas som gällande även nu.

Pensionsmyndigheten har under de senaste tre åren haft en budget på 20 miljoner per år för att informera och höja kunskaperna om pension. I budgetförslaget för nästa år ökar det till 30 miljoner per år framöver.

Annika Strandhäll säger att de som har störst behov av veta mer, för att inse vad arbete betyder för pensionen, ofta är svårast att nå. I de grupperna är kvinnor överrepresenterade. Myndigheten måste satsa mer på att nå dem, understryker hon.

Skandalerna som inträffat i den del av pensionssystemet som är premiepensionen gör att informationen om det också måste bli bättre, anser regeringen. Tiotusentals pensionssparare har drabbats när fonder misstänks ha försnillat miljarder.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik kan avslöja dolda faror i trafiken

Många trafikolyckor sker i korsningar och i samband med filbyten.

Ofta handlar det om att föraren har ett begränsat siktfält och därför inte lyckas upptäcka hotande faror i tid.

Men nu finns ny teknik som kan göra körningen betydligt säkrare. 

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

Kia lanserar nu en helt ny generation av den sjusitsiga suven Sorento, en modell som både blivit rymligare i kupén och fått ett större bagageutrymme än sin föregångare. Modellen, som är fyrhjulsdriven i alla versioner, kommer först med en modern dieselmotor för att under det första kvartalet nästa år också lanseras som laddhybrid.

Högupplöst videoflöde

Nya Kia Sorento är den första Kia-modellen i Europa med Blind-Spot View Monitor, ett system som ger föraren en direktvy av områdena på sidorna och snett bakom bilen via det 12,3 tum stora digitala instrumentklustret. 

När föraren förbereder ett filbyte på motorvägen och använder blinkers kommer ett högupplöst videoflöde från kameror i sidoytterspeglarna att synas på displayen, antingen där hastighetsmätaren eller varvräknaren/hybridsystemmätaren normalt visas, och ger föraren en bredare synvinkel – och bättre möjligheter att undvika olyckor med omkörande fordon.

Varnar – och aktiverar bromsarna

Tekniken i Kia Sorento innefattar också en avancerad autobroms. Genom att använda både kamera och radar kan nya Kia Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen. Systemet, som kallas FCA, kan förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras automatiskt.

Blind-Spot View Monitor ingår i det högsta av tre utrustningsnivåer, Advance Plus, tillsammans med bland annat Surround View Monitor (360-gradersvy) och autobroms vid backning (PCA), vilket gör parkeringsmanövrar med låg hastighet så säkra och enkla som möjligt.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Mer om nya Kia Sorento – nu är den här 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?