1515

Regeringen presenterar "historisk" miljardsatsning på landsbygden

Turism, bredband, företagande och ökad statlig närvaro. För att förbättra förutsättningarna för den svenska landsbygden vill regeringen nu satsa 1,5 miljarder kronor på en rad åtgärder. Statsminister Stefan Löfven kallar satsningen för "historisk".

Stefan Löfven
Stefan LöfvenFoto:Jonas Eng

"Under lång tid har landsbygden försummats. Det gäller oavsett regering", säger statsminister Stefan Löfven (S) på en pressträff tillsammans med landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S).

De presenterar regeringens landsbygdsproposition, vars fokus ligger på mål och den långsiktiga inriktningen, inte så mycket på konkreta förslag.

Utöver tidigare mångmiljardsatsningar på landsbygden vill regeringen satsa 1,5 miljarder kronor 2019–2020 och därefter 400 miljoner årligen på att förverkliga merparten av landsbygdskommitténs förslag.

För drygt ett år sedan lade den så kallade landsbygdskommittén fram ett betänkande om en sammanhållen och långsiktig landsbygdspolitik. Riksdagspartierna i kommittén enades också om 75 förslag för bland annat sysselsättning, företagande och statlig service på landsbygden. Regeringen vill nu gå vidare med flera av dem.

Men i förhandlingarna inför landsbygdspropositionen hoppade Alliansen av, bland annat för att partierna ville se mer konkreta förslag.

Pengarna som regeringen vill satsa kommer att fördelas på sex olika områden. Näringsliv och företagande får 430 miljoner kronor per år, innovation och kunskapsutveckling 49 miljoner kronor per år, utbildning 44 miljoner kronor per år, boende och transporter 105 miljoner kronor per år, kultur 22 miljoner kronor per år och Norrlandsstödet 100 miljoner kronor per år.

Utöver landsbygdspropositionen har regeringen också fattat beslut om cirka 2,6 miljarder kronor under perioden 2018–2027 som ska gå till 30 utvalda landsbygdskommuner som bland annat har hög långtidsarbetslöshet. Regeringen har också fattat beslut om att utöka och permanenta driftstödet till lanthandlare.

"Klyftan mellan stad och land ska slutas. Vi kommer inte att kunna lösa det här på en mandatperiod, kanske heller inte på två, men kursen är klar", säger Stefan Löfven.

Målet med regeringens landsbygdspolitik är att ta till vara på hela landet.

"Man ska kunna bo, arbeta, driva företag och leva i hela landet", säger Stefan Löfven.

"Det måste fungera året runt."


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?