Annons

Regeringen: Skriftligt avtal ska krävas vid telefonförsäljning

Regeringen vill göra det obligatoriskt att all telefonförsäljning av varor och tjänster ska bekräftas skriftligen av köparen. Förslaget bygger dock på fem år gamla siffror från Konsumentverket.

Bild:Erik Simander / TT

Problemen med oseriösa telefonförsäljare var som störst för ungefär fem år sedan. Framförallt äldre lurades på abonnemang av olika slag och väldigt många vittnade om att de inte begripit att de tackat ja. Inte sällan hade konsumenterna klart sagt nej men ändå fastnat i ett abonnemang som var svårt att ta sig ut ur.

Sedan dess har dock branschen – bland andra telefonbolagen, rådgivningsbyrån Telekområdgivarna och Konsumentverket – vidtagit åtgärder och enligt Post- och telestyrelsen (PTS) har klagomålen om aggressiv och oseriös telefonförsäljning "minskat kraftigt de senaste åren".

Lagförslaget bygger på en utredning som tillsattes av Alliansregeringen och när biträdande justitieminister Heléne Fritzon (S) och konsumentminister Per Bolund (MP) på tisdagen presenterade regeringens lagrådsremiss hänvisade de till fem år gamla siffror från Konsumentverket som klart beskrev missnöjet bland konsumenterna.

"Det här är problem som funnits under lång tid och som fortfarande finns i samhället. De undersökningar som gjorts visar att många konsumenter är missnöjda med telefonförsäljningen. Vi har tagit emot utredningen och arbetat vidare med de här frågorna och jag är väldigt glad att en lagrådsremiss kan leda fram till en proposition som förbättrar skyddet för konsumenterna", säger Per Bolund till TT.

"Jag tycker det är utmärkt att branschen vidtagit åtgärder, det visar ju att man sett de problem som funnits", fortsätter han.

Förslaget innebär att det inte längre ska vara möjligt att ingå i ett avtal muntligen när ett företag på eget initiativ kontaktar konsumenten per telefon. Om parterna blir överens ska försäljaren skicka anbudet skriftligen och köparen ska svara skriftligen. Det kan ske via mejl, sms eller vanligt brev.

Det nya lagförslaget gäller alla branscher som säljer varor eller tjänster via telefon. Inget undantag görs för bolag som redan har en affärsrelation till konsumenten. Lagen ska dock inte gälla ideella organisationer, föreningar och politiska partier.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 september 2018.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?