1515

Regeringen: Alla över 16 år kommer att erbjudas tredje dos

Fler grupper rekommenderas nu en tredje dos coronavaccin.

I ett första steg handlar det om alla över 65 år samt personal som vårdar äldre.

Successivt kommer alla över 16 år att erbjudas en tredje dos under vintern och våren.

FHM:s generaldirektör Johan Carlsson och socialminister Lena Hallengren (S).
FHM:s generaldirektör Johan Carlsson och socialminister Lena Hallengren (S).Foto:Marko Säävälä / TT

”Alla som är 65 år och uppåt samt personal inom hemtjänst, hemsjukvård och särskilt boende kommer att erbjudas en tredje dos”, säger socialminister Lena Hallengren (S) på en pressträff.

Det är inte klart ännu när påfyllnadsdoserna kommer att börja delas ut. Men en tredje dos ska tas tidigast sex månader efter att man fått sin andra dos, säger Lena Hallengren.

Orsaken till att en tredje dos nu rekommenderas är att skyddet har visat sig avta med tiden.

TT: Är skyddet starkare för en person som väljer att ta en tredje dos?
”Själva poängen är att öka immunitetsläget hos individen. En tredje dos ger en ordentlig ökning i antikroppar”, säger Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten.

TT: Finns det några biverkningar?
”Man har tittat på det och inte sett det på något uppenbart påtagligt sätt. Det verkar fungera väldigt väl”, säger Carlson.

Huvudregeln är att man får en dos av samma märke som man tidigare fått. Men undantag finns – den som har fått Astra Zeneca ska nu i stället ges vaccin från Pfizer eller Moderna.

Hittills har över 14 miljoner vaccindoser delats ut.

”Vi är i ett mycket bättre läge i Sverige den här hösten. Vi har nu lägst smittspridning i Norden och det är tack vare att så många vaccinerat sig som vi kan leva våra liv mer som vanligt”, säger Lena Hallengren.

Cirka 85 procent av alla över 16 år har fått minst en dos, säger Johan Carlson.

Han säger att Folkhälsomyndigheten räknar med att ungefär lika många som har tagit en andra dos även kommer att ta en tredje dos.

Han betonar att det är viktigt att hålla på prioritetsordningen.

”Det är det framgångskoncept som vi använt oss av.”

”Den här sjukdomen slår mycket hårdare upp i åldrarna. Skulle vi låta den som är snabbast på att beställa tid först är vi rädda för att de som inte är så snabba men som har större behov ska komma på efterkälken”, säger Johan Carlson.

Trots omfattande insatser finns det dock stora skillnader i hur stor del som är vaccinerade, enligt Carlson.

”Att utjämna de här skillnaderna och öka andelen som fått två doser vaccin är den högst prioriterade frågan”, säger han.

Folkhälsomyndigheten har hittills bara rekommenderat vissa grupper en tredje dos vaccin: personer med kraftigt nedsatt immunförsvar, personer över 80 år samt personer som bor på äldreboende eller har hemsjukvård eller hemtjänst.


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?