1515
Annons

Regeringen vill ha längre lastbilar på vägarna

Regeringen vill utöka den maximala längden på lastbilar på svenska vägar med nästan 40 procent. Åtgärden ska minska utsläppen kraftigt.
”Ger ett effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Regeringen vill se längre lastbilar på de svenska vägarna.
Regeringen vill se längre lastbilar på de svenska vägarna.Foto:Helena Landstedt/TT

Ungefär vid den här tidpunkten för fyra år sedan tog regeringen beslut om att utöka den högsta tillåtna vikten för tunga fordon. Nu vill man också utöka längden på dem. 

”Möjligheten att köra med längre lastbilar är efterfrågad av branschen och ger ett effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur. Det här är åtgärder som stärker industrins konkurrenskraft och minskar transporternas klimatpåverkan”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i en kommentar på regeringens hemsida.

Enligt ett nytt förslag från regeringen ska lastbilar med en längd upp till 34,5 meter tillåtas på vissa vägar i Sverige, vilket är en ganska rejäl ökning jämfört med de 25,25 som tillåts i dag. Dock kommer den högsta tillåtna hastighetsgränsen sänkas till 80 km/h på de utsedda vägarna.

Enligt Trafikverkets beräkningar kan åtgärden minska koldioxidutsläppen från tunga fordon med mellan 4 och 6 procent.

Förslaget kommer nu anmälas till EU-kommissionen, vilket är ett krav för att regeringen ska kunna fatta beslut om förändringarna.


Ctek levererar laddplatser till Europas största elbilsgarage i Stockholm

Cecilia Routledge
Cecilia Routledge

Batteriladdarbolaget Ctek ska leverera över 1.000 laddplatser till vad som är tänkt att bli Europas hittills största elbilsgarage, beläget i Stockholm.

Kostnad för laddinfrastrukturen är 24 miljoner kronor enligt kunden Stockholm Parkering.

Garaget, som färdigställs just nu, ligger under den 18.000 kvadratmeter stora Norra Stationsparken i norra delen av Stockholms innerstad och är också självt 18.000 kvadratmeter ”i markplan”, enligt vad en talesperson för Ctek uppger till Di.

Ctek är enda leverantör av laddplatserna till garaget, enligt ett pressmeddelande från laddningsteknikbolaget där inga finansiella detaljer framgår – däremot garagets längd, 550 meter, och antalet våningar: ”som mest tre”. Enligt Stockholm Parkerings pressmeddelande kostar laddinfrastrukturen omkring 24 miljoner kronor, av en total projektkostnad på 789 Mkr. 

”En satsning av denna storlek visar verkligen att Stockholm vill ligga i täten när Europas huvudstäder nu går över till fossilfria transporter. För oss är det också ett kvitto på att vårt fleråriga samarbete med Stockholm Parkering fortsätter att utvecklas. Näringsliv och myndigheter behöver arbeta nära varandra med mobilitetsfrågor om vi ska kunna uppnå våra uppställda klimatmål”, säger Cecilia Routledge, globalt ansvarig för så kallad E-mobility på Ctek i pressmeddelandet.

Projektet uppges vara en del av Stockholms stads arbete med att elektrifiera trafiken och bygga över 100.000 nya laddplatser för elbilar fram till 2030. Parkeringshuset i Hagastaden är Stockholm stads sjunde garage med hundra procent laddstationer.

År 2026 är tanken att Stockholm Parkering ska kunna erbjuda laddmöjlighet i alla sina garage. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?