1515
Annons

Redsense Medicals ökade intäkterna med 164 procent

First North-bolaget Redsense Medicals intäkter ökade med 164 procent under det första kvartalet 2018, jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Jämfört med föregående kvartal blev ökningen 168 procent.

"Uppgången beror till stor del på att många distributörer i USA valde att avvakta och inte fylla på sina lager under 2017 till följd av osäkerheter kring landets sjukvårdssystem men nu ser vi som väntat att de tar nya tag igen", säger vd Patrik Byhmer i delårsrapporten.

Den ökande försäljningen berodde också på att allt fler vårdaktörer och patienter i USA använder Redsense blodläckagealarm för att öka patientsäkerheten vid dialysbehandling. 

Resultat före skatt förbättrades till -1,1 miljoner kronor (-2,5).

"Sammantaget ser jag mycket positivt på utvecklingen hittills under 2018, inte minst i USA, och med hjälp av likviden från den riktade emissionen om cirka 3,7 miljoner kronor efter periodens utgång satsar vi nu på att öka tempot ytterligare framöver", säger vd:n.

Bolaget arbetar även aktivt med att få igång leveranserna till Italien kopplade till den offentliga upphandling där bolagets partner Spindial utsågs till en av vinnarna i höstas. Det finns god potential att ta fler liknande order i andra europeiska länder, heter det.


Innehåll från INTlL GroupAnnons

Det är bråda dagar för det innovativa riskanalysbolaget INTIL

De jobbar nu intensivt med att hjälpa sina kunder med Due diligence kring integritetsrisker vid förvärv. Samtidigt är de i slutfasen att utveckla en unik mjukvara som håller ihop proaktiv bevakning av cyber-, bedrägeri- och ryktesrisker. Värdet är att tidigt identifiera och hantera risker som påverkar varumärket negativt eller medför direkta förluster. 

Mina Nadjafi och Johan Wiktorin startade INTlL Group för två år sedan då de arbetade på en internationell konsultbyrå med bland annat cybersäkerhet. Med sina erfarenheter från försvaret såg duon informationsriskerna öka och att det fanns utrymme för innovativa arbetssätt. Ambitionen var att kunna hjälpa kunden med relevanta och smarta lösningar genom en kombination av automatiserade och manuella metoder. 

Johan och Mina är skolade i analys och informationsinsamling från öppna källor och de kallar sig för käll- och metodnördar. Men för att kunna leverera INTIL intelligence with integrity måste nyfikenhet inför den unika kundens behov och förutsättningar finnas. Helt enkelt en känsla av ”intill”. 

INTIL säger även att de är anti-information-overload. Arbetsmetoden är komplex och bygger på inhämtning från tusentals datapunkter och källor, men informationen ska presenteras på ett enkelt sätt. Att kunden ska kunna använda den nya kunskapen i tid är målet. Det är extra värdefullt vid krishantering, när läget är pressat.

– Det känns verkligen bra, när kunden använder den nya kunskapen för att vända situationen, säger Johan.

Flera av deras kunder finns på förvärvsmarknaden. För en köpare är det inte alltid enkelt i affären att identifiera ryktesrisker som påverkar varumärke negativt, till cyberrisker som kan generera rena värdeförluster och stölder av IP. 

Det var deras kunder som vägledde dem till idén om att utveckla egen risktech för bevakning. Det är både svårt och kostsamt att själv hålla koll på viktiga signaler och att inte drunkna i allt brus. 

– Det var när en långvarig kund sa - Ni är affärskritiska för oss! - som vi visste att vi var något på spåret, berättar Mina. 

INTIL har därför under 2021 utvecklat en helautomatiserad plattform för att kunderna ska få en bättre bild i nära realtid hur de olika riskerna påverkar bolaget. Nu arbetar hela teamet intensivt för att lansera den första versionen.

Mina och Johan är övertygade om att deras tjänst också kommer kunna innebära minskade försäkringspremier med proaktiv riskhantering.

Fakta: 

INTIL erbjuder svenska bolag smarta och enkla lösningar för trygga affärsbeslut och skyddade värden. Bolaget grundades 2019 och har sitt kontor i Stockholm. INTIL har räckvidd över hela världen med sina databaser och samarbetspartners.

www.intilgroup.com 

Besök oss på Linkedin

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med INTlL Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?