1515
Annons

Regeringen inför vaccinationsmorot – Stockholm har lägst andel med tredje dos

Socialminister Lena Hallengren (S) aviserar en särskild vaccinationskampanj under en vecka i mars. Samtidigt utlovar en extra ekonomisk morot när regioner ger den första och andra sprutan. 

Foto:Johan Nilsson/TT

Totalt hade 85,5 vaccinerats med minst en dos och 81,4 med två doser i gruppen som är 12 år och äldre , enligt Folkhälsomyndighetens siffror från den 21 december. Det är siffror som Lena Hallengren vill få upp. 

Regeringen lägger 200 Mkr extra för att skala upp vaccinkapaciteten, enligt besked på pressträffen. 

Samtidigt kommer man att satsa på en stor kampanj - en vaccinationsvecka - med start den 14 mars. 

”Vi förstår att vi kommer att behöva göra någon form av uppsamlingsheat. Vi ska verkligen kraftsamla i Sverige”, säger Lena Hallengren, som inte kan beskriva tillvägagångssättet närmare. 

I samband med att regeringen nu ger besked om att man även under nästa år kommer att ersätta kommuner och regionerna för vaccinering enligt en ny överenskommelse, så införs samtidigt en ny modell för ersättningen. 

”Vi höjer ersättningen för varje dos ett och två för dem som är 18 år och äldre”, säger Lena Hallengren. 

Regeringens mål när det gäller vaccinationstakten är, enligt besked på presskonferensen att: 

Vecka tre 2022 ska 80 procent av alla som har fyllt 50 år ha tagit sin tredje dos. 

80 procent av hela befolkningen över 18 år ska vidare ha erbjudits en tredje dos under det tredje kvartalet nästa år. 

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell pekar på att det är en radikalt högre risk för intensivvård om man inte tagit vaccinet alls.
”Det är fortfarande knappa 1,5 miljoner som inte är vaccinerade och som löper en högre risk för covid 19”, säger hon. 

Vaccinationerna med den tredje dosen ”har verkligen dragit i gång”, enligt socialminister Lena Hallengren. 

70 procent av alla 65 plussare har fått sin påfyllnadsdos, enligt siffror från den 15 december.  

Högst är andelen i region Jönköping (80 procent) och lägst är den i Stockholm, Västra Götaland och Skåne (65 procent) i åldersgruppen. 

I gruppen 50 plus är andelen med påfyllnadsdos lägst i landet i region Stockholm (34 procent). 

Det är stora grupper som nu är eller snart är aktuella för en dos tre, enligt Karin Tegmark Wisell, vilket ställer höga krav på en redan ansträngd sjukvård. 

Förra veckan genomfördes 400.000 PCR-tester, enligt Lena Hallengren. 


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?