Rederijätten vill bygga världens första vinddrivna biltransportfartyg

Rederikoncernen Wallenius Wilhelmsen siktar på att bygga världens första vinddrivna biltransportfartyg. Målet är att vidareutveckla det svenska konceptet och att det nya jättelika segelfartyget ska sättas i trafik 2025.

”Även sjöfarten måste bli fossilfri och vi vill ta en global ledarroll i den nödvändiga omställningen genom vårt största hållbarhetsinitiativ hittills”, säger Craig Jasienski, koncernchef för Wallenius Wilhelmsen.
”Även sjöfarten måste bli fossilfri och vi vill ta en global ledarroll i den nödvändiga omställningen genom vårt största hållbarhetsinitiativ hittills”, säger Craig Jasienski, koncernchef för Wallenius Wilhelmsen.
Så här kan det nya vinddrivna biltransportfartyget som den norska rederikoncernen Wallenius Wilhelmsen hoppas bygga komma att se ut. Målet är att det ska vara klart 2025.
Så här kan det nya vinddrivna biltransportfartyget som den norska rederikoncernen Wallenius Wilhelmsen hoppas bygga komma att se ut. Målet är att det ska vara klart 2025.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från PolestarAnnons

Svensk elbil hyllas av pressen: ”En ny stjärna är född”

”Utmärkt känsla”. ”Imponerande utrymme”. ”Välbyggd”.

Omdömena är övervägande positiva när motorjournalister från hela världen har testat den eldrivna prestandabilen Polestar 2.

Här är några av deras rapporter.

Upptäck och designa din egen Polestar 2!  

”Hisnande acceleration”

The New York Times är en av de publikationer som har testat Polestar 2. Och de trivdes bakom ratten. Deras recension:

”Polestars köregenskaper är verkligen lysande och accelerationen hisnande. Sätena ger bra stöd och bilen kan lätt ta snäva svängar i höga hastigheter utan däckskrik eller att tappa fäste. Kupén är rymlig och bagageutrymmet så stort att man får plats med en stor kontorsstol när baksätena fällts ned”, skriver tidningen.

”Branschens framkant”

Efter att Cnet testat Polestar 2 blir betyget blir 8,7 av 10 möjliga poäng och journalisterna lyfter bland annat designen, infotainmentsystemet med integrerade Google-funktioner och fina köregenskaper.

”Att köra den som att befinna sig i branschens framkant” skriver CNET.

”En ny stjärna är född”

INSIDEEVs har specialiserat sig på att utvärdera eldrivna bilar. Under rubriken ”En ny stjärna är född” lyfter skribenten Gary Lieber bland annat att Polestar 2 är en extremt välkonstruerad och välbyggd bil och att modellen har en utmärkt känsla i kurvorna och ett chassi som kan hantera bilens kraft i alla möjliga situationer. ”Det ger föraren självförtroende och gör körningen bekväm och förlåtande”, skriver Lieber.

”Årets Bil och Folkets favorit”

Polestar 2 har utsetts till Årets Bil i Norge 2021. Priset delas ut av dagstidningen Dagbladet och är högt ansett inom bilindustrin. I juryn sitter bland annat namnkunniga fordonsexperter, motorjournalister och medlemmar i Norska Elbilsföreningen.

”Anledningen till att modellen är min favorit är kombinationen av pris, praktiska funktioner, fyrhjulsdrift, räckvidd och körglädje”, säger Norsk Elbilförenings juryrepresentant Ståle Frydenlund.

Tidigare utsågs Polestar 2 också till ”Folkets favorit” i Dagbladet, men den gången var det läsarna som röstade fram sin favorit.

”Superbekväma säten och imponerande utrymme”

Brittiska Fleetworld har också sällats sig till skaran internationella publikationer som testat Polestar 2.

I deras recension lyfts bland annat designen och tekniken som två höjdpunkter. Fleetworld hyllar också utrymme och komfort i Polestar 2. ”Det finns gott om plats fram och körpositionen är utmärkt, med superbekväma säten. Benutrymmet bak är också imponerande”, skriver man bland annat.

”Smart distribution av kraften”

Brittiska Carmagazine.co.uk har testat Polestar 2 utrustad med det Performance-paket som finns som tillval. Det betyder bland annat kraftfullare bromsar och ställbara stötdämpare från Öhlin. Tidningen får en spännande upplevelse bakom ratten:

”Det räcker med att peta på gaspedalen för att det omedelbart ska bli uppenbart att detta är en väldigt snabb bil. Kombinationen av fyrhjulsdrift och smart distribution av kraften ger köregenskaper som inte lämnar något övrigt att önska.”

”Högsta betyg”

Polestar 2 har också testats av Euro NCAP, en oberoende organisation för personbilssäkerhet. I de tuffa testerna fick den eldrivna prestandabilen betyget 5 stjärnor – och lyckades nå det hittills högsta snittbetyget bland alla bilar som krocktestats under 2020 och fram till i dag.

Upp till 540 kilometers räckvidd

Polestar 2 är en femdörrars fastback som har utvecklats i Sverige. Modellen erbjuds i tre olika versioner med en eller två elmotorer och med två olika storlekar på batteriet, 64 eller 78 kWh. Med en elmotor (231 hk) och det stora batteriet är räckvidden preliminärt upp till 540 kilometer enligt WLTP.

Med dubbla elmotorer (sammanlagt 408 hk) är Polestar 2 fyrhjulsdriven och accelererar 0–100 km/h på 4,7 sekunder.

Upptäck och designa din egen Polestar 2!  

Mer från Polestar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Polestar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?