1515

Regeringen öppnar för svensk vaccinfabrik

Sverige kan knappast bli självförsörjande på vaccin, slår en rapport från statliga Vinnova fast.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S) håller dock dörren öppen för en svensk vaccinfabrik.

Foto:Joey Abrait

För dyrt och för komplext. ”Därmed bedöms Sveriges kapacitet att vara helt självförsörjande inom vaccinproduktion som låg”, skriver Vinnova i den rapport som myndigheten tillsammans med forskningsorganisationen Rise på kort tid tagit fram och nu överlämnat till regeringen.

”Det är kanske inte rimligt eller kostnadseffektivt heller, med tanke på Sveriges relativa litenhet”, säger Lars Hammarström, avdelningschef Hälsa på Vinnova. 

Näringsminister Ibrahim Baylan håller i stort sett med.

”Jag har ingen annan uppfattning än den Vinnova ger uttryck för”, säger han.

Sverige har en förhållandevis stor läkemedelssektor med hög kompetensnivå och flera fabriker för tillverkning av läkemedel och andra vacciner än mot covid-19. Men ändå. Även om Sverige hade en toppmodern fabrik för vaccinändamål så är förutsättningarna att vara självförsörjande mycket små.

”Det handlar inte bara om kompetens och produktionsmöjligheter. Det handlar om ett komplext nätverk av underleverantörer”, säger Hammarström. 

Både han och Ibrahim Baylan pekar i stället på samarbete som den bästa metoden, i Norden eller på ett europeiskt plan. Baylan lyfter Sveriges alla företag som kan vara delar i en kedja av vaccintillverkning mot epidemier likt corona. Ett samarbete skulle ge en högre försörjningsgrad och vara mer effektivt för skattebetalarna, enligt Baylan.

”Men skulle det visa sig att det inte går att hitta sådana samarbetsmöjligheter, ja då måste vi titta på våra egna möjligheter. Det finns en god grund, men inte hela kedjan i dag, det kan man inte säga”, säger Baylan.

Det har från tid till annan förts en debatt i Sverige om det inte vore bra med en egen vaccinförsörjning, en diskussion som blir hetare varje gång en potentiell pandemi har dykt upp och förstås nu med covid-19 som härjar över jorden.

”Man kan väl säga så här i efterhand, det var bra att vi inte den gången byggde en egen fabrik. Den fabriken hade inte haft något värde i dag med tanke på teknikförändringen som har skett”, säger Baylan.

Lars Hammarström:

”Vår beredskapsförmåga skapas bäst genom internationellt samarbete.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?