1515

Regeringen: Posten ska få bli långsammare och dyrare

Långsammare och dyrare, men förhoppningsvis säkrare. Regeringen ändrar postlagen och tar bort kravet på att brev ska komma fram dagen efter.

"Det viktigaste är att posten kommer fram", säger bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).

Digitaliseringsminister Peter Eriksson, MP.
Digitaliseringsminister Peter Eriksson, MP.Bild:TT

De senaste åren har Postnord haft stora kvalitetsproblem där bara åtta av tio brev tidvis på vissa centraler kommit fram i tid eller inte alls. Klagomålen och synpunkterna på postutdelningen till kontrollmyndigheten PTS har också mångdubblats.

Nu lindrar regeringen därför postlagen och slopar kravet på att breven ska komma fram dagen efter. Tanken är att postanvändarna ska veta vad som gäller och att kraven därmed kommer närmare verkligheten. Nu ska det räcka med en tvådagars-garanti. Men då är i stället kravet att 95 procent av alla brev ska komma fram senast två dagar efter att brevet lagts på postlådan. I dag är kravet att 85 procent ska vara framme över natt. Tillsynen, som enligt Peter Eriksson varit för slapp, ska bli tuffare och om inte kraven efterlevs framöver kan PTS dela ut böter.

För postanvändarna blir det alltså mer av snigelpost, men säkrare, är tanken, även om Postnord inte kommer att överge postgång över natten.

"Har man bråttom skickar man e-post", säger Peter Eriksson som tror att förändringarna ska innebära säkrare postutdelning även i glesbygd, där det enligt Peter Eriksson i dag inte alls är säkert att breven kommer fram förrän efter flera dagar.

Det är också förstås en stor eftergift till postföretagen. Sedan början av 2000-talet har runt en tredjedel av brevvolymerna försvunnit i e-postens tidevarv, miljarder kronor i intäkter har försvunnit för postföretagen. Men Postnords kostnadskostym har till stora delar varit intakt för att kunna möta statens krav.

"Det här är en nödvändig modernisering", säger Peter Eriksson.

"Nu kan Postnord göra förändringar som sänker kostnadsmassan, till exempel mindre flygtransporter", fortsätter han.

Postnord får i samband med den ändrade lagen också rätt att höja priset på portot eftersom det formellt blir en ny tjänst. Men bara en gång, enligt Peter Eriksson. Pristaket och kravet på utdelning fem dagar i veckan behålls i lagen.

Däremot går inte regeringen fram med det tvingande kravet på att inrätta postboxar i alla fastigheter, vilket hade varit tids- och kostnadsbesparande för postföretagen.

Postnord har stora finansiella problem och förslaget från regeringen är efterlängtat även om postföretagen hade velat se mer. Postnords danska verksamheten blöder kraftigt och ledningen har sagt att det behövs ett kapitaltillskott från ägarna, svenska och danska staten, på tre miljarder kronor för att hantera de stora personalneddragningarna som behöver genomföras i Danmark. Bakgrunden till den dyra neddragningen är förmånliga danska anställningsavtal som i vissa fall kan medföra uppsägningslöner på upp till tre år.

Det har i sin tur bidragit till en frostig stämning mellan den danska och svenska regeringen, vem ska betala vad?

Vad som händer i den frågan vill inte Peter Eriksson säga något om.

"Det pågår förhandlingar mellan regeringarna och ledningarna", säger han.


Innehåll från EurocardAnnons

Se upp för kvittofällan – därför missar företag att digitalisera

Ila Sabet Bergström, chef för Sales & Customer Relationships på Eurocard.
Ila Sabet Bergström, chef för Sales & Customer Relationships på Eurocard.

Många företag fortsätter att hantera papperskvitton därför att de tror att är dyrt och krångligt att digitalisera sin kvittohantering.

– Det är en vanligt missuppfattning, men faktum är att besparingen kan bli mycket större än kostnaden, säger Ila Sabet Bergström, chef för Sales & Customer Relationships på Eurocard.

Läs hela studien här 

Eurocard har genomfört en studie som kartlägger kvittohanteringen i 235 nordiska organisationer. Den visar att det ofta är stor skillnad mellan hur företagsledningar och de som arbetar dagligen med kvittohantering ser på möjligheterna och fördelarna med att arbeta mer digitalt.

– Det finns ett glapp mellan hur chefer och de som arbetar dagligen med kvittohantering ser på möjligheterna. De som arbetar närmast systemen upplever tydligt bristerna med att hantera papperskvitton manuellt och har därför ofta lättare att se fördelarna med att arbeta mer digitalt, säger Ila Sabet Bergström.

Men studien visar också att en manuell kvittohantering påverkar flera delar av företaget negativt, exempelvis att motivationen minskar hos enskilda medarbetare, och att risken för bedrägeri ökar.

– Denna kunskap är dock inte så utbredd ännu, och därför har det också varit svårt för företagsledningar att göra en korrekt bedömning av hur lönsam en digital kvittohantering egentligen är för företaget, säger hon.

Enligt studien är det framförallt tre orsaker som gör att företagsledningar väljer att inte digitalisera sin kvittohantering:

1. Det kostar för mycket

– Då tar man enbart hänsyn till vad förändringen kostar, och glömmer vad det i dag kostar företaget att arbeta med ineffektiva processer och system. I studien finns en lättöverskådlig beräkningsmodell som ger en bra överblick över hur stor den existerande kostnaden faktiskt är, säger Ila Sabet Bergström. 

2. Svårt att integrera med befintliga it-system

– Generellt sett är det inga problem för ett företag att integrera ett digitalt kvittohantertingssystem med befintlig it-struktur, då de flesta kvittohanteringssystem redan är ihopkopplade med de olika ekonomissystem som finns i Norden. 

3. Frågan är lågt prioriterad

– Företagsledningar tycker ofta att de potentiella besparingarna i kvittohanteringsprocessen är för små. Då underskattar man den positiva påverkan detta område faktiskt kan ha på verksamheten. Studien visar att medarbetare på företag med ett digitalt utvecklat kvittohanteringssystem är mer motiverade och mer benägna att följa legala regelverk. Dessutom minskar en digital hantering av kvitton risken för bedrägerier, jämfört med en helt manuell hantering, säger hon. 

Digitalisera kvittohanteringen? Läs mer om Eurocards lösning Smarta kvitton 

 

 

 

 

 

 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?