Annons

Regeringen skjuter till ytterligare omkring 125 miljarder till företagen

Regeringen är klar med ännu ett krispaket till företagen.

Staten utökar nu krediter och kreditgarantier till främst mindre företag.

”Det ger ytterligare möjligheter för svenska företag att få stöd i denna svåra situation”, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Kristpaketet består av tre delar.

Statliga Almi Företagspartner får ett kapitaltillskott på tre miljarder kronor för att öka sin utlåning till små och medelstora företag.

Statliga Svensk Exportkredits låneram utökas från 125 miljarder till 200 miljarder för lån till exportföretagen.

Exportkreditnämndens (EKN) tak för kreditgarantier utökas från 450 miljarder till 500 miljarder kronor. EKN förutser en ökad efterfrågan på kreditgarantier, likt under finanskrisen 2008. Taket läggs nu på samma nivå som då.

”Här tar staten sitt ansvar för att öka likviditeten i systemen både via Almi, EKN och Svensk Exportkredit”, säger Andersson.

Finansministern ser en risk för att de 500 miljarder kronor som Riksbanken lånat ut gratis till kommersiella banker ”inte i full utsträckning når ut i kapillärerna, till företagen.” Orsaken är att banker kan vara rädda för att låna pengarna vidare till företag som är hårt drabbade av coronakrisen.

Det har från olika håll rests krav på en generell statlig kreditgaranti för alla företag, så att de får lån från kommersiella banker.

”Det är en väldigt stor operation och en betydligt längre process”, säger Andersson.Vi har jobbat för högtryck på finansdepartementet för att fram förslag som är snabba.

TT: Tror du att mindre företagen blir nöjda med detta krispaket?
”Det finns en önskan om att staten ska stå för både hela lönekostnaden och hela hyreskostnaderna och det är inte möjligt. Vi kan inte stå för alla kostnader för alla företag som nu drabbas från statens sida”, säger Andersson. Det vi kan göra på olika sätt är underlätta situationen.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger att den ökade statliga utlåningen till exportföretagen är jätteviktig för att rädda jobb i Sverige.

Att EKN:s tak för kreditgarantier höjs har aviserats tidigare. Nytt är att nya typer av garantier också ska införas.

Enligt Bolund handlar det om en ny typ av garanti för rörelsefinansiering av större exporterande företag.

”Det man har hittills täcker bara små och medelstora företag. Effekten börjar nu kännas även hos större företag. Vi ser ju stora fordonstillverkare lägger ned sin verksamhet”, säger finansmarknadsministern.

”Det är också en ny garanti för underleverantörer till stora exporterande företag och en kreditgaranti till företag som arbetar med att bekämpa smittan.”

Det nya krispaketet grundas på en överenskommelse mellan regeringen, L och C. Liberalernas ekonomiskpolitiske talesperson Mats Persson pekar på att regeringen så sent som i måndags kom med ett krispaket som ska sänka företagens kostnader.

”Och nu gör vi det här. Men vi utesluter inget för framtiden”, säger han.

Centerns ekonomiskpolitiske talesperson Emil Källström uppger att det ”givetvis kommer mer”. Han tror dock att förstärkningen på tre miljarder till Almi blir till stor hjälp för landets små företag.

Källström hänvisar till att allt fler små företag hör av sig till Almi och vill ha stöd i form av förmånliga lån.

Almi har fram tills nu haft 5,8 miljarder att låna ut.

”Det som är bra med Almi är att man är närvarande i hela landet. Det här funkar på bredden i landets alla regioner”, säger Källström.

 


Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?