1515
Annons

Regeringen vill förlänga det statliga lokalhyresstödet

Regeringen vill förlänga det statliga lokalhyresstödet i ytterligare tre månader, från den 1 april till den 30 juni. Förlängningen måste godkännas av EU-kommissionen.

Statsminister Stefan Löfven (S).
Statsminister Stefan Löfven (S).Foto:Fredrik Sandberg/TT

Stödet infördes först april–juni i fjol för att minska pandemins effekter på företag i detaljhandeln, hotell- och restaurangbranschen samt en del andra kundnära branscher.

På grund av det förvärrade smittläget föreslog regeringen att hyresstödet skulle återinföras för årets första kvartal. Det sade EU-kommissionen ja till i förra veckan. Inom kort kommer regeringen att fatta beslut om förordningen.

Därutöver har regeringen kommit överens med Centerpartiet och Liberalerna om att förlänga hyresstödet för årets andra kvartal, enligt ett pressmeddelande. Ånyo kräver det EU:s goda minne.

Svensk Handel är kritisk till hyresstödet för det första kvartalet trots att många handlare behöver få sänkta hyreskostnader för att klara pandemin.

”Dessvärre riskerar hyresstödet återigen att bli en hägring, av de fem miljarder som regeringen tidigare avsatte för hyresstödet har merparten inte nyttjats. Stödet har helt enkelt inte fungerat”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Hyresvärdar som sänker den fasta lokalhyran för hyresgäster i utsatta branscher kan kompenseras med 50 procent av den nedsatta fasta hyran. Länsstyrelserna handlägger hyresstödet.


Fraktkrisen tar ny fart – slår hårt mot många företag

Problemen i det globala logistiksystemet som slår hårt mot många företag är långt ifrån över. Den varningen utfärdar Elvir Dzanic, VD på Göteborgs hamn. Han gläds däremot att hamnen, som är Sveriges viktigaste transportnav, går starkt.

Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn
Elvir Dzanic, VD på Göteborgs HamnFoto:Press / TT

”Den kris i den internationella varu- och logistikförsörjningen som startade i samband med pandemin ser tyvärr inte ut att lätta. Tvärtom har nya hårda nedstängningar på grund av covidutbrott i Kina lett till att problemen tagit förnyad fart. Och det får nu utan tvekan globala följdeffekter”, säger Elvir Dzanic.

Som vd för Göteborgs hamn har han en god inblick i läget för de globala transporterna, som är så viktiga för bland annat den utrikeshandelsberoende svenska ekonomin och många svenska företag.

”Störningar. förseningar, fördyringar och andra problem i varuförsörjningen är tyvärr det nya normala. Och min bedömning är att företagen måste ställa in sig på att den här väldigt besvärliga situationen kommer att fortsätta, sannolikt åtminstone hela det här året”, säger Elvir Dzanic. 

Men i Göteborgs hamn fortsätter utvecklingen att se desto ljusare ut. Det visar en ny sammanställning för det första kvartalet 2022. På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn för sjätte kvartalet i följd. 212 000 containrar (s k TEU) hanterades under det första kvartalet 2022 vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.

”Det är helt fantastiskt. Det återspeglar dels svensk tillväxt. Men i stor utsträckning beror ökningarna också på att Göteborgs hamn tar marknadsandelar, både från andra hamnar i Sverige och Europa”, säger Elvir Dzanic.

Hur kommer det sig?

”Det är ett resultat av många åtgärder som gjort att vi återvunnit förtroendet som var naggat efter bland annat tidigare konflikter”, säger Elvir Dzanic.

”Att vi haft ledig kapacitet och en välfungerande hamn av dock av central betydelse. Det är oerhört attraktivt för rederier och varuägare i ett läge där containerfartyg i många hamnar i Europa och USA tvingas vänta i många dagar på grund av köer och trängsel.”

Ett tecken på den stärkta konkurrenskraften är att Göteborgs hamn nyligen fick en ny direktlinje för containertransporter till USA. 

”Den har fått en mycket stark start. Bland annat ser vi att fordonsindustrin använder den för att flytta över inköp av viktiga komponenter från Kina till USA”, säger Elvir Dzanic.  

Volymerna ökade även inom roro och energi. På passagerarsidan inom färjesegmentet syns en tydlig positiv effekt av lättade reserestriktioner. 185 000 passagerare innebär en ökning med 177 procent under första kvartalet. Det var ändå inte nära ett normalläge, enligt Göteborgs hamn. Till skillnad från alla andra kategorier minskade transporterna av nya bilar i hamnen. Totalt hanterades 67 000 bilar under årets första kvartal, vilket var 7 procent färre jämfört med samma kvartal i fjol.

”Det hänger samman med den minskade produktionen av nya bilar vi sett på grund av komponentbristen. I ett historiskt perspektiv är det ändå en mycket bra volym”, säger Elvir Dzanic. 

Kriget i Ukraina uppges inte haft inneburit någon negativ påverkan på volymerna.

”Det hänger samman med att den ryska handeln via Göteborgs hamn även historiskt sett varit mycket liten. Under 2021 utgjorde det rysslandsorienterade godset mindre än 0,5 procent av hamnens hanterade godsmängd”, säger Elvir Dzanic. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?