1515

Regeringen: Skriftligt avtal ska krävas vid telefonförsäljning

Regeringen vill göra det obligatoriskt att all telefonförsäljning av varor och tjänster ska bekräftas skriftligen av köparen. Förslaget bygger dock på fem år gamla siffror från Konsumentverket.

Bild:Erik Simander / TT

Problemen med oseriösa telefonförsäljare var som störst för ungefär fem år sedan. Framförallt äldre lurades på abonnemang av olika slag och väldigt många vittnade om att de inte begripit att de tackat ja. Inte sällan hade konsumenterna klart sagt nej men ändå fastnat i ett abonnemang som var svårt att ta sig ut ur.

Sedan dess har dock branschen – bland andra telefonbolagen, rådgivningsbyrån Telekområdgivarna och Konsumentverket – vidtagit åtgärder och enligt Post- och telestyrelsen (PTS) har klagomålen om aggressiv och oseriös telefonförsäljning "minskat kraftigt de senaste åren".

Lagförslaget bygger på en utredning som tillsattes av Alliansregeringen och när biträdande justitieminister Heléne Fritzon (S) och konsumentminister Per Bolund (MP) på tisdagen presenterade regeringens lagrådsremiss hänvisade de till fem år gamla siffror från Konsumentverket som klart beskrev missnöjet bland konsumenterna.

"Det här är problem som funnits under lång tid och som fortfarande finns i samhället. De undersökningar som gjorts visar att många konsumenter är missnöjda med telefonförsäljningen. Vi har tagit emot utredningen och arbetat vidare med de här frågorna och jag är väldigt glad att en lagrådsremiss kan leda fram till en proposition som förbättrar skyddet för konsumenterna", säger Per Bolund till TT.

"Jag tycker det är utmärkt att branschen vidtagit åtgärder, det visar ju att man sett de problem som funnits", fortsätter han.

Förslaget innebär att det inte längre ska vara möjligt att ingå i ett avtal muntligen när ett företag på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon. Om parterna blir överens ska försäljaren skicka anbudet skriftligen och köparen ska svara skriftligen. Det kan ske via mejl, sms eller vanligt brev.

Det nya lagförslaget gäller alla branscher som säljer varor eller tjänster via telefon. Inget undantag görs för bolag som redan har en affärsrelation till konsumenten. Lagen ska dock inte gälla ideella organisationer, föreningar och politiska partier.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 september 2018.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?