Regeringen ändrar förslag om miljözoner

Regeringen räknar med att under våren lägga fram ett förslag om miljözoner med strängare utsläppskrav för fordon i stadstrafik. Men det kommer inte att se ut som Transportstyrelsen föreslog 2016.

Tanken är att kommuner ska få rätt att införa zoner där bara miljövänliga fordon får köra. I den mest begränsade zonen skulle bara fordon som går på el eller vätgas tillåtas, enligt Transportstyrelsen. Förslaget har väckt stort engagemang bland både anhängare och motståndare.

"I den lokala debatten i Stockholm har det på båda sidorna funnits förespråkare som överdrivit", anser infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Han deltog på onsdagen i konferensen Transportforum i Linköping. Där fanns många aktörer som ville diskutera Trafikverkets infrastrukturplan till 2029 med ministern.

Miljözonerna är en mindre fråga, och regeringskansliet utgår från att ha ett förslag klart i vår.

"Det måste ha en utformning som gör att folk kan känna sig trygga med hur utvecklingen kommer att bli framöver. Det kommer att behöva bli justeringar i relation till Transportstyrelsens förslag", säger Tomas Eneroth.

På vilka punkter vill han inte säga. Däremot är infrastrukturministern övertygad om att systemet behövs.

"Det är en utveckling vi ser i hela Europa. Det är klart att vi måste ha ett bra regelverk för detta", säger han.

En punkt som kritiserats är att bilägare som köpt en subventionerad dieselbil, med tanken att den skulle vara miljövänlig, kan bli utestängda från att köra i miljözonerna.

"Den förra regeringen hade en spretig politik i vilka fordon man subventionerade", anser Eneroth.

Han har förståelse för dem som i god tro köpt en dieselbil.

"Man kan inte avkräva av alla konsumenter att de ska kunna förutspå framtiden. Vi måste ha det i beaktande när vi utformar miljözonerna", säger Tomas Eneroth.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?