1515
Annons

Regeringen håller fast vid flygskatten

Kapaciteten på Arlanda behöver byggas ut, anser regeringen, som nu vill tillsätta ett särskilt Arlandaråd. Samtidigt är regeringens ambition att införa en flygskatt i Sverige.
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) presenterade på torsdagen en ny svensk flygstrategi, som går ut på att skapa ett långsiktigt och hållbart flygtransportsystem.

Infrastrukturminister Anna Johansson, S.
Infrastrukturminister Anna Johansson, S.Bild:TT

Regeringen pekar ut Arlanda som en strategiskt särskilt viktig flygplats och anser att den behöver byggas ut.

”Långsiktigt behöver kapaciteten på Arlanda byggas ut”, säger Anna Johansson.

Regeringen kommer inom kort att tillsätta ett särskilt Arlandaråd, som ska se över förutsättningen att utveckla flygplatsen.

”Där finns det väldigt tydliga indikationer på att man behöver en fjärde bana, om man ska klara framtida kapacitetsbehov”, säger Anna Johansson.

Anna Johansson gör även klart att regeringen vill gå vidare med förslaget om en flygskatt, en fråga som drivits hårt av Miljöpartiet.

”Effekten av en flygskatt blir förhoppningsvis att man kanske väljer andra, mindre klimatnegativa färdsätt där det är möjligt, och att vi får en ökad press på en snabbare omställning av flyget till att bli mer hållbart”, säger hon.

Kan du säga något mer om utformningen av den här skatten?
”Utredningen lämnade sitt förslag i november och vi har ännu inte tagit ställning till hur vi ska ställa oss till de olika delarna, utan det pågår ett beredningsarbete i regeringskansliet. När det är färdigt så kommer det att komma ett mer konkret förslag”, säger hon.

Kan det bli aktuellt att kompensera mindre regionala flygplatser som påverkas?
”Det är en sådan fråga som man behöver titta på ytterligare”, säger Anna Johansson.

Regeringen flygstrategi slår även fast att det är viktigt att flygets miljöpåverkan minskar.

”Vi kan inte ha en utveckling där flyget fortsätter att ha en så stark negativ klimatpåverkan som det har i dag”, säger Anna Johansson.

Samtidigt som regeringen lyfter fram Arlanda ger man inga nya besked om Bromma flygplats. Enligt den tidigare utredaren Anders Sundström kan Bromma avvecklas när avtalet för flygplatsen löper ut 2038 om man under tiden bygger ut kapaciteten på Arlanda. Men något liknande besked vill inte regeringen ge.

”Jag konstaterar att Anders Sundström har gjort den bedömningen och jag konstaterar också att avtalet som Bromma har med Stockholm stad går ut 2038. Utifrån de förutsättningarna får man väl dra sina egna slutsatser”, säger Anna johansson.

Miljöpartiet har länge drivit på för en avveckling av Bromma flygplats. Den linjen ligger fast och partiet anser att man istället borde bygga bostäder på området, som ligger relativt centralt i Stockholm.

Skälet till att Anna Johansson inte kan ge ett tydligt besked om Bromma flygplats är, enligt vad Di erfar, att det sedan tidigare finns ett tillkännagivande i riksdagen, där en majoritet motsätter sig en avveckling av flygplatsen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?