ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Regeringen säger nej till kilometerskatt

  • Tung trafik i Göteborg. Foto: TT

Regeringen tar avstånd från förslaget om en vägslitageskatt för tunga lastbilar — redan innan det har presenterats.

"Bedömningen är att med det förslag som kommer så riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras, och det är inte acceptabelt", säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Hösten 2014 meddelade statsminister Stefan Löfven (S) och dåvarande klimat- och miljöministern Åsa Romson (MP) att den nya regeringens ambition var att införa en vägslitageskatt, eller kilometerskatt som den ofta kallas i debatten, under mandatperioden. Följande vår tillsattes en utredning om saken.

På tisdag, efter en försening på nästan tre månader, ska utredningen lämnas över till regeringen. Men redan nu säger alltså regeringen nej.

Enligt miljöminister Karolina Skog (MP) är regeringspartierna "helt eniga" i sin analys av utredningsförslaget.

"Vi vill ha en vägslitageskatt som både leder till att gods flyttas från väg till tåg och sjöfart och skapar ordning och reda i åkeribranschen. Vi nöjer oss inte förrän vi har ett förslag som löser båda de två uppgifterna", säger hon.

Både Andersson och Skog säger att utredningen inte i tillräckligt hög grad har analyserat möjligheterna till en geografisk differentiering av vägslitageskatten. Flera debattörer har påpekat att en odifferentierad skatt riskerar att slå hårt mot landsbygd som saknar järnvägs- och sjöförbindelser.

"Vi ser att det uppenbart skulle finnas fördelar med en geografiskt differentierad skatt. Men det är komplicerat", säger Skog, och hänvisar till EU:s regler om otillåtet statsstöd.

"Det vi behöver nu är en fördjupad analys i den delen för att vi ska kunna ta ställning."

Regeringen ska nu omedelbart inleda arbetet med att ta fram ett reviderat förslag till vägslitageskatt. Det arbetet kommer att ske i regeringskansliet — ingen ny utredning ska tillsättas.

"Vår ambition är att få fram någonting under mandatperioden", säger Magdalena Andersson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies