1515
Annons

Recytec genomför riktad nyemission

Recyctec som handlas på Aktietorget har beslutat att genomföra en riktad emission om cirka 2,7 till 3,6 miljoner kronor för att säkerställa finansiering.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Recyctec har tidigare meddelat att bolaget har likviditet att bedriva verksamheten intill utgången av januari månad 2018.

Styrelsen har tidigare aviserat att en möjlighet att finansiera verksamheten är att genomföra en försäljning av fastigheten i Jönköping men nu gör bedömer styrelsen att en sådan affär inte gynnar bolaget.

"Efter lösen av befintliga lån, där långivarna innehar pantbrev, skulle transaktionen ge alltför lågt överskott. Därtill hade bolaget belastats med en högre löpande kostnad i form av ett hyreskontrakt med lång löptid", heter det.

Styrelsen har, som också tidigare meddelats, utrett alternativ till finansiering, men efter intensivt arbete funnit den enda realistiska möjligheten vara en riktad emission.

Därför är planen att genomföra en riktad nyemission av aktier som beräknas inbringa 2,7 - 3,6 miljoner kronor, beroende på när teckning och betalning sker. Antalet nyemitterade aktier får inte överstiga 8.897.960 B-aktier. Bolaget har erhållit muntliga löften från vidtalade investerare och betraktar emissionen som fulltecknad.

"Med detta kapitaltillskott och med nuvarande bedömning av utvecklingen av försäljningstillväxten bedömer styrelsen att bolaget har likviditet att bedriva verksamheten minst 6 månader framöver. Styrelsen kan inte idag garantera att bolaget har tillräcklig finansiering för att bedriva verksamheten för en period om tolv månader", skriver Recyctec.

Recyctec avser att använda likviden från nyemissionen till att säkerställa bolagets rörelsekapitalbehov för att fokusera på att utveckla verksamheten och arbeta vidare mot de mål som tidigare kommunicerats samt antagits av styrelsen. Bolaget kommer att fortsätta med fullt fokus på försäljning och anskaffning av glykol, heter det.

Emission är riktad mot en grupp investerare och de nya aktierna emitteras till en kurs 0:40 kronor. Om betalning för tecknade aktier erläggs innan den 1 februari 2018 emitteras de nya aktierna till en kurs av 0:30 kronor per aktie.


Sveriges Åkeriföretag: ”Som när Lehman Brothers gick i konkurs”

Flera av de mönster som föregick förra finanskrisen upprepar sig, konstaterar man inom åkerinäringen och varnar för en tuff konjunktursmocka som hänger i luften.

”Skillnaden nu är att vi har ännu fler orosmoment i branschen”, kommenterar Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag. 

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag, pekar på likheter mellan läget nu och när Lehman Brothers gick i konkurs.
Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag, pekar på likheter mellan läget nu och när Lehman Brothers gick i konkurs.Foto:Fredrik Sandberg/TT, Picasa

Våren 2022 ger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, olycksbådande flashbacks till Wall Street och finanskrisen som briserade i september 2008.

”Vi är i exakt samma läge nu som när Lehman Brothers gick i konkurs”, säger han och tar exempel på tre illavarslande trender som upprepar sig, snart fjorton år senare: 

”Det är tolv till 14 månaders leverans på lastbilar och extrema bränslepriser. Skillnaden i dag är att vi har ännu fler orosmoment i branschen, som komponentbrist och långa väntetider.”

Vad läser du ut av detta?
”Ska jag vara lite av en domedagsprofet kan man tolka det som att vi befinner oss strax innan det inte går längre.”

Det som hände då var att ”gamla sanningar”, som Ulric Långberg uttrycker det, ersatte optimistiska högkonjunkturskalkyler. Aktörer som som satsat allt på leasing raderades i princip ut från marknaden, konstaterar han. 

”Den stora leasingbubblan sprack. Plötsligt kunde man få en bil på en vecka, när efterfrågan dök.”

Vad har branschen lärt sig sedan dess?
”Leasingtekniken är så pass dyr att leasing fortfarande lever kvar, i form av att man köper mil och annat. Men sedan förra krisen har många fler åkerier tjänat pengar. Efterfrågan på transporter har ökat, inte minst under pandemin när e-handeln växte.”

E-handelns superspurt de senaste två åren är dock officiellt över. Sedan mars har det haglat in negativa försäljningssiffror från branschen. För åkerinäringen innebär de minskade internetköpen ytterligare ett sänke, som bolagen i mångt och mycket fortfarande har framför sig att tackla. 

”Detaljhandeln är det första som viker, när konsumtionsmönstret förändras. Vi räknar med att en betydande del av e-handeln kommer av sig”, säger Ulric Långberg och tillägger:

”Åkerinäringen är inte så homogen som vissa tror. De som jobbar mot industrin påverkas inte i samma utsträckning.”

Runt 85 procent av alla åkerier är mindre bolag med mellan en till fem lastbilar. En stor del är familjeföretag som i dag drivs vidare av andra eller tredje generationen. 

Familjeföretag brukar klara sig bättre. Kan starka ägarstrukturer rädda branschen genom en sämre konjunktur?
”I familjeföretag håller man korten nära kroppen, det är en stor fördel. De vet att konjunkturen går upp och ned, en del kommer säkert att köpa bilar när priserna sjunker”, säger han och konstaterar: 

”Alla kan växa i högkonjunktur, men bara den som anpassar sig och lyckas expandera i lågkonjunktur är stabil.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?