1515
Annons

Regeringen säger ja till slutförvar av kärnavfall

Regeringen godkänner ansökan om slutförvar av uttjänt kärnbränsle. Beslutet säkrar, enligt klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S), fortsatt drift av kärnkraftsverken i Sverige.

Foto:Lars Schröder/TT

Regeringen ger tummen upp för slutförvar av kärnavfall i Forsmark i Östhammars kommun.

”Ett historiskt beslut”, säger Annika Strandhäll.

”Vi kan inte ha en situation där kärnavfall ligger i bassänger och väntar i år efter år”, säger statsrådet vidare.

Godkännandet av SKB:s ansökan om slutförvar innebär att slutförvaret nu får byggas och drivas.

Annika Strandhäll anser att beslutet säkrar den fortsatta användningen av den befintliga kärnkraft som finns i Sverige. 

”Det är ett viktigt steg för att säkra den svenska elförsörjningen”, säger hon.

Enligt Annika Strandhäll är kunskapsunderlaget väl tilltaget för att kunna fatta beslutet om slutförvar, som innebär att det uttjänta bränsle som nu förvaras i mellanlagret i Oskarshamn är ett steg närmare slutförvar.

Det kommer nu att vara upp till mark- och miljödomstolen att ge förutsättningarna för slutförvaret.

Som planen är utformad nu ska 12.000 ton använt kärnbränsle lagras 500 meter i bergrum under marken. Omkring 6.000 kapslar av koppar kommer att omsluta kärnavfallet.

”SKB har visat att det kommer att bli säkert”, säger Annika Strandhäll.

”Jag känner mig väldigt trygg med att det här rätt beslut. Regeringen känner sig trygg med att det här är rätt beslut”, säger hon vidare.

Även om slutförvaret nu kan börja byggas, krävs fortfarande ett nytt regeringsbeslut om att förvaret ska tillslutas slutgiltigt – och därmed låta halveringstiden av bränslet få ha sin gång; en process som kan ta upp till 100.000 år.

Ett sådant beslut kan, enligt Annika Strandhäll, tas tidigast om 70 år.

Statsrådet försäkrar att fortsatt forskning kring säkerheten om slutförvaret kommer att fortlöpa fram tills dess att lås och bom sätts på dörren till bergrummet.

”Under den tiden finns otroligt många möjligheter att titta på ytterligare forskning på kapslarna och kommunikation med framtida generationer”, säger Annika Strandhäll.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund har sagt att en tumme upp för slutförvaret är förhastat och att regeringen ger vika för trycket från ”en oseriös opposition”. Han och MP anser att mer kunskap behövs innan ett godkännande ges.

”Den typen av uttalanden som jag mötts av från min tidigare regeringskollega gör mig förundrad eftersom han själv sagt så sent som i slutet av augusti att ett beslut om kärnbränslet bara låg några månader bort”, säger Annika Strandhäll och pekar på att den före detta klimat- och miljöminister hade samma underlag som den nuvarande regeringen för att kunna fatta beslut.

”Det förvånar mig att istället för att lyssna, lite på egen kammare föra fram andra teorier nu när klockan är kvart över tolv.”


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?