ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Regeringen vill minska byråkratiträsket

  • Närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Foto: TT/Colourbox

Radikalt reducerad byråkrati för landets företag. Det är målet med ett nytt regeringsuppdrag, där 67 myndigheter ska samordna sig. Men förändringen kan ta tid, varnar närings- och innovationsminister Mikael Damberg:  

"Det är en oljetanker som ska vända."

Regeringen vill minska myndighetsgisslet för företagare. Därför får nu 67 myndigheter, däribland Skatteverket och Finansinspektionen, i uppdrag att samordna arbetet kring uppgifterna som de begär in. Målet är att ingen företagare ska behöva lämna samma uppgift till flera instanser. 

"Det här är den största förändring som vi har gjort när det gäller samordning av data mellan myndigheter. Tanken är att myndigheterna inte ska störa företagen och begära uppgifter som redan finns på annat håll", säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg. 

Under senare år har den offentliga sektorn halkat efter i digitaliseringen, konstaterar han. Uppgiftssamordningen är en satsning som ska sätta fart på utvecklingstempot igen.  

"Historiskt sett har Sverige varit duktiga på digitalisering – vår offentliga sektor har rankats som de bästa i världen. Vi har dock tappat och till och med fallit ur topp tio i världen. Det behöver vi ta igen genom att systematiskt jobba med digitalisering." 

Vad kommer att krävas av myndigheterna?
"De kommer att tvingas tänka på ett nytt sätt och inte slentrianmässigt begära in uppgifter från företag. De måste dessutom bygga ett system som är mer effektivt", säger Mikael Damberg. 

Kommer till exempel Försäkringskassan att begära uppgifter direkt från Skatteverket när de ska räkna ut en företagares föräldrapenning?
"Det är målbilden. Överföringen kommer dock inte att hända från första dagen. Det är 67 myndigheter som har fått i uppdrag att samordna sig – det är en liten oljetanker som ska vända, där jag inte förväntar mig månadsvis resultat."

Samtidigt har andra digitaliseringssatsningar inom företagarområdet gett förhållandevis snabba effekter, enligt Mikael Damberg. I fjol blev det till exempel möjligt att lämna in årsredovisningen digitalt, vilket allt fler väljer att göra. Han nämner även myndighetsprojektet "Serverat" som ska göra det enklare att starta och driva restaurangföretag. 

"Samma år som 'Serverat' lanserades, 2017, såg vi resultat –ansökningarna om tillstånd tar mindre tid nu", säger Mikael Damberg och fortsätter: 

"På sikt behövs också en översyn av bokföringslagen för att undersöka om det går att slopa kravet på fysiska kvitton. Det känns väldigt otidsenligt." 

Enligt Tillväxtverket ökar de administrativa kostnaderna för företag med 1,2 miljarder om året till följd av nya regler. Är den nya myndighetssamordningen ett sätt att kompensera för detta?
"Det stämmer att kostnaderna för regelefterlevnad har ökat. Det mesta av ökningen, 1 miljard, kommer av EU-lagstiftning om terrorism och penningtvätt som framför allt rör banker. Men om man inte jobbar med digitaliseringen drar kostnaderna i väg; över tid kommer företagarna att spara tid och pengar. Sedan kan säkert en och annan korkad regel också tas bort", säger Mikael Damberg. 

Günther Mårder, vd Företagarna, välkomnar det nya samordningsuppdraget. 

"Det här är ett nödvändigt krav från regeringen eftersom många myndigheter inte själva har tagit initiativet. Som jämförelse skulle en kund aldrig acceptera att olika personer från ett företag hörde av sig för att begära in samma typ av information flera gånger. Då framgår det absurda i situationen."

Hur tror du att företagen märker av förändringen?
"Jag tror att den kommer att ske i så små steg att de inte märker någonting alls – förrän den äldre genrationens företagare berättar om hur det var förr", säger Günther Mårder.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies