1515
Annons

Regeringen vill höja fordonsskatten för bensin- och dieselbilar

Regeringen fyller nu på med nya pengar för klimatbonusen för bilar – 1,9 miljarder kronor i år och 550 miljoner nästa år.

Samtidigt får de som köper bilar som släpper ut mer, betala mer.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och klimatminister Per Bolund (MP).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och klimatminister Per Bolund (MP).Foto:TT.

Pengarna för årets klimatbonus har redan tagit slut och utbetalningarna stoppades i augusti. Nu vill regeringen fylla på med 1,9 miljarder kronor.

”Det här är verkligen ett kärt besvär”, säger miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) på en pressträff.

Bonusen kan fås om man köper en bil med låga utsläpp. Nästa år räknar regeringen med att ytterligare 550 miljoner kommer att behövas. 

Totalt presenteras åtgärder för runt 3,9 miljarder kronor för transportsektorn i budgeten för 2022. Runt 3 miljarder tillförs 2021.

”Det här är satsningar som möter vår tids stora utmaningar, inte minst klimatkrisen och den pandemi som har drabbat oss”, säger han.

För att finansiera ökad klimatbonus kommer det som kallas malus-delen att försämras, det vill säga att de som köper en bil som släpper ut mer kommer att få betala mer.

Regeringen kommer efter att förslaget skickats på remiss återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under 2022. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 juni 2022.

Regeringen tillför en miljard kronor i budgeten för 2022 avseende järnvägsunderhåll, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

”Det är trångt på spåren, det finns inte plats för mer smart järnvägstrafik.” 

Regeringen föreslår också en sänkning av banavgifterna under 2021, vilket ska göra det billigare för transportföretagen som kör på järnvägen, enligt ministern.

Regeringen tillför en miljard kronor i stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna under 2022. Miljö- och klimatminister Per Bolund säger att pengarna är ett stöd för mycket av det bortfall som uppstått under pandemin.

111 miljoner kronor tillförs för att införa ett nationellt biljettsystem. Regeringen vill också satsa på nattågstrafik till norra Sverige, därmed föreslås Trafikverket få mer pengar 2024.

Ikea har öppnat sitt första varuhus i Sydamerika

På onsdagen öppnade Ikea sitt första varuhus någonsin i Sydamerika. Lanseringen utgör startskottet på en intensiv expansion i den hittills outforskade världsdelen.

Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.
Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.Foto:Ikea
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.Foto:Ikea
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.Foto:Ikea

Ikeas etablering i Sydamerika inleddes på onsdagen genom öppningen av ett varuhus i den chilenska huvudstaden Santiago de Chile, där ytterligare ett blågult varuhus ska slå upp portarna redan nästa år.

”Vi är mycket glada över att ta Ikeas koncept till Sydamerika, med början i Chile”, uppger Inter Ikea Systems expansionschef Maria Johansson i ett pressmeddelande. Det nederländska bolaget kan kortfattat sägas äga rättigheterna till Ikeas koncept.

Planerna på lanseringen i Chile aviserades i maj 2018, och mindre än två år senare inleddes byggprocessen.

Bland produkterna som de chilenska konsumenterna kan lägga vantarna på återfinns bland annat sorteringssystem för hushållsavfall, kranar med vattenbesparande filter och luftreningsprodukter för bättre inomhusluft.

Parallellt med öppningen av det fysiska varuhuset har en rikstäckande e-handel lanserats i Chile. Enligt ett pressutskick innebär etableringen sammanlagt 823 nya arbetstillfällen i landet.

Ikea har storartade planer i Sydamerika. Nästa år öppnar ett varuhus i Colombias huvudstad Bogotá, och därefter väntar Peru. Expansionsresan leds av detaljhandelsbolaget och franchisetagaren Falabella, som har över 100 000 anställda i Latinamerika, Indien och Kina.

”Vi är stolta över att göra Ikea, ett av de mest beundrade och framgångsrika varumärkena i hela världen, tillgängligt för våra kunder”, säger vd:n Gaston Bottazzini i pressmeddelandet.

Ikea har i dagsläget omkring 470 varuhus på 65 marknader. Möjligheter till nya etableringar undersöks ständigt, enligt bolagets expansionsstrategi.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera