Regeringen kör över EU om yrkesförare

Regeringen vill inte vänta på att EU-kommissionen ger dispens för yrkeschaufförer. Därför går man fram med egen lagstiftning och förlänger förarnas kompetensbevis.

”Det här borde EU ha löst”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto:Nils Petter Nilsson/TT

Oron hos yrkeschaufförer har varit stor sedan alla kompetensutbildningar stängde när pandemin tilltog i höstas. Att tränga ihop människor i utbildningssalar har inte varit något bra alternativ.

Det så kallade yrkeskompetensbeviset (YKB) är något som lastbilschaufförer måste förnya vart femte år genom en utbildning på fem dagar – som delvis måste göras på plats. Annars riskerar de körförbud.

Åkeriföretag som TT talat med beskriver det som en stor risk för bland annat livsmedelsförsörjningen när tusentals chaufförer kan få ställa sina fordon.

I våras förlängde EU giltighetstiden för YKB-bevis med sju månader med anledning av de komplicerade förhållanden som coronapandemin fört med sig. Nu har förväntan varit stor på att EU ska ge en ny dispens som omfattar samtliga chaufförer inom unionen, men någon sådan har ännu inte presenterats.

Därför går Sverige fram med en proposition om en nationell dispens för svenska chaufförer, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

”Det här borde EU ha löst inom ramen för den så kallade omnibusförordningen. Jag har lyft det i EU vid ett flertal tillfällen och det pågår ett arbete, så i närtid kommer kommissionen ha ett förslag framme. Men vi kan inte vänta.” 

Lagförslaget innebär att YKB-bevis som löper ut mellan 1 februari och 31 juli i år förlängs med sex månader, och att YKB-bevis som löper ut mellan 1 november 2020 och 31 januari 2021 undantas från kravet på förnyelse under sex månader. Lagen är tänkt att börja gälla 1 februari.

Tomas Eneroth säger att problemet med YKB-bevisen inte varit så dramatiskt som utmålats och det har aldrig äventyrat exempelvis livsmedelsförsörjningen eller transportkapaciteten i Sverige. Runt 1,5 procent av åkerinäringen, eller 2 600 förare, omfattades under december. Men yrkeschaufförer måste få besked, säger Eneroth. Att gå fram med nationell lagstiftning på det här sättet i en fråga som kan regleras på EU-nivå är sällsynt.

”Det händer inte ofta, det hänger samman med att vi vill ha gemensamma lösningar på EU-nivå, men jag vill inte vänta på att enskilda chaufförer ska komma i kläm.”

Riksdagens trafikutskott tog med Moderaterna som initiativtagare i december fram ett förslag om att ge yrkesförare dispens i ett år. Tomas Eneroth anser att det finns problem med att låta dispensen vara så lång eftersom en utbildningsskuld väntar när pandemin är över.

”Risken finns att det blir ett väldigt stort beting för utbildningsföretagen framöver, plus att det i grunden finns något väldigt positivt i att man genomgår sin yrkeskompetensutbildning. Det är också skälet till att vi nu digitaliserar”, säger Tomas Eneroth.

Arbetet med att digitalisera utbildningen fortgår och väntas enligt regeringen vara klart 1 augusti.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?