1515

Regeringen storsatsar på att få igen lönegapet

Lönegapet mellan kvinnor och män krymper, men det går för långsamt. Det anser regeringen som nu satsar på en ny handlingsplan.

Regeringen konstaterar att det skiljer flera miljoner kronor i livsinkomster mellan kvinnor och män i Sverige. Även om lönegapet mellan könen på senare år krymper för varje år behövs det fler åtgärder. Det går för långsamt, skriver regeringen i en handlingsplan som presenterades på tisdagen.

”Kvinnor och män ska ha samma möjlighet till ekonomisk självständighet och trygghet, genom hela livet”, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Regeringen beslutar om en ny handlingsplan för jämställda livsinkomster och presenterar ett uppdrag till Medlingsinstitutet som ska redovisa löneförändringar i olika yrken mellan åren 2014 och 2017. Dessutom tillsätts en utredning för att se över behovet av effektivare sanktionsmöjligheter när det gäller diskrimineringsbrott.

I handlingsplanen redovisas ett antal faktorer som förklarar löne- och inkomstskillnader mellan män och kvinnor. En sådan är att kvinnor är överrepresenterade i yrken och sektorer med lägre löner. Yrket är enligt Medlingsinstitutet den enskilt viktigaste faktorn bakom löneskillnader. I yrken som undersköterska, grundskollärare, barnskötare, vårdbiträde, städare, personlig assistent, förskollärare och sjuksköterska är det kvinnor som dominerar stort.

Löneskillnaden mellan kvinnor och män har från 2005 till 2016 minskat med 4,3 procentenheter enligt Medlingsinstitutet. Skillnaden är i dag 12 procent, vilket innebär att kvinnor i snitt har 88 procent av mäns lön. Det är en så kallad ovägd löneskillnad, där man inte tar hänsyn till att kvinnor och män i stor utsträckning jobbar i olika yrken eller att många kvinnor arbetar deltid.

Den standardvägda löneskillnaden, som också kallas för den oförklarade löneskillnaden, var 2016 4,5 procent.

Lönegapet mellan könen skiljer sig åt mellan arbetsgivare och sektorer, vilket framgår av tabellen här intill. Gapet är minst i kommunerna, bara 0,3 procent. Störst är den oförklarade löneskillnaden bland tjänstemän i privat sektor, 7,2 procent.

Deltidsarbete är också en viktig förklaring till lönegapet. Under 2016 arbetade 37 procent av anställda kvinnor deltid, vilket kan jämföras med 14 procent för män. Den vanligaste anledningen till deltidsarbete bland kvinnor är att det saknas heltidsarbete. Den näst vanligaste orsaken är vård av barn.


Innehåll från KIAAnnons

Därför stiger andrahandsvärdet på elbilar och laddhybrider

Lägre klimatpåverkan, smartare funktioner och lägre driftskostnader.

Fördelarna med att köra en elbil eller laddbar bil är många.

Dessutom visar siffror att laddbara bilar får ett allt starkare andrahandsvärde.

– Vi märker att efterfrågan på laddhybrider och rena elbilar ökar, både när det gäller nya och begagnade bilar, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Sweden.

Extern länk: Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Under årets tredje kvartal bytte totalt 367 347 begagnade bilar ägare i Sverige, enligt statistik från Vroom.

Efterfrågan på begagnade bilar är stor och det har gjort att priserna har stigit, och speciellt har priserna ökat för begagnade laddhybrider och elbilar.

Utvecklingen av elbilar sker allt snabbare men produktionskapaciteten är fortfarande begränsad. Det – i kombination med att räckvidden på el och hybridbilar är tillräcklig för många människors behov – gör att andrahandsvärdet på laddbara bilar är högt.

”Framtidssäkert köp”

Forskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har presenterat undersökningar som dessutom visar att värdeminskningen för en elbil är lägre än vad tidigare undersökningar fastställt. Resultatet visar att elbilar tappar mindre i värde än till exempel bensinbilar.

– Att köpa en laddbar bil är ett tryggt och framtidssäkrat köp för kunder i dag. Att driftkostnaderna för att äga en elektrisk bil blir relativt låga gör att andrahandsvärdet på el- och laddhybrider är högt, säger David Lilja.

Marknadsledande

Kia har i dag ett av de bredaste modellprogrammen av laddbara bilar i Sverige och är marknadsledande på laddbara bilar. Målet för Kia i Sverige är att alla nya Kia-bilar som säljs år 2024 ska vara laddbara.

Kia har i dag ett stort utbud av laddbara bilar och den elektrifierade Kia Niro-familjen är Sveriges mest sålda bilmodell till privatpersoner. Dessutom har den sjusitsiga familje-suven Kia Sorento Plug-In Hybrid med fyrhjulsdrift och låga 38 g/km CO2 blivit populär bland annat tack vare hög säkerhet, prisbelönt design och lång räckvidd på el.

Ultrasnabb laddning

Samtidigt som intresset för laddbara bilar ökar lanserar nu Kia nya spännande modeller helt framtagna för eldrift. En av de bilarna som redan nu är en storsäljare är nylanserade Kia EV6, den första av sju bilar som bygger på den dedikerad elbilsplattformen E-GMP.

Med ny teknik har EV6 utrustas med möjlighet till ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Elbilen har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt att snabbladda batteriet från 10 till 80 procent på bara 18 minuter och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

EV6 har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

Fyra modeller

Samtliga versioner av EV6 – totalt fyra till antalet – på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Kia EV6 släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line och i slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den sistnämnda är fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Och som alla bilar från Kia ingår sju års nybilsgaranti, som även gäller EV-batteriet.

Detta påverkar naturligtvis också andrahandsvärdet för en elbil positivt. Garantin är bunden till bilen och övergår till nästa ägare om man väljer att sälja sin elbil under garantiperioden.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?