1515
Annons

Regeringen presenterar ny rikspolischef

Säpochefen Anders Thornberg blir ny rikspolischef efter Dan Eliasson. Han blir den första polisen på jobbet.

Bild:Pontus Lundahl/TT

Anders Thornberg kommer att synas ordentligt i sömmarna under sina första månader, som dessutom sammanfaller med upptakten till riksdagsvalet 2018. Trygghet har blivit en av valets viktigaste frågor och polisen brottas med stora problem med att klara upp grova brott, men också med ett svagare förtroende.

"Anders Thornberg har ett mycket stort förtroende", säger justitieminister Morgan Johansson (S).

"Öppenhet och modet att erkänna verkligheten, att säga som det är, kommer att prägla mitt ledarskap", säger Anders Thornberg som har varit polis i olika roller i 37 år, sedan 2012 i rollen som Säpochef.

Polisen står inför stora utmaningar, konstaterar justitieministern.

"Samtidigt är förutsättningarna att klara dem större än någonsin", säger Morgan Johansson och pekar bland annat på höjda straffsatser, en utbyggd polisutbildning, högre löner och en ny polisorganisation.

Morgan Johansson nämner den organiserade brottsligheten följt av sexualbrott och kriminella stöldligor som viktigast att prioritera för den nya rikspolischefen.

"Vi accepterar inte utvecklingen med individer som springer omkring och tror att de äger en viss stadsdel”, säger han.

Hög operativ förmåga, mer förebyggande och mindre reaktivt arbete är några förhoppningar från Anders Thornberg. Men när han börjar på sitt nya jobb i mitten av februari är det med stora öron.

”Jag vill särskilt höra hur vi ska prioritera ordning och reda”, säger han.

Blir privata säkerhetsföretag mindre viktiga med en polis som fungerar eller tvärtom?

”Jag tror att man måste jobba med privata säkerhetsföretag också. Man måste undersöka alla olika möjligheter för att lyckas i kampen mot brottsligheten. Den diskussionen blir intressant att ta.”

Polisens omorganisation, som har mött hård kritik från flera håll, ses av Anders Thornberg som "en viktig förutsättning".

"Det finns en stor fördel med en organisation där man styr nationellt och kan arbeta med att föra över resurser", säger han.


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?