1515
Annons

Regeringen: Medborgarna måste acceptera nya kraftverk

Regeringens agerande har bidragit till att intresset för havsbaserad vindkraft skjutit i höjden. Det anser energiminister Khashayar Farmanbar som jublar över det massiva inflödet av ansökningar. Men han delar synen att mycket mer måste göras för att utbyggnaden ska ta fart.

Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.
Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar.Foto:Jessica Gow/TT

”Efter decennier med oförändrad elförbrukning står Sverige inför den kanske största utbyggnaden av elsystemet någonsin. Att det då finns investerare som är beredda att bygga enorma volymer havsbaserad vindkraft som kan förse Sverige med ny förnybar el är helt fantastiskt”, säger Khashayar Farmanbar (s).

Som Di nu kan rapportera så har ansökningarna hos Svenska kraftnät om att ansluta ny havsbaserad vindkraft till det svenska elsystemet nått nya rekord. 

”Detta är ju precis i linje med vad regeringen hoppas på och arbetat för genom en rad olika förslag och initiativ”, säger Khashayar Farmanbar. 

Ett av regeringens förslag på området är bland annat ett utvidgat uppdrag för statliga stamnätsoperatören Svenska kraftnät 

”Syftet är att bland annat att Svenska kraftnät ska underlätta för ny havsbaserad vindkraft genom att bygga ut det nationella stamnätet med anslutningar i havet”, säger Khashayar Farmanbar. 

”Det är för övrigt helt i linje med vad staten gjorde när både vattenkraften och kärnkraften byggdes ut i Sverige.”

I februari beslutade regeringen också om Sveriges första havsplaner som uppges möjliggöra en snabbare utbyggnad av 20-30 TWh vindkraft. Energimyndigheten fick samtidigt i uppdrag att tillsammans med andra berörda myndigheter peka ut lämpliga områden för att möjliggöra ytterligare 90 TWh elproduktion till havs. 

”Sammanlagt har vi därmed tagit viktiga steg för att möjliggöra för en total elproduktion från havet på 120 TWh på årsbasis. Det är nästan lika mycket som den nuvarande samlade svenska årsförbrukningen”, säger Khashayar Farmanbar. 

Ansökningarna till Svk är redan långt större än 120 TWh - har ni tagit i för lite?
”Potentialen är större och det är inget som hindrar att vi efterhand utvidgar med ännu mer om det skulle behövas.”

Energiministern säger sig förstå den oro som bland annat branschföreträdare uttrycker om att det behövs fler åtgärder för att bland annat korta och förenkla tillståndsprocesserna. 

”Och det gäller inte bara havsbaserad vindkraft, utan i stort sett alla stora projekt inom produktion och distribution av el. Regeringen har redan lagt en rad förslag med sikte på att förkorta tillståndsprocesserna. Men här krävs att både vi och övriga partier gör mer”, säger Khashayar Farmanbar.

Samtidigt måste acceptansen i exempelvis kommuner och bland medborgarna öka för nya kraftverk och elnät, anser han. 

”Elektrifieringen öppnar för massor av nya jobb och välfärd, men den förutsätter också att det byggs nya kraftverk och infrastruktur”, säger Khashayar Farmanbar.

 


Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?